THE SHORT STORY "DESENREDO", BY JOÃO GUIMARÃES ROSA AS AN EXERCISE IN LITERARY READING, IN HIGH SCHOOL, IN BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n3p135-146

Keywords:

Literary reading, Literary workshop, Textbook, Guimarães Rosa

Abstract

The article has as its main objective a reading exercise in the form of a literary workshop, at the high school level, of basic education. Thus, the  desire is an approximation of the student to the universe of creation of Guimarães Rosa, sometimes considered as a hermetic author and, because of this characteristic, is still little explored at this stage of teaching. For this, the corpus chosen was the short story "Desenredo" and the methodology developed was the rescue of certain types of reading as well as the execution of activities a little beyond questions of textual understanding/interpretation. Therefore, the expected results, after the development and, consequently, the conclusion of such activities, reverberate in an analysis of the relevance of the “Rosean” writing present in textbooks and how this printed resource can be used as a complementary tool with regard to the construction of a literary approach.

Keywords: Literary reading; Literary workshop; Textbook; Guimarães Rosa.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUNN, Daniela. A imagem alimentar e o advento do menor na literatura infantil: estranhamentos de Gianni Rodari. 2011. 274f. Tese (Doutorado em Literatura) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

CONTO. In: DICIO. Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2020. Disponível em: https://www.dicio.com.br/indole/. Acesso em: 24 abr. 2020.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

EMPRESA BRASILEIRA DE COMUNICAÇÃO. Trilha de letras. Disponível em: www.tvbrasil.ebc.com.br/trilhadeletras. Acesso em: 24 abr. 2020.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989.

OLIVEIRA, Raquel Trentin. Língua e Literatura na Escola: Um Casamento Feliz. In: MARTINI, Marcus de; OLIVEIRA, Raquel Trentin; FELIPPE, Renata Farias de. Literatura na escola: teoria, prática e (in)disciplina. 1. ed. Santa Maria: UFSM, PPGL, 2016. p. 75-90.

ROSA, João Guimarães. Tutaméia (Terceiras estórias). 8. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

SILVA, Luiza Helena Oliveira da; MELO, Márcio Araújo de. O que pode o leitor? EntreLetras, Araguaína, v. 6, n. 2, p. 120-132, 2015. Disponível: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/2736. Acesso em: 24 abr. 2020.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiane (org.). A escolarização da leitura literária - o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 20-35.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. São Paulo: Difel, 2009.

WALT, Ivete Lara Camargos. Literatura e escola: anti-lições. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani (org.). Escolarização da leitura literária. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 74-86. (Linguagem e Educação).

ZILBERMAN, Regina. O Papel da Literatura na Escola. In: MARTINI, Marcus de; OLIVEIRA, Raquel Trentin; FELIPPE, Renata Farias de. Literatura na escola: teoria, prática e (in)disciplina. 1. ed. Santa Maria: UFSM, PPGL, 2016. p. 19-34.

Published

2023-12-24

How to Cite

Mourão, M. A. (2023). THE SHORT STORY "DESENREDO", BY JOÃO GUIMARÃES ROSA AS AN EXERCISE IN LITERARY READING, IN HIGH SCHOOL, IN BASIC EDUCATION. EntreLetras, 14(3), 135–146. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n3p135-146

Issue

Section

DOSSIÊ: ROSA PARA ALÉM DAS BORDAS - v. 14, n. 3, 2023