Learning to teach
a didactic experience in teaching Portuguese
DOI:
https://doi.org/10.70860/rtg.v13i31.19201Keywords:
Supervised internship, Letters-Portuguese Language, curricular requirements, Training, classroomAbstract
This report composes the curricular requirements of the Literature-Portuguese Language Course and presents a report on the learning acquired throughout the supervised internship. This is an intern’s vision of what she experienced at Escola Estadual Profa. Renilda Silva Morais, located in the city of Rondonópolis, MT. The internship is the first experience that the student in training has with his future place of work, being an essential stage for his training as a future professional. The possibility of observing a trained professional in practice allows us to learn about the classes in which we will intern and the best way to conduct classes when starting our teaching practice. The experience of the internship in practice allows you to make use of everything that was learned in undergraduate classes, as well as to acquire experiences not only in the classroom, but also to have contact with pedagogical planning and the functioning of the school, making it essential for professional training as a teacher.
References
ALVES, Rubem. Entre a ciência e a sapiência: o dilema da educação. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2000.
CURY, Augusto. Pais brilhantes, professores fascinantes: A educação inteligente; formando jovens educadores e felizes. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2003.
DRUMOD, Kelly. Como sua escola pode trabalhar as habilidades socioemocionais? [S.l]: SOMOS EDUCAÇÃO, 2022. Disponível em: https://www.somoseducacao.com.br/como-sua-escola-pode-trabalhar-as-habilidades-socioemocionais/#:~:text=s%20habilidades%20socioemocionais%20s%C3%A3o%20capacidades,exercer%20papel%20ativo%20na%20sociedade. Acesso em: 15 dez. 2022.
MEDINA, Aládia Cristina Rodrigues; PRUDENTE, Paola Luzia Gomes. Estágio supervisionado de observação: um relato de experiência no curso de licenciatura em educação física. CONBRACE, 17; CONICE 6, 2011, Porto Alegre, RS. Anais eletrônicos [...]. Porto Alegre: Ciências e Compromisso Social, 2011. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2011/2011/paper/viewFile/3410/1630#:~:text=%C3%89%20no%20Est%C3%A1gio%20Supervisionado%20que,%C3%BAteis%20quando%20dirigirem%20uma%20aula. Acesso em: 26 nov. 2022.
NASCIMENTO, Ilcione de Fátima Batista. Relatório de Estágio. Amparo: UEPB, 2014. 22p.
SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. Revista UNAR. v. 17, n. 1, 2013.
Disponível em: http://revistaunar.com.br/cientifica/documentos/vol7_n1_2013/3_a_importancia_da_pratica_estagio.pdf. Acesso em: 19 nov. 2022.
SEDUC. Projeto Político Pedagógico: Escola Estadual Professora Renilda Silva Morais. Rondonópolis, MT: 2021.
SILVA, Fábio Junior da; ALMEIDA, Priscila Rosane Pereira. A importância do uso da leitura em sala de aula: uma ferramenta fundamental para o desenvolvimento ensino aprendizagem. FORÚM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA; FIPED 6, 2014, Santa Maria, RS. Anais eletrônicos [...]. Santa Maria: AINPGP, 2014. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2014/Modalidade_1datahora_29_05_2014_22_00_45_idinscrito_1661_d16848100481588acc2a7726d587ffb9.pdf. Acesso em: 26 nov. 2022.
STEINERT, Monica E. P. Metodologias ativas na escola pública: manual para viabilizar a prática. Cuiabá: SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO (SEDUC), 2020. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/561232995/Metodologias-Ativas-na-Escola-Publica-Manual-para-Viabilizar-a-pratica. Acesso em: 24 nov. 2022.
REGIMENTO ESCOLAR: Escola Estadual Profa. Renilda Silva Moraes. Rondonópolis, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.