STUDY ON THE TEACHING AND LEARNING OF PORTUGUESE AS A WELCOME LANGUAGE FOR MIGRANTS AND REFUGEES IN RORAIMA

Authors

Keywords:

migrants, Portuguese, learning, writing, culture

Abstract

Migrants not only face problems with unemployment, but also with the local language. Learning Portuguese creates opportunities to exercise their citizenship. With little chance of work, given the impact of not knowing Portuguese, this proposal arises to identify and analyze learning needs in a UERR Extension Project with qualitative, quantitative analyzes and Action Research. It is concluded that the biggest concern is to develop better professional performance by improving writing and cultural activities that dialogue with the students' culture are essential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACNUR - Agência da ONU para Refugiados (org.). Fronteiras de Roraima acolhem pessoas refugiadas de 21 nacionalidades diferentes. 2022. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2022/06/27/fronteiras-de-roraima-acolhem-pessoas-refugiadas-de-21-nacionalidades-diferentes/. Acesso em: 13 out. 2022.

ACNUR - Agência da ONU para Refugiados (org.). Relatório do ACNUR revela perfil laboral de refugiados e migrantes venezuelanos em Roraima. 2021. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/135647-relat%C3%B3rio-do-acnur-revela-perfil-laboral-de-refugiados-e-migrantes-venezuelanos-em-roraima. Acesso em: 08 nov. 2022.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Campinas: Pontes, 1993.

ANÇÃ, Maria Helena Português-Língua de Acolhimento: entre contornos e aproximações. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE HISTÓRIA E SITUAÇÃO DA EDUCAÇÃO EM ÁFRICA E TIMOR, 1., 2003, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa- FCSH, 2003, p. 1-12.

ANUNCIAÇÃO, Renata Franck Mendonça de. A Língua que Acolhe Pode Silenciar?: reflexões sobre o conceito de português como língua de acolhimento. Revista X: Dossiê Especial: Português como Língua Adicional em contextos de minorias: (co)construindo sentidos a partir das margens, Curitiba, v. 13, n. 1, p. 35-56, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v13i1.60341. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/60341. Acesso em: 18 mai. 2024.

BARBEIRO, Luís. Os alunos e a expressão escrita: consciência metalinguística e expressão escrita. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1999.

Barbeiro, Luís Filipe; Pereira, Luísa Alvares. O Ensino da Escrita: A Dimensão Textual. Lisboa: ME/DGIDC, 2007.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro (Pesquisa). Tradução de: Lucie Didio, 2007

BARBOSA, Lúcia Maria de Assunção; BERNARDO, Mirelle Amaral de São. Língua de acolhimento. In: CAVALCANTI, Leonardo. Dicionário crítico de migrações internacionais. Brasília: Editora Unb, 2017, p. 434-437.

BARBOSA, Lúcia Maria de Assunção. Imagens do Brasil dm Branco e Preto nos Livros Didáticos de Português para Estrangeiros: Reflexões para uma Educação Intercultural. In: TURAZZA, Jeni Silva; BUTTI, Cassiano. Estudos em português língua estrangeira: homenagem à Profa. Dra. Regina Célia Pagliuchi da Silveira. Jundiaí: Paco Editorial, Cap. 3. 2016, p. 49-68.

BHABA, Homi. The location of culture. Routledge: New York. (1994).

CABETE, Marta Alexandra Calado Santos da Silva. O Processo de Ensino-Aprendizagem do Português enquanto Língua de Acolhimento. 2010. 146f. Dissertação (Mestrado em Língua e Cultura Portuguesa) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2010. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4090/1/ulfl081236_tm.pdf. Acesso em: 13 jan. 2022.

CLOCHARD, Olivier. Les réfugiés dans le monde entre protection et illégalité. 2007. Disponível em: https://journals.openedition.org/echogeo/1696. Acesso em: 30 jul. 2022.

CRISP, Jeff. The local integration and local settlement of refugees: a conceptual and historical analysis. New Issues In Refugee Research, Geneva, p. 1-11. abr, 2004. Disponível em: https://www.unhcr.org/media/local-integration-and-local-settlement-refugees-conceptual-and-historical-analysis-jeff-crisp. Acesso em: 18 mai. 2024.

CUCHE, Denys. Cultura e identidade. In: CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru, SP: Editora da Universidade do Sagrado Coração. Tradução de: Viviane Ribeiro, 1999, Cap. 6. p. 175-202.

DENZIN, Norman. Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FLEURI, Reinaldo Matias. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 16-35, ago. 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782003000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/SvJ7yB6GvRhMgcZQW7WDHsx/?lang=pt&for. Acesso em: 01 mar. 2024.

