Distance education geographies
distance learning modality based on students' experiences, perceptions and representations
DOI:
https://doi.org/10.70860/rtg.v14i32.17023Keywords:
Distance education, Geography, Cyberspace, PhenomenologyAbstract
This research aims to understand the experiences, perceptions and representations of university students in the distance modality and to apprehend the conformation of what they experienced in the 'university space' of this modality. For this, we use phenomenology in order to deepen the understanding of perceptions, representations and experiences, and also debated how the discussion about space in Geography is carried out when based on phenomenology and, finally, the debate about cyberspace due to the tribute it has for the modality. The operationalization of the research took place through meetings with seven students of the modality, both undergraduate and graduate and, through these meetings, we built the narratives that describe the meetings. Based on the description, we carried out the phenomenological reduction, a process of deepening the discussion about the meetings and the various issues that appear. And, based on this, we considered the occurrence of a 'university space' of the modality as an ephemeral phenomenon that constitutes the experience of the subjects.
References
ALES BELLO, A. Introdução à Fenomenologia. Bauru, São Paulo: Editora da Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.
BARBOSA, N.A. C.; COSTA, B.P.; NUNES, D. M.. Espacialidades Otaku: Uma análise sobre corpos femininos no ciberespaço. 5º Workshop de Geografia Cultural “Relações étnico-raciais, Sexualidades e Gênero: Por uma Geografia da Diversidade”. 17 a 19 de agosto de 2022, Alfenas-MG.
BERNARDES, A. H.; SPOSITO, E. S. Internet, Ser e Espaço: Pressupostos de Fenomenologia‐ontológica estrutural. Revista Formação, São Paulo, v. 1, n. 16, p. 17‐27, 2009.
BRASIL. Decreto n.º 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2017.
BUTTIMER, A. Grasping the dynamism of lifewolrd. Jounal Annals of the Association of American Geographers, [s. l.], v. 66, n. 2, p. 277-292, 1976. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1976.tb01090.x
CHRISTOFOLETTI, A. As perspectivas dos estudos geográficos. In: CHRISTOFOLETTI, A. (org.). Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 11-36. GIL FILHO, S. F. Geografia Cultural: Estrutura e primado das representações. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 19-20, p. 51-59, 2006
DARDEL, E. O homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 2015.
HERRMANN, G.; COSTA, B. P. da. Geografia e Estudo do Lugar: A Casa do Estudante Universitário II – UFSM/Santa Maria/RS. Boletim Geográfico do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, n. 29, p. 76-93, 2017. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior. Brasília, 2022.
ITABORAHY, N. Z. Imagens geográficas dos caminhos da pesquisa: confissões cotidianas espacializadas. Geograficidade, Niterói, v. 3, n. 1, p. 39-49, 2013. DOI: https://doi.org/10.22409/geograficidade2013.31.a12828
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.
LINDÓN, A. De las geografias construtivistas a las narrativas de vida espaciales como metodologías geográficas cualitativas. Revista da ANPEGE. v.4, 2008. DOI: https://doi.org/10.5418/RA2008.0404.0001
MARANDOLA JR, E. Da existência e da experiência: origens de um pensar e de um fazer. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v.15, n. 24, p.49-67, jan/jun, 2005. MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. 4 ed. São Paulo: WMF, 2018. NASCIMENTO, T.F. Os terreiros de cultos afro-brasileiros e de origem africana como espaços possíveis às vivências travestis e transexuais. 2016. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Santa Maria, Universidade Federal de Santa Maria, 2016. NUNES, L. B.; COSTA, B. P. O espaço híbrido em Santa Maria (RS): experienciando a cidade como jogador de Pokémon Go. Terr@ Plural, Ponta Grossa, v. 16, p. 1-20, 2022.
SANTOS, M. A natureza do Espaço. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.
SARTRE, J. P. O Ser e o Nada. 39. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
SCARPA, M. C. T. Intencionalidade: Merleay-ponty e Babaras. Revista da Abordagem Gestáltica, v.25, n.2, p.148-155. 2019. DOI: https://doi.org/10.18065/RAG.2019v25n2.5
SERPA, A. Por uma geografia do espaço vivido: Geografia e Fenomenologia. São Paulo: Contexto, 2019.
SPOSITO, E. S. Geografia e Filosofia: contribuições para o ensino do pensamento geográfico. Presidente Prudente: Editora da UNESP, 2004. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539302741
SUERTEGARAY, D. M. Notas sobre a Epistemologia da Geografia. Cadernos Geográficos, Florianópolis, n. 12, p. 1-63, 2005.
TUAN, Y.F. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tocantinense Journal of Geography

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.