ENGLISH TEACHING AT SUBURBAN STATE SCHOOLS IN THE NORTH OF MATO GROSSO

WHAT STORIES DO SECONDARY EDUCATION TEACHERS DRAW?

Authors

Keywords:

Narrative inquiry, Visual narratives, English teaching, Suburban schools

Abstract

In this paper, we discuss the teaching of English in the outskirts of Sinop (MT). We seek to understand the experience of teaching the language in suburban public schools from the perspective of three teachers. We mobilize studies about the role of English in contemporary society and teaching English in public schools. We adopted a narrative-visual approach, asking teachers to represent their actions in the form of drawings. The analysis of this material uses a holistic perspective focusing on content. The visual narratives illustrate challenges faced by teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGRA, Christiane Batinga; IFA, Sérgio. Ensino de Inglês para crianças nas séries iniciais do ensino público à luz dos multiletramentos. Letras & Letras, Uberlândia, v. 34, n. 1, p. 28-47, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/LL63-v34n1a2018-2. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/39036 Acesso em: 15 jun. 2024.

ASSIS-PETERSON, Ana Antônia; COX, Maria Inês Pagliarini. Inglês em tempos de globalização: para além de bem e mal. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 5, n. 1, p. 5-14, 2007. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/5616. Acesso em: 15 jun. 2024.

ASSIS-PETERSON, Ana Antônia; SILVA, Eladyr Maria Norberto. Os primeiros anos de uma professora de inglês na escola pública: tarefa nada fácil. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n. 2, p. 357-394, 2011. DOI: https://doi.org/10.15210/rle.v14i2.15398. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15398. Acesso em: 15 jun. 2024.

BACH, Hedy. Composing a visual narrative inquiry. In: CLANDININ, D. Jean (Org.). Handbook of narrative inquiry: mapping a methodology. Thousand Oaks, CA: Sage, 2007, p. 280-307.

BENGEZEN, Viviane C. Inglês na escola pública: experiências com tecnologias digitais, inclusão, autoria docente e discente. Revista Prolíngua, João Pessoa, v. 13, n. 2, p. 129-140, 2018. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2018v13n2.42063. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/prolingua/article/view/42063. Acesso em: 15 jun. 2024.

BRANDÃO, Ana Carolina de Laurentiis. English remote teaching in drawings: stories of teacher resilience in Brazilian state schools. In: KALAJA, Paula; MELO-PFEIFER, Sílvia (Org.). Visualising students and teachers as multilinguals: advancing social justice in education. Bristol, UK: Multingual Matters, no prelo.

BRANDÃO, Ana Carolina de Laurentiis. Imagining second language teaching in Brazil: what stories do student teachers draw? In: KALAJA, Paula; MELO-PFEIFER, Sílvia (Org.). Visualising multingual lives: more than words. Bristol, UK: Multingual Matters, 2019, p. 197-213.

BRANDÃO, Ana Carolina de Laurentiis. O papel do PIBID na identificação de licenciandos com a docência. In: BRANDÃO, Ana. Carolina de Laurentiis; SOUZA, Shirlene Rohr (Org.). O PIBID na UNEMAT: relatos e reflexões de formadores, professores e licenciandos – Vol I. Cáceres: Editora UNEMAT, 2023, p. 14-31.

BRANDÃO, Ana Carolina de Laurentiis; OLIVEIRA, Vanesa Aparecida de; SANTOS, Geralda Pereira. A pesquisa narrativa visual e o estudo da identidade do professor de língua inglesa. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 62, n. 2, p. 289-306, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/01031813v62220238670196. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/9CsXv74GPGx7Xgv47FPLFWM/#. Acesso em: 15 jun. 2024.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 02 nov. 2023.

BRASIL. Lei nº. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, entre outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro- 2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 02 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 02 nov. 2023.

BRASIL, Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: SEB/MEC, 2006. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/profs/reinildes/dados/arquivos/ocem.pdf. Acesso em: 02 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 02 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 02 nov. 2023.

BRITISH COUNCIL. Políticas públicas para o ensino de inglês: um panorama das experiências na rede pública brasileira. São Paulo, SP: British Council Brasil, 2019. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/bncc_portuguesbx.pdf. Acesso em: 02 nov. 2023.

BRITISH COUNCIL. O ensino de inglês na educação pública brasileira: elaborado com exclusividade para o British Council pelo Instituto de Pesquisas Plano CDE. São Paulo, SP: British Council Brasil, 2015. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/estudo_oensinodoinglesnaeducacaopublicabrasileira.pdf. Acesso em 02 nov. 2023.

CALTABIANO, Maria Aparecida; VIAN JR, Orlando. O Inglês como língua global e seu papel na educação continuada de professores. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. XXXVII, p. 118-138, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/36657. Acesso em: 15 jun. 2024.

