FOCUS ON THE SOIL NATURAL COMPONENT IN SCHOOL

PRACTICAL TRIALS AS A TEACHING RESOURCE IN GEOGRAPHY TEACHING

Authors

  • Anderson Felipe Leite dos Santos State University of São Paulo Julio de Mesquita Filho
  • Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo State University of Paraíba
  • Jean Oliveira Campos Federal University of Paraiba
  • Carla Andreza Oliveira de Lima State University of Paraíba
  • Igo Marinho Serafim Borges Federal University of Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v10n21p213-234

Keywords:

Geography teaching, Environment, Ground

Abstract

In this work, the objective is to discuss the importance of environmental education in schools through alternative practices as a strategy for raising awareness among students regarding the conservation of the environment, in particular, the natural component of soils. Therefore, within the scope of teaching Geography, an intervention proposal based on the execution of practical tests on erosion and the morphological “color” of the soil at Tiradentes Municipal School, located in Campina Grande, Paraíba, was presented and discussed. The results show that the tests are shown to promote learning and environmental awareness, as they enabled the construction of social values, skills and knowledge that value the soil and the environment as a whole. Thus, practices involving soils can be developed in any elementary school class, as long as the teacher plans and develops strategies according to the context and reality of the students.

Author Biographies

Anderson Felipe Leite dos Santos, State University of São Paulo Julio de Mesquita Filho

Graduated in Geography from the State University of Paraíba (UEPB). Master's student in Geography at the Faculty of Science and Technology of the São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (FCT/UNESP)

Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo, State University of Paraíba

PhD in Natural Resources from the Federal University of Campina Grande (UFCG). Full Professor at the Department of Geography at the State University of Paraíba (UEPB)

Jean Oliveira Campos, Federal University of Paraiba

Master's student in Geography at the Federal University of Paraíba (UFPB)

Carla Andreza Oliveira de Lima, State University of Paraíba

Graduated in Geography from the State University of Paraíba (UEPB)

Igo Marinho Serafim Borges, Federal University of Campina Grande

Master in Engineering and Natural Resources Management (UFCG)

References

BERTONI, José; LOMBARDI NETO, Francisco. Conservação do solo. 2. Ed. São Paulo: Ícone, 1993. 352 p.

BRADY, Nyle; WEIL, Ray. Elementos da natureza e propriedades dos solos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

CAMPOS, Jean Oliveira.; MARINHO, Jardênio de Oliveira.; REINALDO, Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo. Experimentos como recursos didáticos para Educação em Solos no Ensino de Geografia. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 2, n. 1, p. 166-185, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/240694. Acesso em: 22 mar. 2020.

CAMPOS, Jean Oliveira.; LIMA, Carla Andreza Oliveira de.; CARNEIRO, Antônio Marques.; REINALDO, Lediam Rodrigues Lopes Ramos. Experimentos com características morfológicas como recurso didático para o ensino do solo. Geotemas, Pau dos Ferros, v. 10, n. 1, p. 136-154, 2020. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/geotemas/article/view/4260/2162. Acesso em: 20 jun. 2020.

COSTA, Auristela Afonso da.; BORGES, Viviane Custódia. Os solos do Cerrado brasileiro em cores, textura e arte. In: ENCUENTRO DE GEOGRAFOS DE AMERICA LATINA, 12., 2009, Montevidéu. Anais... Montevidéu, 2009.

COSTA, Auristela Afonso da.; MESQUITA, Nathália Lucas de. Solos e ensino: a proposta dos livros didáticos de geografia e dos parâmetros curriculares nacionais. In: ENCONTRO NACIONAL DOS GEÓGRAFOS: Crise, práxis e autonomia: espaços de resistência e de esperanças Espaço de Diálogos e Práticas, 16., 2010, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Mediação, 2010.

CRUZ, António João. As Cores dos Artistas: História e Ciência dos Pigmentos Utilizados em Pintura. Lisboa: Apenas Livros, 2004.

FAVARETTO, Nerilde.; COGO, Neroli Pedro.; BERTOL, Oromar João. Degradação do solo por erosão e compactação. In: LIMA, Marcelo Ricardo de (ed.). Diagnóstico e recomendações de manejo do solo: aspectos teóricos e metodológicos. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Agrárias, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HATUM, Isabela Saldella.; ZECCHINI, Marcus Vinicius.; FUSHIMI, Melina.; NUNES, João Osvaldo Rodrigues Nunes. Trilhando pelos solos: aprendizagem e conservação do solo. 2007. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/72913543/Trilhando-pelos-solos-aprendizagem-e-conservacao-do-solo. Acesso em: 02 abr. 2019.

