TRANSFORMATIONS IN AGRESTE TRADE DYNAMICS
Reflections on the advent of cash-and-carry in the city of Campina Grande in Paraíba
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v10n21p193-212Keywords:
Commercial dynamics, Globalized networks, Cash-and-carry, Agreste region of Paraíba.Abstract
The transformations in society with the advancement of technology directly reverberate in the economic, international, national and, above all, local scenario, since globalized networks allow the instant exchange of information, actions, prices and products. This article aims to reflect on the transformations in the dynamics of trade, from the introduction of globalized cash-and-carry sales networks in the city of Campina Grande in the Agreste region of Paraíba. As a methodology, we used a literature review on the specific subject, document analysis relevant to the area, the treatment of statistical data relevant to the research field, as well as the collection of information through semi-structured interviews with the social agents involved in these dynamics. We conclude that the introduction of globalized wholesale and retail networks not only redesigned the socioeconomic space of the region, but also transformed the customs of social agents in the region.
References
ALMEIDA, Elpídio. História de Campina Grande. João Pessoa: Ed. Universitária / UFPB, 1978.
ANDRADE, Manuel Correia de. A terra e o homem no Nordeste – Contribuição ao estudo da questão agrária no Nordeste. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2005.
BARTH, Roberto. Área de influência no atacado cash & carry. Dissertação (Mestrado em Administração). Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 1984.
CALSAVARA, A.R. Atacarejo: Estratégia planejada ou mera coincidência? Administração de Empresas em Revista. V.1 n.4, 2009.
COX, D. & GOOD, R. How to Build a Marketing Information System. Harvard Business Review, May-June, 145-154. 1967. ftp://donnees.admnt.usherbrooke.ca/Mar851/Lectures/IV
HARVEY, David. A condição pós-moderna. Edições Loyola. São Paulo. Tradução de Adail Ubirajara Sobral e Maria Stela Gonçalves, 20º edição, novembro, 2010.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Regiões de influência das cidades- 2007. Rio de Janeiro: 2008. Disponível em: http://www.mma.gov.br/estruturas/PZEE/_arquivos/regic_28.pdf. Acesso em: 26 de agosto de 2016.
HARVEY, David. Indicadores IBGE: Pesquisa mensal do comércio –Junho 2016. Agosto de 2016. Disponível em: ftp://ftp.ibge.gov.br/Comercio_e_Servicos/Pesquisa_Mensal_de_Comercio/Fasciculo_Indicadores_IBGE/pmc_201606caderno.pdf, acesso em 26 de agosto de 2016.
HARVEY, David. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese das informações de Campina Grande – PB. 2015. Disponível em http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?lang=&codmun=250400, acesso em 28 de Agosto de 2016.
IPEA- Instituto de pesquisa Econômica Aplicada. A Paraíba no contexto Nacional, Regional e Interno. IPEA - 1726 47. Disponível em http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1726.pdf, acesso em 16 julho de 2016.
KOTLER, Philip. Administração de marketing. São Paulo: Prentice Hall, 1972.
LEVY, Michael & WEITZ, Barton A. Administração de Varejo. Tradução Erika Suzuki. São Paulo: Atlas, 2000.
LULA, Waltimar Batista Rodrigues. “Novas formas, velhas formas”: um retrato da reestruturação dos supermercados na Paraíba. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Sociologia. João Pessoa, 2001.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro – A formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
PINTAUDI, Silvana Maria. São Paulo, do centro aos centros comerciais: Uma leitura. In: Geografias das metrópoles. CARLOS e OLIVEIRA (orgs.), Ana Fani Alessandrini e Ariovaldo Umbelino de. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.
SANTOS, M. A natureza do espaço – Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SANTOS, Milton. O Território e o Saber Local: Algumas Categorias de Análise. Cadernos IPPUR, Rio de Janeiro, ano XIII, n° 2, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.