VIOLENCE AGAINST TEACHERS IN THE STATE SCHOOL OF ELEMENTARY SCHOOL IN SMALL TOWN OF LEÓPOLIS, NORTH OF PARANÁ

Authors

  • Pedro Henrique Carnevalli Fernandes State University of Northern Paraná (UENP)
  • Patrícia Aparecida Albini Prado State University of Northern Paraná (UENP)

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v10n20p46-64

Keywords:

Violence Geography, Education, Teachers, Small towns

Abstract

Violence has found fertile land to spread in Brazilian society, becoming present in the local reality and assuming different types and forms. Thus, there is a different measurement of violence, including with regard to the school environment. In addition, the different types of violence occur in different contexts, areas and scales. In the case of small towns, the data are more worrying due to the demographic issue, personalization and sociability. This paper addresses violence in the school context, especially against teachers. Therefore, the main objective is to understand the violence in the school environment of a state elementary school, from the teachers' perception, in the small town of Leópolis, located in the Pioneer North of the Paraná State. The methodology used on a bibliographic survey, survey of secondary data about the county and the school and application of a questionnaire to the teachers of school. The results signaled that teachers suffer daily from violence in the school environment and that this has generated syndromes and influenced their health, causing discouragement, panic, depression and even the abandonment of the profession. Therefore, it observed that schools of the small town, as safe spaces have become an increasingly nostalgic reality.

Author Biographies

Pedro Henrique Carnevalli Fernandes, State University of Northern Paraná (UENP)

PhD in Geography from the State University of Maringá (UEM). Adjunct Professor at the Collegiate of Geography at the State University of Northern Paraná (UENP), Campus de Cornélio Procópio (PR). General Coordinator of Selection Processes (CPS) at the State University of Northern Paraná (UENP). Assistant Editor of Revista Geoingá and Revista Reppe. Coordinator of the Research Group GEPeq - Study Group on Small Cities. Vice-president of the Municipal Council on Drugs by Cornélio Procópio. The main themes of study are: violence, objective insecurity and sociability, especially in the spatial profile of small cities.

Patrícia Aparecida Albini Prado, State University of Northern Paraná (UENP)

Degree in Geography from the State University of Northern Paraná (UENP)

References

ABRAMOVAY, M.; RUA, M. G. Violências nas escolas. 2. ed. Brasília: UNESCO, 2002.

CHARLOT, B. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Revista Sociologias, Porto Alegre/RS, n.8, jul./dez, 2002.

COSTA, C. R. C. A hora da Violência contra o Docente nas Escolas particulares de Minas Gerais: uma abordagem espacial exploratória. X ENANPEGE - Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação em Geografia, Campinas, 2013.

FERNANDES, P. H. C. Um espectro ronda as pequenas cidades: o aumento da violência e da insegurança objetiva. 2017. 525 p. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Maringá, Maringá (PR), 2017

GRAMSCI, A. A organização da escola e da cultura. In: ____________. Os intelectuais e a Organização da Cultura. 7º ed. Rio de Janeiro: civilização Brasileira, 1989. P. 117 – 139.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico. 2010. Disponível em: <http://www.censo2010.ibge.gov.br/resultados_do_censo2010.php> acesso em: 3 mar. 2018.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Divisão Regional. 2008. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/geociencias/geografia/default_div_int.shtm> acesso em: 10 mar. de 2018.

IPARDES, Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Cadernos municipais: Leópolis. Disponível em: <http://www.ipardes.gov.br/cadernos/Montapdf.php?Municipio=86330&btOk=ok>acesso em: 30 abr. de 2018.

LEVANDOSKI, G.; OGG, F.; CARDOSO, F. L.. Violência contra professores de educação física no ensino público do estado do Paraná. Motriz: Revista de Educação Física (Online), v. 17, p. 374-383, 2011.

LEÓPOLIS, Prefeitura Municipal. Leópolis. 2018. Disponível em: acesso em: 30 abr. de 2018.

LOPES, C. S. A violência nas escolas de Maringá, Estado do Paraná. Acta Sci. Human Soc. Sci., Maringá, v. 30, n. 1, p. 35-44, 2008

LOPES, C. S. A violência no espaço escolar e a relação professor-aluno. UEM, Maringá. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, 2001.

LOPES C. S.; GASPARIN, J. L. Violência e conflitos na escola: desafios à prática docente. Acta Sci. Human Soc. Sci.,Maringá, v. 25, n. 2, p. 295-304, 2003.

PEREIRA, A. C. S; WILLIAMS, L. C. A. Reflexões sobre o conceito de violência escolar e a busca por uma definição abrangente. Laboratório de Análise e Prevenção da Violência: Temas em Psicologia - 2010 Vol. 18, no 1, 45 – 55 - Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), 2010.

PEREIRA, B. O., Para uma escola sem violência – estudo e prevenção das práticas agressivas entre crianças. Lisboa: Dinalivro, 2002.

PRIOTTO, E. P; BONETI, L. W. Violência Escolar: na escola, da escola e contra a escola. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 9, n. 26, p. 161-179, jan./abr. 2009.

SCHILLING, F. A sociedade da insegurança e a violência na escola. São Paulo: Moderna, 2004.

SILVA, J. M. A. P; SALLES, L. M. F. Jovens, violência e escola: um desafio contemporâneo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

SILVA, R. C. S. Violência contra o professor: efeitos devastadores. 2010. Encontro de Formação de Professores da Universidade Trindade.

SOARES, M. B. Representações sociais de violência contra professores na escola. 2013. 179 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco: UFPE, 2013.

SOARES, M. B; MACHADO, L. B. Violência contra o professor nas representações sociais de docentes. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 32, n. 1, 333-354, jan./abr. 2014.

SOARES, M. B; MACHADO, L. B. Violência contra o Professor: sentidos compartilhados e práticas Docentes frente ao fenômeno. 36ª Reunião Nacional da ANPEd. Goiânia-GO.

SODRÉ, C. M. O. Violência no espaço escolar. Revista Eventos Pedagógicos, v.3, n.2, p. 315 - 327, Maio - Jul.2012.

TEIXEIRA, M. C. S; PORTO, M. R. S. Imaginário do medo e cultura da violência na escola. Niterói: Intertexto, 2004.

Published

2021-02-01

How to Cite

FERNANDES, Pedro Henrique Carnevalli; PRADO, Patrícia Aparecida Albini. VIOLENCE AGAINST TEACHERS IN THE STATE SCHOOL OF ELEMENTARY SCHOOL IN SMALL TOWN OF LEÓPOLIS, NORTH OF PARANÁ. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 46–64, 2021. DOI: 10.20873/rtg.v10n20p46-64. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/10347. Acesso em: 23 nov. 2024.