LETRAMENTO INFORMACIONAL:

um estudo do hábito de leitura e nível de letramento informacional dos discentes do curso de Biblioteconomia da UFMT

Autores/as

  • Ana Claudia Reis Bittencourt, Bacharel CUR/UFMT
  • Sheila Cristina Ferreira Gabriel CUR/UFMT

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v6n10p59-79

Palabras clave:

Biblioteconomia, Ensino Superior, Letramento Informacional, Hábito de leitura, Informative Literature, Reading - Graduation, Higher education, Librarianship.

Resumen

ABSTRACT:

This article presents an extract from the research, Literature Information: a study of the habit of reading and level of informational literacy of the undergraduate students of the UFMT / CUR librarianship course, undergraduate in 2017, in the Librarianship course of the Federal University of Mato Grosso (UFMT) University Campus of Rondonópolis (CUR). The referred course is offered in an annual series and aims to graduate bachelors in Librarianship in the period of four years. The research sought to identify if the students of the 1st year of Librarianship, students in 2016 would be literate in relation to the informational universe, using two categories of analysis: a) Reading habit and b) Informational writing, in this article the informational literacy concept is approached . It was a qualitative-quantitative research, of the case study type, using the questionnaire as a data collection instrument. We used the concepts of reading, according to Tourinho (2011) and Mata (2009); Literacy in the vision of Soares (2012), and information literacy in the perception of Gasque (2010, 2012, 2013) and Campelo (2006). The research is justified by the opportunity to reflect on the informational condition in which UFMT's librarianship course academics meet, so that they can then try to develop intellectually and academically. The results showed that more than half of the students have difficulties to interpret and understand, which may indicate that some students have not yet acquired the information literacy. 

Keywords: Informative Literature. Reading - Graduation. Higher education. Librarianship.

Biografía del autor/a

Ana Claudia Reis Bittencourt, Bacharel, CUR/UFMT

Graduanda em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Mato Grosso

Sheila Cristina Ferreira Gabriel, CUR/UFMT

Professora Assistente do departamento de biblioteconomia da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) - Campus de Rondonópolis. Foi docente no curso de Especialização em Gênero, Diversidade e Escola pela UFMT, campus Rondonópolis. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFMT- Campus de Rondonópolis, na linha de pesquisa Linguagens, cultura e construção do conhecimento; Especialização em Gestão de pessoas pela Anhanguera - Rondonópolis (2010) e em História e Teoria da História pela Universidade Federal de Mato Grosso (2002); Bacharel em biblioteconomia pela Fundação Universitária do Oeste de Minas (1998). Possui experiência na área de biblioteconomia, atuando na docência do ensino superior e em Biblioteca universitária. No Mestrado desenvolveu pesquisa histórica sobre a constituição da Biblioteca Pública do Estado de Mato Grosso e os aspectos de práticas de leitura realizadas em seu interior no período de 1912 1950. Membro do grupo de pesquisa ALFALE até 2016 e do grupo de pesquisa ESTUDOS AVANÇADOS EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO e participante do Projeto de Pesquisa e Extensão Centro Memória Viva.

Citas

GASQUE, Kelley Cristina Gonçalves Dias. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ci.Inf. , Brasília, v.3 9, n. 3, p. 83-92, set./dez. , 2010. Disponível em:< http://repositório.unb.br/handle/1048219263>. Acesso em: 10 ago. 2016.

NASCIMENTO, Leandro dos Santos; BERAQUET, Vera Silva Marão. A competência informacional e a graduação em Biblioteconomia na PUC-Campinas: uma análise de 2008. [S.l.], v.14, n. 3, p. 2-19, set./dez. 2009. Disponível em: . Acesso em: 05 abr. 2016.

TOURINHO, Cleber. Refletindo sobre a dificuldade de leitura em alunos do ensino superior: “deficiência” ou simples falta de hábito?. Revista Lugares de Educação, Bananeiras, PB, v.1, n. 2, p. 325-346, jul./dez. 2011. Disponível em: . Acesso em: 21 set. 2016.

Publicado

2018-04-12

Cómo citar

BITTENCOURT, Ana Claudia Reis; GABRIEL, Sheila Cristina Ferreira. LETRAMENTO INFORMACIONAL:: um estudo do hábito de leitura e nível de letramento informacional dos discentes do curso de Biblioteconomia da UFMT. Revista Tocantinense de Geografía, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 59–79, 2018. DOI: 10.20873/rtg.v6n10p59-79. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/3725. Acesso em: 29 sep. 2024.

Artículos más leídos del mismo autor/a