THE SELF IN THE MIRROR
THE CONSTITUTION OF THE IDENTITY OF FREE COURSES TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e16279Keywords:
English Language Teacher, Identity, Self-Image, Free Courses, Applied LinguisticsAbstract
This case study carried out with four teachers from a free course English school in the city of Gurupi/TO brings considerations about how the English language teacher of language schools self-analyses in order to point out social and/or ideological issues that permeate those identities. The data were discussed through studies on identities in post-modernity, as well as in studies situated in the context of Applied Linguistics. The results showed that the social and/or ideological issues that permeate these identities represent a theme little reflected by the interviewees, and which has little impact on their pedagogical practices.
Downloads
References
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Metodologia de pesquisa das crenças sobre aprendizagem de línguas: estado da arte. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 71-92, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982001000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/dXSRMGdSDkTzWwQHhktLQyC/. Acesso em: 27 out. 2024.
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Teacher Education and the Development of Language Teachers: Linguistic, Discourse, and Pragmatic Perspectives. Nova York: Springer, 2021.
BARKHUIZEN, Gary. Reflections on Language Teacher Identity Research. New York: Routledge, 2017.
BAUER, Margareth; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto: imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
BAUMAN, Zygmunt. Globalização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1999.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2000.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press, 2007.
BAUMAN, Zygmunt. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
CELANI, Maria Antonieta Alba. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão. In: LEFFA, Vilson José (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas: Educat, 2006. p. 23-43.
CORACINI, Maria José; BERTOLDO, Ernesto Sérgio (Orgs.). O Desejo da Teoria e a Contingência da Prática: Discursos sobre e na Sala de Aula (língua materna e língua estrangeira). Campinas: Mercado de Letras, 2003.
COSTA, Rosemeire Parada Granada Milhomens da. Crenças sobre o professor de LI: uma análise de diferentes relações estabelecidas em atos de fala de professores em pré-serviço. 2014. 142f. Dissertação (Mestrado em Letras: Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2014.
GARCIA, Luiz. A Dinâmica da Interação Social na Contemporaneidade. Editora QWERTY, 2021.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós¬-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. 9. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2012.
LEFFA, Vilson José. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN, Hilário Inácio; VANDRESEN, Paulino. Tópicos em linguística aplicada: o ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1988, p. 211-236.
LEFFA, Vilson José (Org.). O Professor de Línguas Estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas: Educat, 2008.
LEFFA, Vilson José. Identidade e aprendizagem de línguas. In: SILVA, Kleber Aparecido et al. (Orgs.). A Formação de Professores de Línguas: novos olhares. São Paulo: Pontes, 2012, p. 51-81.
LEFFA, Vilson José. Identity in Language Teaching and Learning: Research and Practice. Nova York: Springer, 2022.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Discursos de Identidade em sala de aula de leitura de L1: a construção da diferença. In: SIGNORINI, Inês (Org.). Língua(gem) e Identidade: Elementos para uma discussão no campo aplicado. São Paulo: Mercado de Letras, 2006, p. 303-330.
OLIVEIRA, Helvio Frank. Indivíduos do sexo masculino no curso de letras: performances discursivas, gênero e profissão docente. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 97, n. 247, p. 552-569, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/287336091. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/wJQD8JWKvJ5d4Pz3hnCn65n/. Acesso em: 27 out. 2024.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes. A identidade do professor de inglês. APLIEMGE: ensino e pesquisa, Uberlândia, n. 1, p. 9-17, 2007.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes. Language Teacher Identity in TESOL: Narratives of the Self and the Other. Bristol: Multilingual Matters, 2019.
PONTES, Cristiane Ribeiro de Melo; SANTOS, Elaine Hortelan dos. Debate de normas e valores vivenciado pelo sujeito na atividade do trabalho. Agenda Social, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 26-52, 2015.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma Linguística Crítica: Linguagem, Identidade e a Questão Ética. 3. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Language Policy and Identity Construction: The Dynamics of Multilingual Schools in India. Cham: Palgrave Macmillan, 2020.
RODRIGUES, Marcos Paulo; ALMEIDA, Fabiana Santos. Autonomia do Professor: Entre a Leveza e a Obrigatoriedade no Ensino. Editora Pontes, 2018.
SANTANA, Carlos Souza de. Ensino de línguas: a construção da identidade do professor de LI nos tempos multiculturais. XII COLÓQUIO NACIONAL E V COLÓQUIO INTERNACIONAL DO MUSEU PEDAGÓGICO, 26 a 29 de setembro de 2017, p. 495-500.
SANTOS, Antunes. Metodologias de Ensino em Línguas Estrangeiras: Abordagens Contemporâneas. Editora ABC, 2019.
SOBRAL, Adail Ubirajara; MARTINS, Maria Wilma de Paula. A Construção identitária de professores de inglês em cursos livres. Leia Escola, Campina Grande, v. 14, n. 1 p. 12-23, 2014. DOI: https://doi.org/10.35572/rle.v14i1.324. Disponível em: https://ch.revistas.ufcg.edu.br/index.php/Leia/article/view/324. Acesso em: 27 abril 2025.
SOUZA, Carlos Fabiano de. Ecos do ser e do estar: um estudo discursivo acerca do trabalho do professor de inglês de cursos livres. 2017. 206f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EntreLetras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.