THE INTRODUCTION OF INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION IN THE INDIGENOUS RESERVE OF CAARAPÓ-MS

REFLECTIONS OF AN ASPIRANT TO THE SHAMAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v12i26.15421

Keywords:

Education, Indigenous Reserve, Xamã

Abstract

In this article, we propose to discuss the process of introduction of Indigenous School Education in the Caarapó-MS village, by means of the experiences of the indigenous people themselves. In particular, the trajectory of the indigenous individual Elemir Soare Martins stands out. In his Master's Dissertation, defended in 2020 in the Postgraduate Program in History at the Federal University of Grande Dourados-MS, he describes the nuances of the introduction of the educational process of the Guarani and Kaiowá people, going beyond this trajectory to other variants of this process, as in the cases of the actions of the Evangelical Churches and the institutional alliances that were made with NGOs and Universities.

Author Biography

Elemir Soare Martins, Federal University of Grande Dourados

I am indigenous Guarani Nhandéva and Kaiowá. I have these two ethnic groups, because my ancestors (who are in the memory lands) resisted the process of colonization and violence. Therefore, I will continue to resist and believe. I have a degree in Indigenous Intercultural Degree from the Federal University of Grande Dourados (2017). I have experience in the area of ​​History, with an emphasis on Social and Human Sciences. I am a history professor at E.M. I Ñandejára Pole in the Municipality of Caarapó/MS. Master with great pride in the area of ​​History by the Graduate Program in History (PPGH-UFGD) - Indigenous History and Indigenism. I am currently a doctoral student in the area of ​​Geography PPGG/UFGD. And I keep resisting.

References

BENITES, Tonico. Rojeroky hina ha roike jevy tekohape (rezando e lutando): o movimento histórico dos Aty Guasu dos Ava Kaiowá e dos Ava Guarani pela recuperação de seus tekoha. 270f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2014.

BENITES, Eliel. Oguata Pyahu (Uma nova caminhada) no processo de desconstrução e construção da educação escolar indígena da Aldeia Te’ýikue. 130f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, MS, 2014.

BRAND, Antonio Jacó. O confinamento e o seu impacto sobre os Guarani/Kaiowá. 276f. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, 1993.

BRAND, Antonio Jacó. O impacto da perda da terra sobre a tradição Kaiowá/Guarani: os difíceis caminhos da palavra. 382f. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 1997.

BRAND, Antonio Jacó. Os complexos caminhos da luta pela terra entre os Kaiowá e Guarani no MS. Tellus, ano 4, n. 6, abr. 2004, p. 137-50, Campo Grande, MS: UCDB, 2004.

MARTINS, Elemir Soare. Transformações nos papéis desempenhados pelas lideranças tradicionais na Reserva Indígena de Caarapó, a partir da entrada de líderes evangélicos (1980-2017). 229f. Dissertação (Mestrado em História), Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Federal da Grande Dourados, 2020.

MORAES, José Augusto Santos. O pentecostalismo autóctone na Reserva de Dourados: identidade étnica, implicações sociais e protagonismo (1992 – 2015). 215f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal da Grande Dourados, MS, 2016.

PIMENTEL, Spensy Kmitta. Elementos para uma teoria política Kaiowá e Guarani. 364f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2012.

SILVA, Alexandra Barbosa da. Mais além da aldeia: território e redes sociais entre os Guarani de Mato Grosso do Sul. 255f. Tese (Doutoramento em Antropologia) – Museu Nacional, UFRJ, Rio de Janeiro, 2007.

VIETTA, Katya. Histórias sobre terras e xamãs Kaiowá: territorialidade e organização social na perspectiva dos Kaiowá de Panambizinho (Dourados-MS) após 170 anos de exploração e povoamento não indígena na faixa entre Brasil e Paraguai. 512f. Tese (Doutorado em Antropologia Social), Faculdade de Letras, Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2007.

Published

2023-02-14

How to Cite

MARTINS, Elemir Soare. THE INTRODUCTION OF INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION IN THE INDIGENOUS RESERVE OF CAARAPÓ-MS: REFLECTIONS OF AN ASPIRANT TO THE SHAMAN. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 12, n. 26, p. 127–144, 2023. DOI: 10.20873/rtg.v12i26.15421. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/15421. Acesso em: 21 nov. 2024.