A GEOGRAPHICAL ANALYSIS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) FROM BASIC EDUCATION IN ARAGUAÍNA-TOCANTINS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v13i30.16403

Keywords:

Education, Emergency Remote Teaching, Digital Technologies, Teaching

Abstract

The text is the result of research that addresses the challenges faced by ICT Information and Communication Technologies education, mainly due to the Covid-19 pandemic, which led to the temporary closure of schools and the adoption of Ensino remoto emergencial. The study sought to discuss the impact of Information and Communication Technologies (ICT) on public basic education, specifically in Araguaína-TO, in the time frame, years 2020 and 2021. The objective was to understand the pedagogical practices and the inclusion of ICT in the teaching of Geography. The methodology included bibliographic studies, analysis of school documents and interviews with education professionals from the Regional Superintendence of Education of Araguaína (SRE). The lack of technological resources and digital skills of teachers and students was evidenced, especially in regions with social inequalities, in the North of Tocantins. The need to adapt pedagogical practices to the online environment, using platforms such as Google Meet and Zoom, was highlighted, as well as the importance of qualifying education professionals in the use of technologies.

Author Biographies

Antônia Márcia Duarte Queiroz, Federal University of Northern Tocantins

PhD in Geography from the Federal University of Uberlândia-UFU. Master in Social Development and Degree in Geography from the State University of Montes-UNIMONTES. Adjunct professor of higher education at the Federal University of Tocantins.

Atácida Carlos dos Santos, Federal University of Northern Tocantins

Master's student in Geography at PPGeo-UFNT. Graduated in Geography from the Federal University of Tocantins - UFT, Technician in Clinical Analysis from the Federal Institute of Tocantins - IFTO.

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.

ARRUDA, G. Q. ; SILVA, J. S. R. ; BEZERRA, M. A. D. . O uso da tecnologia e as dificuldades enfrentadas por educadores e educandos em meio a pandemia. In: Anais CONEDU VII. Congresso nacional de educação, 2020, Maceió. O uso da tecnologia e as dificuldades enfrentadas por educadores e educandos em meio a pandemia. Maceió: Anais do Evento CONEDU VII, 2020. v. I. p. 01-09.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular BNCC. Brasília, DF, 2016. n. 600. Disponível em:http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Proposta de parecer sobre reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da COVID-19. 28 de abril de 2020. Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Projeto TO Ligado. Araguaína, TO, 2022.

MIRANDA, K. K. C.O.; da Silva Lima, A.; de Oliveira, V. C. M.; da Silva Telles, C. B. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. In: CONEDU, Congresso Nacional de Educação, n.7, V. 15, p 1-12. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA_ID5382_03092020142029.pdf. Acesso em: 29 nov. 2022

KENSKI, V. M. Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias digitais. In: BARRETO, R. G. (Org.) Tecnologias educacionais e educação à distância: avaliando políticas. Rio de janeiro: Quartet, 2001.

KENSKI, V. M. Tecnologias e Ensino presencial e a distância. 8.ed. São Paulo: Papirus, 2010.

MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Papirus Editora, 2000.

MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13. Ed. Campinas: Papirus, 2007.

MOORE, M. G.; KEARSLEY, G.. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

TOCANTINS. Projeto Político Pedagógico. Centro de Ensino Médio Castelo Branco - EFM, Araguaína, 2020 : Disponível em: <https://www.to.gov.br/seduc>. Acesso em: 12 abril. 2024.

TOCANTINS. Projeto Político Pedagógico. Colégio Estadual Ensino Rui Barbosa, Araguaína, 2020 : Disponível em: <https://www.to.gov.br/seduc>. Acesso em: 12 abril. 2024.

QUEIROZ, A. M. D. GEOGRAFIA NO ESPAÇO VIRTUAL E PANDEMIA: Processos inclusivos e excludentes na formação de professores no Tocantins. Caminhos da Geografia (UFU. Online), v. 22, p. 196-216, 2021.

SÁEZ, V. M. M. Globalización, nuevas tecnologías y comunicación. Ediciones de la Torre, Madrid, 1999.

SANTOS, M. Técnica, Espaço. Tempo: Globalização e meio técnico-científico-informacional. São Paulo: HUCITEC, 1994.

SILVA, M. P. Sociedade de consumo: resenha. Porto Alegre: Horizontes Antropológicos, 2007. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ha/v13n28/a21v1328.pdf>. Acesso em: 18 nov. 2023.

SILVA, A. S; ALMEIDA, D. Y.; SILVA, B. R. T.; MACEDO, V. S.; JUNIOR, C. A. B. S. ; O uso do kahoot como ferramenta didática para o ensino de química na modalidade do ensino remoto emergencial. Rio Grande do Norte: CONEDUS, 2021.

TEIXEIRA, D. A. O.; NASCIMENTO, F. L. . ENSINO REMOTO: o uso do google meet na Pandemia covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 7, n. 19, p. 44–61, 2021. DOI:10.5281/zenodo.5028436. Disponível em:

https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/374. Acesso em: 20 jan. 2024.

Published

2024-05-28

How to Cite

QUEIROZ, Antônia Márcia Duarte; SANTOS, Atácida Carlos dos. A GEOGRAPHICAL ANALYSIS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) FROM BASIC EDUCATION IN ARAGUAÍNA-TOCANTINS. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 13, n. 30, p. 63–87, 2024. DOI: 10.20873/rtg.v13i30.16403. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/16403. Acesso em: 29 sep. 2024.