THE USE OF CONCEPT MAPS IN BIOLOGY TEACHING

an indisciplinary alternative learning strategy adopted by the Pedagogical Residence Program for the Genetics module

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v2i1.14022

Keywords:

Significant Learning, Teaching of Genetics, Teaching and learning

Abstract

Concept maps were developed to promote meaningful learning (AUSUBEL et. al, 1989) and can be considered schematic resources to represent a set of meanings and concepts included in a structure of propositions for the elaboration of a relational web (ANASTASIOU & ALVES, 2007). Having conceptual maps as an alternative strategy for teaching biology in the context of genetics, the objective of this work is to present the experiences lived by the Pedagogical Residency Program of the Federal University of West Bahia (UFOB) in the Genetics Module at the Instituto Federal de Educação, Science and Technology of Bahia (IFBA) with class 721 of the 2nd year of the Integrated Technical Course in Informatics. The activities carried out through collaborative work groups and individually, in order to promote social integration and student-centered learning (MICHAEL, 2006; MASCOLO, 2009). We also used technological learning tools and alternative methodologies for teaching mathematics and obtained effective practical teaching results in terms of commitment, complicity and interdisciplinarity of pedagogical knowledge.

References

AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. “Navegando em mapas de conceitos”, em Temas de

biologia: propostas para desenvolver em sala de aula. Moderna: São Paulo, n. 2., 1996.

ANASTASIOU, L. G. C; ALVES. L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos

para estratégias de trabalho em aula. Joinville: Santa Catarina, 2007.

AUSUBEL, D. P; NOVAK, J. D; HANESIAN, H. Psicologia educativa. Trillas: México, 1989.

BRASIL, Projeto Pedagógico do Curso Técnico de Nível Médio em Informática. Ministério Da

Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal de Educação,

Ciência e Tecnologia da Bahia – Campus Barreiras, 2016.

DEPRESBITERIS. L; TAVARES. M. R. Mapas conceituais: instrumentos e técnicas de

avaliação da aprendizagem. Senac: São Paulo, cap. 6, 2017.

FAZENDA, I. C. A. (Org.) Práticas Interdisciplinares na Escola. Cortez: São Paulo, 13. ed.,

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc.:

Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.

HOLANDA, D. S; SILVA, C. S. M. A. Contribuição do Pibid na formação docente: um relato

de experiência. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática – ISSN 2178- 034X.

p 1- 13, 2013.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Imago Editora: Rio de Janeiro,1976.

MASCOLO, M. F. Beyond student-centered and teacher-centered pedagogy: teaching and

learning as guided participation. Pedagogy and the Human Sciences, vol. 1, n. 1, p. 3-27, 2009.

MICHAEL, J. Where’s the evidence that active learning works? Advances Physiology

Education, n. 30, p. 159-167, 2006.

MICHAELSEN, L. K; KNIGHT, A. B.; FINK, L. D. Team-based learning: a transformative

use of small groups in college teaching. Sterling. VA: Stylus Publishing, LLC, 2004.

MOREIRA, M. A; BUCHWEITZ, B. Novas estratégias de ensino e aprendizagem: os mapas

conceituais e o vê epistemológico. Plátano: Lisboa, 1993.

NÓVOA, A.(Org.). Profissão Professor. Porto: Porto, 2. ed.,1992.

REGO, E. C. M. Interdisciplinaridade e Ensino de Ciências Naturais: proposta de estágio

supervisionado na Educação Básica. Disponível em:

<https://repositorio.unb.br/handle/10482/24266> Acesso em: 28 de janeiro de 2022.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. Os professores

e a sua formação. Dom Quixote: Lisboa, 1992. 158 p.

ZABALA, A. Enfoque globalizador e pensamento complexo. Artmed: Porto Alegre, 2002.

ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Educa: Lisboa, 1993.

p.12-52.

Published

2022-07-27 — Updated on 2023-01-04

Versions

How to Cite

DOURADO BARBOSA, Kairo; OLIVEIRA PEREIRA, Lean; PIMENTEL JÚNIOR, Clívio. THE USE OF CONCEPT MAPS IN BIOLOGY TEACHING: an indisciplinary alternative learning strategy adopted by the Pedagogical Residence Program for the Genetics module. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 18–25, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v2i1.14022. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/14022. Acesso em: 19 sep. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.