GROSSO, Maria. José dos Reis. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de Linguística Aplicada, Lisboa, v. 9, n. 2, p. 61-77, dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.26512/rhla.v9i2.886. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/886. Acesso em: 18 mai. 2024.

LOPEZ, Ana Paula de Araújo. A Aprendizagem de Português por Imigrantes Deslocados Forçados no Brasil: uma Obrigação?. Revista X, Curitiba, v. 13, n. 1, p. 9-34, out. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v13i1.60301. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/60301. Acesso em: 18 mai. 2024.

LOPEZ, Ana. Paula de Araújo. Subsídios para o planejamento de cursos de Português como Língua de Acolhimento para Imigrantes Deslocados Forçados no Brasil. 2016. 261f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

MAHER, Terezinha Machado. A Educação do Entorno para a Interculturalidade e o Plurilinguismo. In: KLEIMAN, Angela; CAVALCANTI, Marilda do Couto. Lingüística aplicada: suas faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007, p. 255-270.

MARTINS, Margarida; Niza, Ivone. Psicologia da aprendizagem da linguagem escrita. Lisboa: Universidade Aberta, 2014.

MATOS, Francisco Gomes. Como usar uma linguagem humanizadora: orientação para professores de línguas estrangeiras. In: MOTA, Katia; SCHEYERL, Denise. (org.). Recortes interculturais na sala de Línguas Estrangeiras. Salvador, BA: Editora da Universidade Federal da Baia, 2004. p. 21 - 34.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de Linguística Aplicada: afinal, o que é linguística aplicada? Campinas: Mercado de Letras, 1996.

MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

MORIN, Andre. Pesquisa-ação integral e sistêmica: uma antropopedagogia renovada. Rio de Janeiro, RJ: DPA, 2004.

MOVERSE - EMPODERAMENTO ECONÔMICO DE MULHERES REFUGIADAS E MIGRANTES NO BRASIL. Oportunidades e desafios à integração local de pessoas de origem venezuelana interiorizadas no Brasil durante a pandemia de Covid-19. Disponível em: https://www.onumulheres.org.br/pesquisa-moverse/. Acesso em: 14 nov. 2022.

MPPE - Ministerio del Poder Popular Para la Educación. Currículo Nacional Bolivariano: diseño curricular del sistema educativo bolivariano. Caracas: Fundación Centro Nacional Para El Mejoramiento de La Enseñanza de Ciencia - CENAMEC, 2007.

OLIVEIRA, Ana. Maria. Processamento da informação num contexto migratório e de integração. In: GROSSO, Maria. José; ANÇÃ, Maria Helena. Educação em Português e Migrações. Lisboa: Lidel, 2010, p. 30-47.

RUANO, Bruna. Pupatto; CURSINO, Carla. Multiletramentos e Second Space no Ensino Aprendizagem de PLAc: da teoria à prática. In: FERREIRA, Luciane Corrêa; PERNA, Cristina; GUALDA, Ricardo; LEURQUIN, Eulália Vera Lúcia Fraga. Língua de Acolhimento: experiências no brasil e no mundo. Belo Horizonte, MG: Mosaico Produção Editorial, 2019, p. 41-62.

RUANO, Bruna Pupatto. Programa Reingresso-UFPR: aproveitamento de vagas remanescentes para a reinserção acadêmica de migrantes e refugiados: ações de acolhimento. Tese de Doutorado. Curitiba, Paraná, 2019. 446f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

SANSON, Cirlene. Sousa. Representações do Brasil em materiais didáticos de PLE utilizados na França. 2011. 183f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2011.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pequisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.

UFRR - UNIVERSIDADE FEDERAL DE RORAIMA. Estudantes africanos da UFRR comemoram o Dia da África. Disponível em: https://antigo.ufrr.br/ultimas-noticias/2547-estudantes-africanos-da-ufrr-comemoram-o-dia-da-africa. Acesso em: 08 nov. 2022.

ZANATTA, Rosangela. Tereza. Abordagens de ensino de cultura na aula de Português (brasileiro) para Falantes de Outras Línguas. In: FURTOSO, Viviane Aparecida Bagio. Formação de professores de português para falantes de outras línguas: reflexões e contribuições. Londrina: Eduel, 2009, p. 159-181.

Published

2024-06-27

How to Cite

Moreth de Santana, M. (2024). STUDY ON THE TEACHING AND LEARNING OF PORTUGUESE AS A WELCOME LANGUAGE FOR MIGRANTS AND REFUGEES IN RORAIMA. EntreLetras, 15(1), 189–205. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/17667

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADE LINGUÍSTICA NA AMAZÔNIA: DESAFIOS E CONEXÕES, LINGUAGEM, DISCURSO E ENSINO/FORMAÇÃO DE PROFESSORES NAS AMAZÔNIAS - v. 15, n. 1, 2024