CONCEPTUAL AND PRACTICAL CONTRIBUTION OF THE UNIVERSITY EXTENSION TO THE CURRICULAR PROPOSALS IN THE GEOGRAPHY COURSE OF THE UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS CAMPUS ARAGUAÍNA
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v10n20p01-22Keywords:
University Extension, Currículo, GeographyAbstract
This paper analyzes some of the conceptions of University Extension in Brazil, in an attempt to understand the extent practiced in Brazilian public universities. In the most recent period, the State has oriented much of its policies towards social inclusion, calling on the various actors to co-responsibility in coping with social issues. In this sense, public universities receive new functions of co-responsibility for social issues, functions that are especially attributed to University Extension programs in the various areas of knowledge. Thus, the university extension is discussed from the perspective of the curricular proposals of the Geography Courses. The object of analysis chosen is the Geography course of the Universidade Federal do Tocantins. For the development of this analysis, the Política Nacional de Extensão (2018), the Plano de Desenvolvimento Institucional -UFT (2016-2020) and the Projeto Pedagógico do Curso de Geografia PPC (2009) and (2019) were appropriated. It was found from this analysis that the extent of the Geography of UFT, presents particularities and generalities in relation to the relationship between teaching, research and extension, bringing the need for institutional and course adaptations.
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; Educação Popular; Editora Brasiliense; São Paulo; 1985.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; Educação como Cultura; Editora Brasiliense; São Paulo; 1985.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues; O que é Educação; Editora Brasiliense; São Paulo; 1989.
FÓRUM de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras; Extensão Universitária: organização e sistematização; Edison José Corrêa. Coordenação Nacional do FORPROEX. Belo Horizonte; Coopmed, 2018. 112p.
FREIRE, Paulo; Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira;/ prefácio de Jacques Chonchol. 7ª Ed. Rio de Janeiro; Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo e Frei Betto; Essa escola chamada vida, depoimentos ao reporte Ricardo Kotscho, editora ática; São Paulo; 1988.
FREIRE, Paulo; Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro; Paz e Terra. São Paulo; 1992.
MEC;[dadosestatísticosdaeducaçãonoBrasil]www.portal.mec.gov.br/sesu/index.php?option=content&task=view&id=441&Itemid=303- Acesso 07 de janeiro de 2018.
MEC; [Legislação]; www.uel.br/prorh/index.php?content=legislacao/ldb.html - Acesso 30 de janeiro de 2019.
NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel. Políticas de extensão universitária brasileira. Belo Horizonte; Editora UFMG; 2005.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela Mão de Alice: O social e o político na pós- modernidade. 7. ed. São Paulo; Cortez, 2000.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Universidade do século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade/ Boaventura de sousa Santos- São Paulo; Cortez, 2004- (Coleção questões de nossa época ;v. 120).
SANTOS, Boaventura de Sousa; Da Idéia da Universidade à Universidade de Idéias; Revista Crítica de Ciências sociais; Portugal; Junho, 1989.
Plano Desenvolvimento Institucional-PDI (2016-2020). Universidade Federal do Tocantins. Palmas: Conselho Universitário (CONSUNI); UFT, 2016.
Projeto Pedagógico do Curso de Geografia- PPC. Resolução do Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão (Consepe) N.º 46/2009. Universidade Federal do Tocantins. Araguaína; Dezembro de 2009
SAVIANI, Dermeval. (1944). Ensino Público e algumas Falas Sobre universidade. Dermeval Saviani. Ed. São Paulo; Cortez: Autores associados 1991. (Coleção Polêmicas do nosso tempo; v.10).
TORRES, Alex Fabiani de Brito, Análise e sistematização das proposições sobre a extensão universitária brasileira; Viçosa: UFV; 2003. 206. : il.
WANDERLEY, Luiz Eduardo W. O que é Universidade; 1ª ed. editora brasiliense. São Paulo; 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.