LGBTQIA+ PERCEPTIONS AND EXPERIENCES IN SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v11n23p168-187

Keywords:

Sexual Discrimination, School, Heteronormativity, LGBTQIA People, Sexual Prejudice

Abstract

The purpose of this article is to problematize the way in which LGBTQIA+ teachers perceive and experience issues related to gender and sexualities in the school environment. To this end, we use a predominantly qualitative methodology and collect data through an online form (Google Forms). Twenty-one teachers who identify with LGBTQIA+ participated in the study. From the results, we built discussions establishing a dialogue between the ideas of the researched subjects, the theoretical contributions and our perceptions. We reflect and ponder that the school, despite being one of the most difficult spaces to declare sexuality that deviates from the heteronormative standard, should be seen as an environment to encourage mutual respect, dialogue, acceptance and acceptance of differences.

Author Biographies

RAINEI RODRIGUES JADEJISKI, Secretary of State for Education of Espírito Santo

Doctoral candidate in Education at the Graduate Program in Education at the Federal University of Espírito Santo (PPGE/UFES). Master in Education from the Graduate Program in Agricultural Education at the Federal Rural University of Rio de Janeiro (PPGEA/UFRRJ - 2019). Degree in Geography and History from Faculdade Castelo Branco (FCB - 2010, 2013), in Pedagogy from Centro Universitário Internacional UNINTER (2018) and in Rural Education with qualification in Human and Social Sciences from Universidade Federal do Espírito Santo (UFES, 2018) ). Effective professor of Geography at the Espírito Santo State Department of Education - SEDU/ES, located in the pedagogical coordination. Develops studies in Rural Education, Environmental Education and History of Education.

Maurício Valeriano Gomes, Faculdade Mantenense dos Vales Gerais

Bachelor in Business Administration from Faculdade Mantenense dos Vales Gerais - INTERVALE (2017), graduating in Accounting Sciences from UNINTER - Centro Universitário Internacional. He is currently a CAD Operator - Computer Aided Design at Dias Coelho Indústria e Comércio de Confecções - Ltda. He has experience in the area of ​​Administration, with an emphasis on Business Administration.

Alessandra Ribeiro Lima, Federal University of Espirito Santo

Graduated in Social Work (EMESCAM), Degree in Pedagogy (FABRA) and Degree in Rural Education (UFES). Specialization in Education, Poverty and Social Inequality (UFES). Participated in the Scientific Initiation Project (PIBIC/UFES). She has experience in school secretariat and documentation by the Espírito Santo State Department of Education (SEDU) and pedagogical management, as a pedagogue and regent teacher working in early childhood education and early grades by the Municipality of Serra (PMS).

References

BARBOSA, Ana Carla da Silva et. al. Gênero fluído: a autopercepção da construção de identidade de gênero fluído nos padrões normativos. Psicologia pt o portal dos psicólogos. 2009. Disponível em <https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A1346.pdf>. Acesso em 20 abril 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Combate à Discriminação. Brasil Sem Homofobia: Programa de combate à violência e à discriminação contra GLTB e promoção da cidadania homossexual (Cartilha). Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

CARVALHO, Ana Paula Comin. Preconceito e discriminação, estereótipos e estigmas. In: CARVALHO, Ana Paula Comin [et. al]. Desigualdades de gênero, raça e etnia. Curitiba: Intersaberes, 2012. p. 141-154.

FELIPE, Jana. BELLO, Alexandre Toaldo. Construção de Comportamentos Homofóbicos no Cotidiano da Educação Infantil. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2009, p. 141-157.

GASTALDI, Alexandre Bogas Fraga et al (Orgs). Observatório de Mortes Violentas de LGBTI+ no Brasil - 2020: Relatório da Acontece Arte e Política LGBTI+ e Grupo Gay da Bahia. 1. ed. – Florianópolis: Editora Acontece Arte e Política LGBTI+, 2021. Disponível em <https://observatoriomortesviolentaslgbtibrasil.org/2020-1>. Acesso em 06 mar 2022.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 2ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Homofobia nas Escolas: um problema de todos. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2009, p. 13-51.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Pedagogia do armário: a normatividade em ação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 13, p. 481-498, jul./dez. 2013.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Autêntica: Belo Horizonte, 2000. P. 7-34.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, v. 19, n. 2 (56) - maio/ago. 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1994. p. 9-29.

OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O diabo em forma de gente: (R)Existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná. 2017.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte (MG): Letramento, 2017.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução as teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2022-03-14

How to Cite

JADEJISKI, RAINEI RODRIGUES; GOMES, Maurício Valeriano; LIMA, Alessandra Ribeiro. LGBTQIA+ PERCEPTIONS AND EXPERIENCES IN SCHOOLS. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 11, n. 23, p. 168–187, 2022. DOI: 10.20873/rtg.v11n23p168-187. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/12718. Acesso em: 24 nov. 2024.