COMIC STORIES IN BIOLOGY TEACHING

Difficulties and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v2i1.14679

Keywords:

Pandemic, Discourse Analysis, Reading

Abstract

This article aims to analyze the difficulties and possibilities of teaching Biology, in times of the Covid-19 pandemic, through the production and use of Comics. For data collection, students produced Comics (HQ) about the Covid-19 pandemic and answered a questionnaire with open and closed questions. We adopted Discourse Analysis as a theoretical and methodological framework, mobilizing analytical devices such as reading, interdiscourse and anticipation mechanism. The results demonstrate that it is possible to teach and learn knowledge related to biological sciences using comics. Based on the fact that remote classes have generally presented themselves in a very boring and uninteresting way, we consider that the comics, produced by Pixton, were a possible alternative for the teaching of scientific concepts connected with the everyday situations that students experience.

References

BRAGA JR, A. X. Projetos Integradores 4: Recursos Didáticos para o Ensino de Sociologia.

Maceió: Edufal, 2014.

CARUSO, F.; SILVEIRA, C. Quadrinhos para a cidadania. Hist. cienc. saúde-Manguinhos,

Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, pág. 217-236, março de 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999. 202 p.

MARINHO, J. Educação na pandemia e o ensino de ciências biológicas. CENPEC Educação.

Disponível em: https://www.cenpec.org.br/tematicas/educacao-na-pandemia-o-ensino-deciencias-biologicas. Acesso em 09 de dez. de 2020.

Ministério da Saúde. Coronavírus: fique atento aos sintomas e às formas de prevenção da

doença. 2020. Disponível em https://www.gov.br/cidadania/pt-br/noticias-econteudos/desenvolvimento-social/noticias-desenvolvimento-social/coronavirus-fique-atentoaos-sintomas-e-as-formas-de-prevencao-da-doenca. Acesso em 06 out. 2020.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e Leitura. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 13ª ed. Campinas:

Pontes, 2020.

TOLEDO, K. A.; MAZALI, G. S.; PEGORARO, J. A.; ORLANDO, J.; ALMEIDA, D. M. O

uso de história em quadrinhos no ensino de imunologia para educação básica de nível médio.

Revista Inter Ação, v. 41, n. 3, p. 565-584, 19 dez. 2016. Disponível em:

https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/41819. Acesso em 06 de mar. De 2021.

UNESCO. Consequências adversas do fechamento das escolas. 2020. Disponível em:

https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences. Acesso em 06 out. 2020.

VERGUEIRO, W. A linguagem dos quadrinhos: uma alfabetização necessária. In: RAMA, A. et al. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2020. p.31-64.

Published

2022-07-28 — Updated on 2023-01-04

Versions

How to Cite

PIRES RODRIGUES, Dayane; BARBOSA, Alessandro Tomaz. COMIC STORIES IN BIOLOGY TEACHING: Difficulties and possibilities. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 59–69, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v2i1.14679. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/14679. Acesso em: 19 sep. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.