THE GEOSCIENCE CONTENT IN THE BNCC AND IN SUBNATIONAL CURRICULA

ANALYSIS OF GEOGRAPHY SKILLS IN THE 6TH YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v13i29.17788

Keywords:

Teaching Geography, Geosciences, Physical Geography, Curriculum, BNCC

Abstract

This article is an analysis of content, originating from an exploratory and bibliographic study, which focuses on the BNCC skills that address Geoscience content, in the Geography curricular components of the Final Years of Elementary School. First of all, we will justify our choice of the term “Geosciences”, delimiting the scope of this field of study. Subsequently, among these skills selected from the BNCC, we chose, for the purposes of delimiting the object of study, to only focus on those of the Geography component prescribed for the 6th year, comparing them with the skills of the subnational curricula, derived from the BNCC, and analyzing, on the one hand, how these curricula adapt – or not – the BNCC skills to take into account, as determined by the LBD, local specificities; and, on the other hand, if these curricula seek to go beyond the BNCC, overcoming its possible defects and limits, if they limit themselves to reproducing it, or if they fall short of it, offering a more impoverished curriculum.

Author Biography

Leandro Andrade Cardoso, Federal Institute of Minas Gerais

Master's student in Geography Teaching at the Federal Institute of Minas Gerais (IFMG). He has a degree in Geography (UEMG) and History (FAVENI), and a specialization in Geography and History Teaching Methodology (FAMART). He is a Geography teacher at the municipal school in Ouro Preto, MG, working at the Tomás Antônio Gonzaga Municipal School.

References

ACRE. Currículo de referência único do Acre. Acre: Secretaria de Estado da Educação, Cultura e Esportes, 2019.

ALAGOAS. Referencial curricular de Alagoas. Alagoas: Secretaria de Estado da Educação de Alagoas, 2019.

AMAPÁ. Referencial curricular amapaense. Amapá: Secretaria de Estado da Educação do Amapá. 2018.

AMAZONAS. Referencial curricular amazonense. Amazonas: Secretaria de Estado de Educação do Amazonas, 2019.

ALBUQUERQUE, F. N. B. de. SILVA, J. B. da. MELO, E. V. de. SILVA, G. M.. Os conceitos de bioma e domínio morfoclimático nas vídeos aulas de geografia: abordagens e desafios. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 18, n. 2, p. 170-184, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.12957/tamoios.2022.61114. Acesso em: 04 set. 2023.

AZAMBUJA, L. D. O livro didático e ensino de Geografia do Brasil. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 4, n. 8, p. 11-33, jul./dez., 2014.

BACCI, D. C. Ensino de geociências no contexto escolar: múltiplas relações com a educação ambiental. In: BACCI, D. C. Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital, 2015. p. 129-151.

BACCI, D, C.; OLIVEIRA, L. POMMER, C. Contribuição da abordagem geocientífica no ensino fundamental: tempo geológico, origem do petróleo e mudanças ambientais. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, n. ext., p. 3459-3463, 2009.

BAHIA. Documento curricular referencial da Bahia. Bahia Secretaria da Educação da Bahia, 2019.

BERTICELLI, I. A. Currículo: tendências e filosofia. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 1999.

CAL, M. M. P. Os Conceitos Fundamentais de Geografia: Uma Análise dos Livros Didáticos. Boletim Gaúcho de Geografia, v. 29, n. 1, p. 77-97, 2003.

CARNEIRO, C. D. R.; TOLEDO, M. C. M.; ALMEIDA, F. F. M. Dez motivos para a inclusão de temas de geologia na educação básica. Revista Brasileira de Geociências, São Paulo, v. 34, n. 4, p. 553-560, 2004.

CARVALHO, M. E. S., CUNHA, J. N., DIAS, L. de J., LIMA, L., & ANDRADE, V. da C.. O livro didático e a circulação do conhecimento: uma análise da questão ambiental na geografia escolar. Interfaces Científicas - Educação, 2(2), 57–65, v2, n2, p57-65

CEARÁ. Documento curricular referencial do Ceará. Ceará: Secretaria da Educação do Ceará, 2018.

COMPIANI, M. As Geociências no Ensino Fundamental: um estudo de caso sobre o tema “A formação do Universo”. 1996. 224p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

CUNHA, L. F. F. da. A Geografia Escolar e as Temáticas Físico-Naturais na BNCC: desafios à prática docente e à formação de professores. Revista Itinerarius Reflexions. UFG, Vol. 14, N. 2, 2018.

ESPÍRITO SANTO. Currículo do Espírito Santo. Área de conhecimento: Ciências Humanas. Espírito Santo: Secretaria da Educação do Espírito Santo, 2018.

GUIMARÃES, E. M. A contribuição da Geologia na construção de um padrão de referência do mundo físico na educação básica. Revista Brasileira de Geociências, v. 34, n. 1, p. 87-94, 2004.

MENDONÇA, F. Geografia Física: Ciência Humana?. São Paulo: Contexto, 5ª ed., 1997.

MARANHÃO. Documento curricular do território maranhense. Maranhão: Secretaria de Educação do Governo do Maranhão, 2018.

MATO GROSSO. Proposta Curricular do estado de Mato Grosso. Mato Grosso: Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso, 2018.

MATO GROSSO DO SUL. Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul. Mato Grosso do Sul: Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso do Sul, 2018.

MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais. Minas Gerais: Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, 2018.

MORAIS, E. M. B. As temáticas físico-naturais nos livros didáticos e no ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 4, p. 175-194-194, 2014.

MOREIRA, A. F. B. Currículos e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1990. MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu. (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

NUNES, J. O. R. et al. A influência dos métodos científicos na Geografia Física. Terra Livre, v. 2, n. 27, p. 121-132, 2015.

PARÁ. Documento Curricular do estado do Pará. Pará: Secretaria de Estado da Educação, 2018.

PARAÍBA. Proposta Curricular do estado da Paraíba. Paraíba: Secretaria da Educação e da Ciência e Tecnologia, 2018.

PARANÁ. Referencial curricular do Paraná: Princípios, Direitos e Orientações. Paraná: Secretaria de Estado da Educação e do Esporte, 2018.

PERNAMBUCO. Currículo de Pernambuco. Pernambuco: Secretaria de Educação e Esportes, 2018.

PIAUÍ. Currículo do Piauí: um marco para a educação do nosso estado. Piauí: Secretaria de Estado da Educação do Piauí, 2019.

PINA, P. P. G. do N. A relação entre o ensino e o uso do livro didático de geografia. 2009. 104 f. Dissertação. (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, UFPB, 2009.

PINHEIRO, I. e LOPES, C. S.. A geografia na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 39, 2021.

PIRANHA, J. M.; CARNEIRO, C. D. R. O ensino de geologia como instrumento formador de uma cultura de sustentabilidade. Revista Brasileira de Geociências, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 129-137, mar. 2009.

PONTE, M. L.; PIRANHA, M. J. Estratégias e recursos educacionais para inserção das Geociências na educação básica. Terrae Didática, Campinas, v. 14, n. 4, p. 431-438, 2018.

PEREIRA, D. Paisagens, Lugares e Espaços: A geografia no ensino básico. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n 79. p 9-21. 2003.

POTAPOVA, M. S. Geologia como ciência histórica da natureza. Terræ didática, v. 3. n. 1. Campinas. 86-90. 2008.

REBELO et al. A consciência ambiental na formação de professores em Geociências: contribuições para um enquadramento conceitual. In: BACCI, D, L, C. (Org.). Geociências e Educação Ambiental. Curitiba: Ponto Vital Editora, 2015. p.36-52.

RIO DE JANEIRO. Documento de orientação curricular do estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Secretaria de Educação, 2019.

RIO GRANDE DO NORTE. Documento curricular do Rio Grande do Norte. Rio Grande do Norte: Secretaria de estado da educação, da cultura, do esporte e do lazer, 2018.

RIO GRANDE DO SUL. Referencial Curricular Gaúcho. Rio Grande do Sul: Secretaria da Educação, 2018.

RONDÔNIA. Documento curricular de Rondônia. Roraima: Secretaria da Educação, 2018.

RORAIMA. Documento curricular de Roraima. Roraima: Secretaria da educação e desportos, 2019.

SACRISTÁN, J. G. O que significa Currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e Incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 16-35. 542 p.

SALVADOR, L.A.; BACCI, D.L.C. Abordagens geocientíficas em estudos do meio no Ensino Fundamental I: construindo pontes para o ensino interdisciplinar. Terræ Didatica, Campinas, v.14, n.1, p.27-38. 2018.

SANTA CATARINA. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Santa Catarina: Secretaria de Estado da Educação, 2019.

SERGIPE. Currículo de Sergipe: integrar e construir. Sergipe: Secretaria de Estado da Educação, do Esporte e da Cultura, 2018.

SILVA, C. P. A.; SOUZA, R, F. Conteúdo de Geociências em Livros Didáticos de Ciências do Ensino Fundamental I: identificando a presença e os temas abordados. Ciência & Educação, v. 26, n.55, Bauru, 2020.

SILVA, R. P. Ensino de Geociências na Educação Básica: uma análise dos planos de estudos de uma rede municipal de ensino. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino). Centro universitário UNIVATES. Lajeado, RS. 2017.

SPOSITO, E. S. As diferentes propostas curriculares e o livro didático. In: PONTUSCHKA, N. N; OLIVEIRA, A. U. de. Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa. 3. ed. São Paulo: Contexto, p. 297-31, 2009.

SUERTEGARAY, D. M. A. e NUNES, J. O. R. A natureza da Geografia Física na Geografia. Revista Terra Livre, São Paulo, n. 17, p. 11-24, 2o semestre, 2001.

TOCANTINS. Documento Curricular do Tocantins. Tocantins: Secretaria da Educação, Juventude e Esportes, 2019.

TOLEDO, M. C. M. Geociências no Ensino Médio Brasileiro: Análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Geologia USP, Publicação Especial, São Paulo, v.3, p. 31-44, set 2005.

VESENTINI, J. W. Geografia, Natureza e Sociedade. São Paulo: Contexto, 4ª ed., 1997.

Published

2023-12-15

How to Cite

CARDOSO, Leandro Andrade. THE GEOSCIENCE CONTENT IN THE BNCC AND IN SUBNATIONAL CURRICULA : ANALYSIS OF GEOGRAPHY SKILLS IN THE 6TH YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 13, n. 29, p. 54–86, 2023. DOI: 10.20873/rtg.v13i29.17788. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/17788. Acesso em: 24 nov. 2024.