PERSPECTIVES ON THE LITERATURE TEACHING IN BRAZILIAN JOURNALS
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p40Keywords:
Ensino de Literatura; Revistas Científicas Brasileiras; Campo das Letras.Abstract
This article presents a balance discussions regarding three Brazilian scientific journals about the teaching of literature. Such initiative is justified by the possibility of searching, in an organized and systematized way and thus evaluate, what has been recently discussed on the theme, in the Literature and Language field (2015-2016). It refers to a data collection on the subject, which will be panoramically focused from the editorials, abstracts, keywords and the bibliographical references of texts that directly address the teaching issues of literature. It is noteworthy that the material presented here is a result of initial research, by a qualitative approach using documentary analysis. As a result, there is the organization of the data on literature and teaching important instances of scientific dissemination in the Literature and Language field, as well as possibility of contributing to the debates of this theme in Brazil.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Afonso de. Etnografia da Prática Escolar. Campinas/SP: Papirus, 2005.
BOURDIEU, Pierre. Algumas propriedades dos campos. In: Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983, p. 89-94.
CATANI, Denice Barbara. A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação e Filosofia. v. 10, n. 20, p. 115-130, jul./dez. 1996.
CATANI, Denice Barbara & VILHENA, Cyntia Pereira de Sousa A imprensa periódica educacional e as fontes para a história da cultura escolar brasileira. Texto apresentado na XV Reunião da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação), Caxambu, Minas Gerais, 1992.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas estado da arte. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p.257-272, ago. 2002.
Cerrados: Revista. Programa de Pós-graduação em Literatura. Universidade de Brasília. v.1, n.42, 2016.
Diadorim: Revista. Programa de Pós-graduação em Letras Vernáculas. Universidade Federal do Rio de Janeiro. v. 1, n. 18, 2016.
Via Atlântica: Revista. Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas. Universidade de São Paulo. v. 1, n.28, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.