CARTOGRAPHIC LITERACY IN GEOGRAPHY TEACHING: WEAVING DISCUSSIONS

WEAVING DISCUSSIONS

Authors

  • Cassyo Lima Santos Universidade Federal do Tocantins-UFT
  • Radamés de Oliveira Barros Universidade do Estado do Pará
  • Wanderson Carvalho da Silva Universidade do Estado do Pará-UEPA

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v8n16p01-14

Keywords:

Alfabetização cartográfica. Ensino de cartografia.geografia

Abstract

The cartographic literacy process is carried out throughout student learning processes. Cartographic resources mediated by the teachers in geography classes allow for a critical view of geographical space, guiding cartographic literacy. This research is the result of a Geography degree course completion assignment, aiming to understand 9th grade student mastery concerning cartographic reading and interpretation. Based on bibliographic research, fieldwork, questionnaires and micro-classes, this study indicates that cartographic resources play a relevant role in Geography teaching, as they enable teachers to develop more interactive and focused classes for critical student formation construction. The cartographic resources used in the research lead to the understanding of essential geography concepts, such as territory, landscape, place, region and space. Spatial representations in school cartography should be more widespread in the classroom, as students can express perceptions regarding the world they see through spatial representations, allowing geography teachers to work with geographic and cartographic contents. 

 

Keywords:. Cartographic literacy. Teaching. Geography.

Author Biographies

Radamés de Oliveira Barros, Universidade do Estado do Pará

Graduado em Geografia pela Universidade do Estado do Pará – UEPA/Campus Conceição do
Araguaia.
radaobarros@gmail.com

Wanderson Carvalho da Silva, Universidade do Estado do Pará-UEPA

Mestre em Recursos Hídricos e Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Mato
Grosso – UFMT. Docente da Universidade do Estado do Pará – UEPA/Campus Conceição do
Araguaia.

References

AGUIAR. Lígia Maria Brochado de. O domínio do sensível e da representação na iniciação cartográfica. Revista Brasileira de Educação Geográfica, Campinas, v. 4, n. 7, p. 44-56, jan./jun., 2014.

BRASIL, Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CASTRO, José Flávio Moraes. Comunicação cartográfica e visualização Cartográfica. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, nº 87 p.67-83, dez. 2007.

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. O misterioso mundo que os mapas escodem. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos [ et al.]. (Org.) Geografia em sala de aula: prática e reflexões. 5.ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, AGB, Secção Porto Alegre, p. 31-48, 2010.

FILHO, Alfredo Pereira de Queiroz; RODRIGUES, Marcos. A arte de voar em mundos virtuais. São Paulo: Annablume, 2007.

JOLY, Fernand. A cartografia. Campinas, SP: Papirus, 1990.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

NOGUEIRA, Amélia Regina Batista. Mapa mental: recurso didático para o estudo do lugar. In.: PONTUSCHKA, Nídia Nacib; OLIVIERA, Ariovaldo de Umbelino. Geografia em perspectiva. Ed.4. São Paulo: Contexto, p.125-131 2012.

OLIVEIRA, Lívia de. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. In.: ALMEIDA, Rosângela Doin de. (org.). Cartografia Escolar. 2 ed. p.15-41. São Paulo: Contexto, 2014.

PISSINATI, Mariza Cleonice; ARCHELA, Rosely Sampaio. A alfabetização cartográfica: simples e prática. In.: CALVENTE, Maria del Carmen Matilde Huertas; ARCHELA, Rosely Sampaio; GRATÃO, Lúcia Helena B. (Orgs.). Múltiplas geografias: ensino – pesquisa – reflexão. v. 4. Londrina: Edições Humanidades, p. 109-127, 2007.

RAMOS, Cristhiane da Silva. Visualização cartográfica e cartografia multimídia: conceitos e tecnologias-São Paulo: Editora UNESP, 2005.

RICHTER, Denis; MARIN, Fátima Aparecida Dias Gomes; Decanini, Mônica Modesta Santos. Ensino de geografia, espaço e linguagem cartográfica. Mercator – v. 9, nº 20, set./dez p.163-178 2010.

RIOS, Ricardo Bahia et al. A cartografia no/do fazer pedagógico: saberes e práticas no espaço escolar. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 16, n.1, p.133-144, jan./jun. 2012.

RUA, João et al. Para ensinar Geografia. Rio de Janeiro, RJ: ACCESS Editora, 1993.

SILVA, Jaira Maria da. Introdução de conceitos básicos da cartografia no primeiro ano do ensino fundamental. Ensino de geografia, Uberlândia, v. 2 n.3, p. 79-94, jul./ dez. 2011.

SIMIELLI, Maria Elena Ramos. Cartografia no ensino fundamental e médio. In.: CARLOS, Ana Fani Alessandri. (Org.). A geografia na sala de aula. 9 ed. São Paulo: Contexto 2011.

___________. O mapa como meio de comunicação e alfabetização cartográfica. In.: ALMEIDA, Rosângela Doin de. (org.). Cartografia Escolar. 2 ed. p.71-93. São Paulo: Contexto, 2014.

SOMMA, Miguel Ligüera. Alguns problemas metodológicos no ensino de geografia. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos [ et al.]. Geografia em sala de aula: prática e reflexões. 5.ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, p.165-169, 2010.

VESENTINI, José William. Educação e ensino da geografia: instrumentos de dominação e/ou libertação. In.: CARLOS, Ana Fani Alessandri.( org.).A geografia na sala de aula. 9ed. P.11-33. São Paulo: Contexto 2011.

VESENTINI, José William. Realidade e Perspectivas do Ensino de geografia no Brasil. In: VESENTINI, José William. O ensino de geografia no século XXI. 7.ed. Campinas, SP: Papirus, p.219-248, 2004.

Published

2019-11-17

How to Cite

SANTOS, Cassyo Lima; DE OLIVEIRA BARROS, Radamés; CARVALHO DA SILVA, Wanderson. CARTOGRAPHIC LITERACY IN GEOGRAPHY TEACHING: WEAVING DISCUSSIONS: WEAVING DISCUSSIONS. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 8, n. 16, p. 01–14, 2019. DOI: 10.20873/rtg.v8n16p01-14. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/4970. Acesso em: 16 nov. 2024.