LEARNING BASED ON AFFECTIVITY

AND THE GEOGRAPHY WHERE DOES THIS DISCUSSION COME IN?

Authors

  • Vanessa Manfio Federal University of Rio Grande do Sul, UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v10n20p104-121

Keywords:

Teaching-learning, Affectivity, School geography

Abstract

A afetividade é essencial no ensino-aprendizagem. O aluno se desenvolve participando de um jogo de relações mútuas entre professor-aluno, aluno-aluno, aluno-conteúdo. E no bojo destas relações deve existir a empatia, a tolerância, o respeito e a atenção ao outro, como um sinônimo de motivação e de interesse em superar as várias lacunas da educação. E a Geografia na sua crise contemporânea necessita fazer parte do circuito de afetividade, supor o ensino pautado nas relações sociais que são infinitas e se inserem no espaço. Para isto, este artigo propôs discutir sobre o ensino, afetividade e a geografia escolar, buscando reconhecer qual a importância da afetividade para a aprendizagem. Para vencer este objetivo, utilizou-se a pesquisa bibliográfica, conduzida por uma rica revisão de literatura que permitisse alcançar a preposição da abordagem e contribuir com os pensamentos e análise sobre a educação, especialmente o aprender a Geografia em sala de aula.

Author Biography

Vanessa Manfio, Federal University of Rio Grande do Sul, UFRGS

Graduated in Geography Full Degree from the Federal University of Santa Maria (UFSM), Master in Geography, also from the Federal University of Santa Maria (UFSM), Doctorate in Geography from the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS with a Doctorate Sandwich internship at University of Trás-os-Montes and Alto Douro / Portugal, financed by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) through the Sandwich Doctorate Program abroad (PDSE). In addition, she worked as a tutor in the Geography Degree at a Distance Degree from the Gaúcha Network of Higher Education at Distance - REGESD / Federal University of Santa Maria, exercised teaching in the state network between 2011 and 2014 and Substitute Professor of Geography at the Federal Institute of Rio Grande do Sul, Ibirubá campus - RS. Currently, member of the research group Nucleus of Agrarian Studies (NEAG) of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) and Professor of Geography at the Municipal Elementary School Professor Cândida Zasso, of the Municipal Network of Nova Palma-RS. Research Area: Human Geography, emphasis on studies: urban, agrarian, cultural, economic, geographic research methodology and geography teaching.

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Published

2021-02-02

How to Cite

MANFIO, Vanessa. LEARNING BASED ON AFFECTIVITY: AND THE GEOGRAPHY WHERE DOES THIS DISCUSSION COME IN?. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 104–121, 2021. DOI: 10.20873/rtg.v10n20p104-121. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/9303. Acesso em: 16 nov. 2024.