LEPSCH, Igo Fernando. 19 lições de pedologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LIMA, Valmiqui Costa.; LIMA, Marcelo Ricardo.; MELO, Vander de Freitas (ed.). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2007.

MEDEIROS, Aurélia Barbosa de.; MENDONÇA, Maria José da Silva Lemes.; SOUSA, Gláucia Lourenço de.; OLIVEIRA, Itamar Pereira de. A importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista faculdade de Montes Belos, v. 4, n. 1 - 17, 2011.

MUGGLER, Cristine Carole.; SOBRINHO, Fábio de Araújo Pinto.; MACHADO, Vinícius Azevedo. Educação em solos: Princípios, teoria e métodos. R. Bras. Ci. Solo, 30:733-740, 2006.

NARCIZO, Kaliane Roberta dos Santos Narcizo. Uma análise sobre a importância de trabalhar educação ambiental nas escolas. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient, v. 22, janeiro a julho de 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/2807/1583. Acesso em 13 de Ago. 2021.

NUNES, Malena Silva.; AZEVEDO, Ricardo José Gontijo Azevedo.; SILVA, Paulo Eduardo Alves Borges da. A abordagem de conteúdos relativos à ciência dos solos em livros didáticos de geografia para o ensino médio. Revista de Geografia – PPGEO – UFJF, v. 6, n. 3, p.271-281, 2016. Disponível em: https:www. ufjf.brindex.phpgeografiaarticleview18031. Acesso em: 12 dez. 2018.

RUELLAN, Alain. Pedologia e desenvolvimento: a ciência do solo a serviço do desenvolvimento. In: MONIZ, Antonio Carlos.; FURLANI, Ângela Maria Cangiani.; FURLANI, Pedro Roberto.; FREITAS, Sueli dos Santos. (ed.) A responsabilidade social da ciência do solo. Campinas: Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, 1988.

SANTOS, Anderson Felipe Leite dos.; BURITI, Maria Marta dos Santos.; REINALDO, Lediam Rodrigues Lopes Ramos. Monitoria acadêmica em Pedologia: Uma análise da contribuição do monitor no processo de ensino e aprendizagem. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 4, n. 2, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/248248/38855. Acesso em: 13 ago. 2021.

SANTOS, Anderson Felipe Leite dos.; REINALDO, Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo. Ressignificando o ensino de Geografia através de práticas de solo. Geografia, v. 45, n. 1. Jan./Jun. 2020. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/14794. Acesso em: 10 mar. 2021.

SEGURA, Denise de Souza Baena. Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001. 214p.

SILVA, Claúdio Souza da.; FALCÃO, Cleire Lima da Costa.; SOBRINHO, José Falcão. O ensino de solo no livro didático de Geografia. Revista Homem, Espaço e Tempo: Centro de Ciências Humanas da Universidade Estadual, Vale o Acaraú, ano 2, n. 1, p. 101-112, 2008.

SOUZA, Salete Eduardo de. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arq Mudi, 2007. Disponível em: http://www.pec_uemrevistasarqmundivolume_11suplemento_02artigos19.df. Acesso em: 12 jan. 2020.

TORRADO, Pablo Vidal.; LEPSCH, Igo Fernando.; CASTRO, Selma Simões de. Conceitos e aplicações das relações Pedologia-Geomorfologia em regiões tropicais úmidas. Tópicos em Ciência do Solo [S.l: s.n.], v. 4. p. 145-192, 2005. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001608805. Acesso em: 08 mar. 2021.

Published

2021-08-20

How to Cite

SANTOS, Anderson Felipe Leite dos; REINALDO, Lediam Rodrigues Lopes Ramos; CAMPOS, Jean Oliveira; LIMA, Carla Andreza Oliveira de; BORGES, Igo Marinho Serafim. FOCUS ON THE SOIL NATURAL COMPONENT IN SCHOOL: PRACTICAL TRIALS AS A TEACHING RESOURCE IN GEOGRAPHY TEACHING. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 10, n. 21, p. 213–234, 2021. DOI: 10.20873/rtg.v10n21p213-234. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/12069. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)