MAPEAMENTOS E VIVÊNCIAS GEOGRÁFICAS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR QUILOMBOLA DA AMAZÔNIA MARAJOARA

Authors

  • Laís campos UFG

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v9n17p32-42

Keywords:

Cartografia Escolar; Lugar; Identidade Territorial, Educação Quilombola, Mapas Mentais.

Abstract

the objective of this study is to understand the map as language of representation of the place and, at the same time, as an instrument off affirmation of the quilombola territorial identity. This research has as its analysis space a quilombola municipal school, located in the quilombola community Vila União-Campina, in Salvaterra in the state of Pará, whose subjects are students of the 6th grade of elementary school.It is a participatory research qualitative, which uses the construction and analysis of mental maps prepared by students, following a phenomenological approach. Thus, the methodological proposal used in the field showed that the use of cartographic language social e subjective in the teaching of geography carried out in Quilombola School Education, contributes effectively with the relationship between subject and his living space as he rescues his experiences and works his spatiality.

Author Biography

Laís campos, UFG

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará ,em Geografia pelo Instituto Federal de Educação ,Ciência e Tecnologia do Pará, especialista em Educação para as Relações Etnicorraciais, Mestre em Educação pela UFPA,Doutora em Geografia pelo PPGEO-UFG, membro do Laboratório de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (LEPEG), do Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (NEPEG),na Universidade Federal de Goiás , atuo como pesquisadora no grupo Saberes e Práticas Educativas de Populações Quilombolas ( EDUQ) da Universidade do Estado do Pará. Pesquisadora da Rede de Pesquisa sobre Pedagogias Decoloniais na Amazônia, vinculada a Cátedra Paulo Freire da Amazônia/UEPA. Atualmente sou professora Adjunta do Departamento Multidisciplinar em Pedagogia, do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação, da Universidade Federal de Goiás. Trabalho com os seguintes temas: territórios quilombolas, ações afirmativas, ensino de Geografia.

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Published

2020-02-18

How to Cite

CAMPOS, Laís. MAPEAMENTOS E VIVÊNCIAS GEOGRÁFICAS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR QUILOMBOLA DA AMAZÔNIA MARAJOARA . Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 32–42, 2020. DOI: 10.20873/rtg.v9n17p32-42. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/8181. Acesso em: 22 nov. 2024.