SUPERVISED INTERNSHIP IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL II
AND ITS IMPORTANCE FOR TEACHING TRAINING IN GEOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v9n19p26-41Keywords:
Trainning, Geography teaching, Teacher trainingAbstract
The supervised internship is extremely important for professional training. In the Geography course, it appears as one of the biggest challenges. In view of this, we sought to develop this work, which results from the actions developed in the discipline of Supervised Internship II, from the full degree course in Geography by the Regional University of Cariri- URCA. The internship activities were carried out at the Pedro Felício Cavalcante Municipal School, which is located in the city of Crato - Ceará. The work reports the experience obtained, through conducting in the classroom with students of the 8th and 9th grade of Elementary School II. One of the main objectives of the internship is to break the walls of the university. In carrying out this work, data from our performance in the classroom were used, supported by bibliographic research of works such as books and articles by authors who work with the theme. During classes it was possible to improve teaching methodologies, advance communication with students and practice the knowledge obtained at the university. In this sense, we highlight the need to work with teaching through pedagogical knowledge and the social context of students. The supervised internship provided us with a unique experience, in this period of performance we learned to adapt the existing methodologies to the school reality, in that way a greater interaction between teacher and student was perceived.
References
AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. D., HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro 2 ed.: Interamericana, 1980.
BRASIL, S.E.F. Parâmetros Curriculares Nacionais: geografia. MEC/SEF, Brasília, 1998.
BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2017: geografia- Ensino fundamental anos finais/Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica - SEB – fundo nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 201.
CALLAI, H. C. A Geografia Ensinada: os desafios de uma Educação Geográfica. In: MORAES, Eliana Marta Barbosa de, MORAES; Loçandra Borges de. Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: NEPEC, 2010.
CALLAI, H.C. O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade e pertencimento. Anais... VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais, Coimbra 16, 17 e 18 de setembro. 2004.
CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002. 127p.
FERREIRA, A. de J. Formação de professores Raça/etnia: reflexões e sugestões de materiais de ensino. Cascavel, PR: Coluna do Saber, 2006
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: ed. Paz e Terra S/A, 1996.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
GÉRARD, F.-M, ROEGIERS, X. (1993) - Concevoir et évaluer des manuels scolaires. Bruxelas. De Boeck-Wesmail (tradução Portuguesa de Júlia Ferreira e de Helena Peralta, Porto: 1998).
GOMES, N. L. Escola e diversidade étnico-cultural: um diálogo possível. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996.
LANDIM. N. F.O. & DIAS, H.L. “Mapas mentais e a construção de um ensino de Geografia significativo: algumas reflexões”. Geoaraguaia, Barra do Garça. v.1 n.1, p. 01-12, jun 2011.
LIMA, M. S.L. Estágio e Aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.
MIRANDA, M. I. Ensino e pesquisa: o estágio como espaço de articulação. In: MIRANDA, M. I.; SILVA, L. C. (Org.). Geografia, Ensino & Pesquisa, Vol. 20 (2016), n.3, p. 98-106 ISSN: 2236-4994 DOI: 10.5902/2236499421000.
MOREIRA, A.F.B. Multiculturalismo, Currículo e Formação de Professores. In: MOREIRA, A.F. B. et al. Currículo: políticas e práticas. 6. ed. São Paulo: Papirus, 1999. p. 81-96.
PIMENTA, S.G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 2°ed. São Paulo: Cortez, 1995.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2009.
SILVEIRA, M.G. O processo de ensino-aprendizagem de geografia e a prática pedagógica nas séries iniciais: uma investigação na Escola de Educação Básica "Princesa Isabel" – Morro da Fumaça/SC. Criciúma, SC, 2007.
SOUSA.N, M. F. Aula de Geografia. 2.ed. Campina Grande: Bagagem, 2008.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.