BRAZIL AND ENGLAND

NEW LINGUISTIC-IDENTITY-CULTURAL REPERTOIRES OF MATO GROSSO ENGLISH LANGUAGE TEACHERS

Authors

Keywords:

International Exchange, English Language Teacher, English language, Cultural identity

Abstract

This article shares reflections on the identity-cultural experiences of three English language teachers from the Mato Grosso State Public Education System, belonging to the Regional Education Board of Sinop, participants in the International Exchange Program in England, 2023. It is a qualitative study, of an ethnographic-interpretative nature. The analytical corpus consists of data collected via questionnaire, a logbook, photographic records and interviews. The analysis points out that the exchange provided rich experiences, based on the perception of different realities, which favored the identity-cultural constitution of how the exchange students/teachers perceive themselves and give meanings to the different uses of language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leandra Ines Seganfredo Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (1994), mestrado em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso (2005), doutorado em Estudos Linguísticos (Linguística Aplicada) pela UNESP (Rio Preto) e Pós doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUCSP). É professora concursada na Universidade do Estado de Mato Grosso (Professor Adjunto nível 6); Possui experiência nas áreas de metodologias de ensino de Pedagogia e Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de línguas, interdisciplinaridade, ensino-aprendizagem de línguas em diferentes idades e multiletramentos. É líder do GEPLIAS (Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada e Sociolinguística), cadastrado no CNPQ. É membro do CEPEL (Centro de Estudos e Pesquisas em Linguagem). Professora permanente dos Programas de pós-graduação stricto sensu, Mestrado Acadêmico em Letras e Mestrado Profissional em Rede (PROFLETRAS), na UNEMAT; Coordena o Programa de Metrado Acadêmico em Letras. É editora da Revista Educação, Cultura e Sociedade, periódico do Curso de Pedagogia da UNEMAT/Sinop e membro do Conselho Editorial da Revista Brasileira de Linguística Aplicada, da Contexturas, da Eventos Pedagógicos, da Norte@mentos e da Acta Semiótica.

References

AMARANTE, Juliana Marangoni; VERDU, Fabiane Cortez. Um levantamento de publicações sobre internacionalização de instituições de ensino superior. Acta Scientiarum, Maringá, v. 37, n. 2. p. 127-134, jul./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v37i2.26112 Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/26112 Acesso em: 24 jun. 2024.

BAUER, Martin; GASKELL, George (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

BAUMAN, Zigmund. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BORTONI-RICARDO, Stela Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BRAHIM, Adriana Cristina Sambugaro de Mattos. A linguagem na vida. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.

CANAGARAJAH, Suresh. Translingual Practices and Neoliberal Policies Attitudes and Strategies of African Skilled Migrants in Anglophone Workplaces. Springer Briefs in Linguistics, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-41243-6.

CELANI, Maria Antonieta Alba; MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Reflective Sessions: a Tool for Teacher Empowerment. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 135-160, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982005000100008 Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/FbkBtCJqqjJ4FWMSpwBtLGM/?lang=en Acesso em: 15 jun. 2024.

CENPEC, Cadernos. Entrevista com Renato Ortiz - “Porque o mundo é comum, o diverso torna-se importante”. Cadernos Cenpe, São Paulo, Nova série, v. 5, n. 1, p. 183-196, feb. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v5i1.324. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/324. Acesso em: 04 sep. 2023.

DENZIN, Norman; LINCOLM, Yvonna. Planejamento da pesquisa qualitativa. 2. ed. São Paulo: Artmed, 2008.

DEWEY, Martin. English as a lingua franca and globalization: an interconnected perspective. International Journal of Applied Linguistics, v. 17, n. 3, p. 332-354, 2007. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2007.00177.x Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1473-4192.2007.00177.x Acesso em: 15 jun. 2024.

FORTES, Lívia. “Ser ou não ser”: questões sobre subjetividade e o ensino de inglês na escola pública. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HALL, Joan Kelly. Teaching and Researching Language and Culture. London: Longman, 2002.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópoliss: Vozes, 2014. p. 103-133.

JENKINS, Jennifer. Current Perspectives on Teaching World Englishes and English as a Lingua Franca. Tesol Quarterly, v. 40, n. 1, March, p. 157-151, 2006. DOI: https://doi.org/10.2307/40264515 Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2307/40264515 Acesso em: 12 jun. 2024.

KRAMSCH, Claire. Language and Culture. Hong Kong: Oxford University Press, 1998.

LANTOF, James; APPEL, Gabriela. Vygotskian Approaches to Second Language Research. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation, 1998.

LUCENA, Maria Inêz Probst; CARDOSO, Angela Cristina. Translinguagem como recurso pedagógico: uma discussão etnográfica sobre práticas de linguagem em uma escola bilíngue. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 16, n. 1, p. 143-151, jan/abr 2018. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2018.161.13. Acesso em: 12 jun. 2024.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Análise da conversação. São Paulo: Ática, 1999.

MITCHELL, Rosamond; MYLES, Florence. Second Language Learning Theories. London: Arnold, 1998.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Inglês e globalização em uma epistemologia de fronteira: ideologia linguística para tempos híbridos. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 24, n. 2, p. 309-340, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502008000200006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/28316. Acesso em: 12 jun. 2024.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Cross-cultural competence and the new literacy: the indispensable need for critical thinking. Revista da Anpoll, Londrina, v. 1, n. 49, p. 119-127, Florianópolis, jul./set. 2019. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i49.1306. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1306. Acesso em: 12 jun. 2024.

SACRISTÁN, José Gimeno. O significado e a função da educação na sociedade e na cultura globalizadas. In: GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. (Org.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006, p. 41-80.

SANTOS, Leandra Ines Seganfredo. O ensino de língua inglesa e importância do conhecimento das crenças que o envolvem. In: ASSIS-PETERSON, Ana Antonia (Org.). Línguas estrangeiras: para além do método. São Carlos: Pedro e João Editores/Cuiabá, MT: EdUFMT, 2008. p. 139-162.

SANTOS, Leandra Ines Seganfredo. Crenças acerca da inclusão de língua inglesa nas séries iniciais: quanto antes melhor? 2005. 230f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Linguagem, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2005.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 73-102.

TAMIÃO, Talita Segato. Revisão da literatura sobre intercâmbio cultural estudantil: renovação das práticas turísticas. Anais do VI Seminário de Pesquisa em Turismo do Mercosul – Saberes e fazeres no Turismo: interfaces. 2010, p. 1-12.

TEDESCHI, Losandro Antonio. Interculturalidade: a igualdade e a diferença em debate. In: TEDESCHI, Losandro Antonio. (Org.). Abordagens interculturais. Porto Alegre: Martins Livreiro-Editor, p. 11-22, 2008.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 07-72.

Published

2024-06-27

How to Cite

Santos, L. I. S., & Donatti, R. (2024). BRAZIL AND ENGLAND: NEW LINGUISTIC-IDENTITY-CULTURAL REPERTOIRES OF MATO GROSSO ENGLISH LANGUAGE TEACHERS. EntreLetras, 15(1), 53–79. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/17906

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADE LINGUÍSTICA NA AMAZÔNIA: DESAFIOS E CONEXÕES, LINGUAGEM, DISCURSO E ENSINO/FORMAÇÃO DE PROFESSORES NAS AMAZÔNIAS - v. 15, n. 1, 2024