Distance education geographies

distance learning modality based on students' experiences, perceptions and representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/rtg.v14i32.17023

Keywords:

Distance education, Geography, Cyberspace, Phenomenology

Abstract

This research aims to understand the experiences, perceptions and representations of university students in the distance modality and to apprehend the conformation of what they experienced in the 'university space' of this modality. For this, we use phenomenology in order to deepen the understanding of perceptions, representations and experiences, and also debated how the discussion about space in Geography is carried out when based on phenomenology and, finally, the debate about cyberspace due to the tribute it has for the modality. The operationalization of the research took place through meetings with seven students of the modality, both undergraduate and graduate and, through these meetings, we built the narratives that describe the meetings. Based on the description, we carried out the phenomenological reduction, a process of deepening the discussion about the meetings and the various issues that appear. And, based on this, we considered the occurrence of a 'university space' of the modality as an ephemeral phenomenon that constitutes the experience of the subjects.

Author Biographies

Leonardo Berté Nunes, Federal University of Santa Maria

PhD student in Geography at the Federal University of Rio Grande do Sul. Master in Geography from the Federal University of Santa Maria and Graduated from the same institution.

Benhur Pinós da Costa, Federal University of Santa Maria

Professor at the Interdisciplinary Department of UFRGS Campus Litoral Norte and the Postgraduate Program in Geography at UFSM.

References

ALES BELLO, A. Introdução à Fenomenologia. Bauru, São Paulo: Editora da Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.

BARBOSA, N.A. C.; COSTA, B.P.; NUNES, D. M.. Espacialidades Otaku: Uma análise sobre corpos femininos no ciberespaço. 5º Workshop de Geografia Cultural “Relações étnico-raciais, Sexualidades e Gênero: Por uma Geografia da Diversidade”. 17 a 19 de agosto de 2022, Alfenas-MG.

BERNARDES, A. H.; SPOSITO, E. S. Internet, Ser e Espaço: Pressupostos de Fenomenologia‐ontológica estrutural. Revista Formação, São Paulo, v. 1, n. 16, p. 17‐27, 2009.

BRASIL. Decreto n.º 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2017.

BUTTIMER, A. Grasping the dynamism of lifewolrd. Jounal Annals of the Association of American Geographers, [s. l.], v. 66, n. 2, p. 277-292, 1976. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1976.tb01090.x

CHRISTOFOLETTI, A. As perspectivas dos estudos geográficos. In: CHRISTOFOLETTI, A. (org.). Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 11-36. GIL FILHO, S. F. Geografia Cultural: Estrutura e primado das representações. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 19-20, p. 51-59, 2006

DARDEL, E. O homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 2015.

HERRMANN, G.; COSTA, B. P. da. Geografia e Estudo do Lugar: A Casa do Estudante Universitário II – UFSM/Santa Maria/RS. Boletim Geográfico do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, n. 29, p. 76-93, 2017. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior. Brasília, 2022.

ITABORAHY, N. Z. Imagens geográficas dos caminhos da pesquisa: confissões cotidianas espacializadas. Geograficidade, Niterói, v. 3, n. 1, p. 39-49, 2013. DOI: https://doi.org/10.22409/geograficidade2013.31.a12828

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.

LINDÓN, A. De las geografias construtivistas a las narrativas de vida espaciales como metodologías geográficas cualitativas. Revista da ANPEGE. v.4, 2008. DOI: https://doi.org/10.5418/RA2008.0404.0001

MARANDOLA JR, E. Da existência e da experiência: origens de um pensar e de um fazer. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v.15, n. 24, p.49-67, jan/jun, 2005. MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. 4 ed. São Paulo: WMF, 2018. NASCIMENTO, T.F. Os terreiros de cultos afro-brasileiros e de origem africana como espaços possíveis às vivências travestis e transexuais. 2016. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Santa Maria, Universidade Federal de Santa Maria, 2016. NUNES, L. B.; COSTA, B. P. O espaço híbrido em Santa Maria (RS): experienciando a cidade como jogador de Pokémon Go. Terr@ Plural, Ponta Grossa, v. 16, p. 1-20, 2022.

SANTOS, M. A natureza do Espaço. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

SARTRE, J. P. O Ser e o Nada. 39. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

SCARPA, M. C. T. Intencionalidade: Merleay-ponty e Babaras. Revista da Abordagem Gestáltica, v.25, n.2, p.148-155. 2019. DOI: https://doi.org/10.18065/RAG.2019v25n2.5

SERPA, A. Por uma geografia do espaço vivido: Geografia e Fenomenologia. São Paulo: Contexto, 2019.

SPOSITO, E. S. Geografia e Filosofia: contribuições para o ensino do pensamento geográfico. Presidente Prudente: Editora da UNESP, 2004. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539302741

SUERTEGARAY, D. M. Notas sobre a Epistemologia da Geografia. Cadernos Geográficos, Florianópolis, n. 12, p. 1-63, 2005.

TUAN, Y.F. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.

Published

2025-04-12

How to Cite

NUNES, Leonardo Berté; COSTA, Benhur Pinós da. Distance education geographies: distance learning modality based on students’ experiences, perceptions and representations. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 14, n. 32, p. 132–161, 2025. DOI: 10.70860/rtg.v14i32.17023. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/17023. Acesso em: 28 jun. 2025.