O RELÓGIO DE OURO, DE MACHADO DE ASSIS:

UMA PROPOSTA DE LEITURA LITERÁRIA NO ENSINO FUNDAMENTAL II

Autores/as

  • Emanuely Monteiro Celestino Universide Federal do Acre- UFAC
  • Precília Achermann Vieira Universidade Federal do Acre - UFAC
  • Gisela Maria de Lima Braga Penha Unuversidade Federal do Acre - UFAC

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2018v9n2p103

Resumen

The presente work proposes the reading of the story “the Golden clock” by Machado de Assis to students of the 8 and 9 years of elementar school with the main objective of pointing diferente ways of working with the literary text. For that, we use as a fundamental theoretical contribution the book AULA (2013), by Roland Barthers and its contribution of libertarian forces to mimesis, Mathesis and Semiosis, respectively the representation of the real, the diferente knowledge and word play established by the text literary. Barbosa (1996), Barthes (2013), Candido (2006), Cosson (2016), Soares (2007), among others, were used to approach and deepen this work.

 

Keywords: literature; force literature, literary Reading, classroom

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Precília Achermann Vieira, Universidade Federal do Acre - UFAC

Acadêmica do Mestrado Profissional em Letras pela Universidade Federal do Acre – UFAC, professora na Escola Municipal José Cezário Menezes de Barros.

Gisela Maria de Lima Braga Penha, Unuversidade Federal do Acre - UFAC

Professora Doutora, titular da disciplina Leitura do Texto Literário, do Mestrado Profissional em Letras, da Universidade Federal do Acre – UFAC

Publicado

2018-10-28

Cómo citar

Celestino, E. M., Vieira, P. A., & de Lima Braga Penha, G. M. (2018). O RELÓGIO DE OURO, DE MACHADO DE ASSIS:: UMA PROPOSTA DE LEITURA LITERÁRIA NO ENSINO FUNDAMENTAL II. EntreLetras, 9(2), 103–120. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2018v9n2p103