SANTO DAIME
REFLECTIONS ABOUT HYBRIDITY AND (MULTI)TERRITORIALITIES
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v12i27.14891Keywords:
Santo Daime, Cultural Hybridity, ( Multi)territorialitiesAbstract
The Santo Daime is a religious doctrine originated in the Amazon region, founded by Master named Irenaeus. It is characterized by ritualistic use of ayahuasca, a tea psychoactive properties, and adds symbolic elements of other religious / spiritual crops such as shamanism, popular Catholicism, Umbanda, spiritualism, among others. This doctrine is expanding, both in Brazilian soil for urban areas and to other countries. In this context, this article aims to analyze the Santo Daime, correlating it to the cultural hybridity process and multiterritorialidades. The relationship between the doctrine and the hybrid process was perceived, considering that in addition to the inherent hybridization to the symbolic elements of other religious headquarters, issues such as globalization, postmodernity had influences on the development and expansion of the doctrine, as well as in forming multiterritorialidades. It fostered a interdisciplinary nature of work encompassing dialogue and cultural and territorial elements. To that end, we conducted a bibliographical study consists of scientific publications and papers that deal with this religious doctrine and authors who work with the concepts mentioned above.
References
CANCLINI, Néstor G. Cultura sem fronteiras. São Paulo: EDUSP/ Caderno de Leitura. Disponível em: <http://www.edusp.com.br/cadleitura/cadleitura_0802_8.asp>. Acesso em: 07 jan. 2016.
CEMIN, Arneide B..Os rituais do Santo Daime: “sistemas de montagens simbólicas”. In: LABATE, Beatriz C..; ARAÚJO, Wladimyr S. (orgs). O uso ritual da ayahuasca. 2ª ed. (1ª reimpressão) São Paulo: Mercado de Letras, 2009, p. 347-382.
COUTO, Fernando de La Rocque. Santo Daime: Rito da ordem. In: LABATE, Beatriz C..; ARAÚJO, Wladimyr S. (orgs). O uso ritual da ayahuasca. 2ª ed. (1ª reimpressão) São Paulo: Mercado de Letras, 2009, p. 385-412.
ENGLER, Steven. A Umbanda e a Glocalização. Porto Alegre: UFRGS - Debates do NER, 2011, ano 12, n. 20, jul/dez, p. 11-44. eISSN 1982-8136.
GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
GOULART, Sandra Lucia. Estigmas de grupos ayahuasqueiros. In: LABATE, B. C. [et al], (orgs.). Drogas e cultura: novas perspectivas. Salvador: Edufba, 2008, p. 251-287.
GOULART, Sandra Lucia. O contexto de surgimento do culto do Santo Daime: formação da comunidade e do calendário ritual. In: LABATE, Beatriz C..; ARAÚJO, Wladimyr S. (orgs). O uso ritual da ayahuasca. 2ª ed. (1ª reimpressão) São Paulo: Mercado de Letras, 2009, p. 277-301.
GROISMAN, Alberto. “Eu venho da Floresta”: Ecletismo e práxis xamânica daimista no “Céu do Mapiá”. 282 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Santa.Catarina,1991.Disponível.em:.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 3 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.
HAESBAERT, Rogério. Hibridismo, Mobilidade e Multiterritorialidade numa perspectiva geográfico-cultural integradora. In SERPA, A. (org.) Espaços culturais: vivências, imaginações e representações [online]. Salvador: EDUFBA, 2008. 426 p. ISBN 978-85-232-0538-6. Disponível em: <http://books.scielo.org>. Acesso em: 07 dez. 2015.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
KEIFENHEIM, Barbara. Nixi pae como participação sensível no princípio de transformação da criação primordial entre os índios Kaxinawá no leste do Peru. In: LABATE, Beatriz C.; ARAÚJO, Wladimyr S. (orgs). O uso ritual da ayahuasca. 2ª ed. (1ª reimpressão) São Paulo: Mercado de Letras, 2009, p. 97-128.
LABATE, Beatriz C.. A reinvenção do uso da ayahuasca nos centros urbanos. 375 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Estadual de Campinas, 2000. Disponível em: . Acesso em: 08 jan. 2016.
LABATE, Beatriz C.. A literatura brasileira sobre as religiões ayahuasqueiras. In: LABATE, Beatriz C.; ARAÚJO, Wladimyr S. (orgs). O uso ritual da ayahuasca. 2ª ed. (1ª reimpressão) São Paulo: Mercado de Letras, 2009, p. 231-273.
LABATE, Beatriz C.; PACHECO, Gustavo. Matrizes maranhenses do Santo Daime. In: LABATE, Beatriz C..; ARAÚJO, Wladimyr S. (orgs). O uso ritual da ayahuasca. 2ª ed. (1ª reimpressão) São Paulo: Mercado de Letras, 2009, p. 303-344.
LANGDON, Esther J.. A tradição narrativa e a aprendizagem com yagé (ayahuasca) entre os índios Siona da Colômbia. In: LABATE, Beatriz C..; ARAÚJO, Wladimyr S. (orgs). O uso ritual da ayahuasca. 2ª ed. (1ª reimpressão) São Paulo: Mercado de Letras, 2009, p. 69-95.
MACRAE, Edward. Guiado pela Lua: xamanismo e uso ritual da ayahuasca no culto do Santo Daime. São Paulo: Brasiliense, 1992.
MACRAE, Edward. El Santo Daime y la espiritualidad brasileña. Quito: Ediciones Abya -Yala, 2000.
MACRAE, Edward; MOREIRA, Paulo. Eu venho de longe: Mestre Irineu e seus companheiros. Salvador: EDUFBA, 2011.
MOURA, Julia Lobato Pinto de. As origens de uma casa de cura do Daime: O pronto socorro espiritual Raimundo Irineu Serra. Marupiara - revista científica do centro de estudos superiores de Parintins. (CESP/UEA). Dossiê: Diversidade Cultural e religiosa na região Norte. ANO 3 | N. 3 | 2018-1 (JAN-JUN). ISSN 1981-0326 | PP. 171-193. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/marupiara/article/view/1454/896. Acessado em:
/09/2022
RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993. (Tradução: Maria Cecília França)
SALES, Vanessa Maria Alves Lima. A territorialização da cultura do Santo Daime em Palmas – TO. 125 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura e Território) – Universidade Federal do Tocantins, 2017
SALES, Vanessa Maria Alves Lima; Silva, Marivaldo Cavalcante da. Reflexões teóricas sobre o Santo Daime na perspectiva do hibridismo cultural. In: Júlio César Suzuki. [et al.] (organizadores). Geografias tocantinenses e outras leituras [recurso eletrônico] -São Paulo: FFLCH/USP, 2019. Disponível em: https://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/384/336/1373. Acessado. 21/09/2022
SAQUET, Marcos Aurélio. Abordagens e Concepções de Território. 3ª ed. São Paulo: Outras Expressões, 2013.
SILVA, Clodomir M. da. O palácio de Juramidam – Santo Daime: um ritual de transcendência e despoluição. 194 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Cultural) - Universidade Federal de Pernambuco, 1983.
VILA CÉU DO MAPIÁ. Disponível em: . Acesso em: 22 dez. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.