CELANI, Maria Antonieta Alba. Perguntas ainda sem respostas na formação de professores de línguas. In: GIMENEZ, Telma; MONTEIRO, Maria Cristina Góes (Org.). Formação de professores de línguas na América Latina e transformação social. Campinas: Pontes, 2010, p. 57-67.

CLANDININ, D. JEAN. Engaging in narrative inquiry. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2013.

DAVEL, Marcos Alede Nunes. Representações sobre o ensino de inglês por parte dos professores de Língua Inglesa em colégios da rede estadual de Curitiba. Revista Alpha, Patos de Minas, n. 16, p. 294-308, 2015. Disponível em: https://revistas.unipam.edu.br/index.php/revistaalpha/article/view/4821. Acesso em: 15 jun. 2024.

FREIRE, PAULO. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, PAULO. Pedagogia do oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GADOTTI, Moacir. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. São Paulo: Publisher Brasil, 2007.

GIMENEZ, Telma. Renomeando o Inglês e formando professores de uma língua global. Estudos linguísticos e literários, Salvador, n. 52, p.73-93, 2015. DOI: https://doi.org/10.9771/2176-4794ell.v0i52.15464. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/15464. Acesso em: 15 jun. 2024.

GIMENEZ, Telma. O inglês não é língua estrangeira. Boletim NAPdate, Londrina, n. 7, p. 1-4, 1999.

GUIMARÃES, Eduardo. Periferia. ENDICI – Enciclopédia Discursiva da Cidade. Laboratório de Estudos Urbanos, Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: https://www.labeurb.unicamp.br/endici/index.php?r=verbete%2Fview&id=105. Acesso em: 02 nov. 2023.

JAMES, Gwyneth; BRANDÃO, Ana Carolina de Laurentiis. ELT teachers' stories of resilience. British Council ELT Research Papers 19.06, 2019, p.1-32. Disponível em: https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/K074_ELT%20Teachers%20Stories%20of%20Resilience_FINAL%20web.pdf. Acesso em: 02 nov. 2023.

KALAJA, Paula; DUFVA, Hannele; ALANEN, Riikka. Experimenting with visual narratives. In: BARKHUIZEN, Gary (Org.). Narrative research in applied linguistics. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2013, p. 105-131.

LIEBLICH, Amia; TUVAL-MASHIACH, Rivka; ZILBER, Tamar. Narrative research: reading, analysis and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage, 1998.

LIRA, Edvaldo Santos; MEDRADO, Betânia Passos; COSTA, Walison Paulino Araújo. Os diálogos entre preceptor e residente no contexto da Residência Pedagógica: reflexões em prol de uma construção de identidade docente. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 19, n. 2, p. 231-254, 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32851. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/32851. Acesso em: 15 jun. 2024.

MEGALE, Antonieta; LIBERALI, Fernanda. Caminhos da educação bilíngue no Brasil: perspectivas da linguística aplicada. Revista Raído, Dourados, v. 10, n. 23, p. 9-24, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/6021. Acesso em: 15 jun. 2024.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Inglês e globalização em uma epistemologia de fronteira: ideologia lingüística para tempos híbridos. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 24, p. 309-340, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502008000200006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/28316. Acesso em: 15 jun. 2024.

NASCIMENTO, Ana Karina de Oliveira. Pibid Inglês: formação inicial de professores e letramentos - outros sentidos para English Everywhere. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, n. 3, p. 579-602, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201913580. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/jBGtQkVmwWQDKWrhjJBjz6C/abstract/?lang=pt&format=html. Acesso em: 15 jun. 2024.

ORTIZ, Renato. As ciências sociais e o inglês. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 19, p. 5-22, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092004000100001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/G8M8rscRm6ttFVSsgrhdPNf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2024.

RAJAGOPALAN, Kanavillil; RAJAGOPALAN, Cristina. The English language in Brazil - a boon or a bane? In: BRAINE, George (Org.). Teaching English to the world: history, curriculum and practice. New York: Routledge, 2005, p. 1-10.

RAMOS, Samantha Gonçalves Mancini; RIBEIRO, Michelli de Assis. Autoestudo de inglês no Ensino Médio: protótipo de ensino para inclusão de alunos afastados das aulas. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 30, p. 1-22, 2023. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14144. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/14144. Acesso em: 15 jun. 2024.

ROSA, Gabriela da Costa; DUBOC, Ana Paula; SIQUEIRA, Sávio. Inglês como Língua Franca (ILF) em campo: reflexos e refrações na BNCC. Perspectiva, Florianópolis, v. 41, n. 1, p. 1-25, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92461. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/92461. Acesso em: 15 jun. 2024.

SALLES, Michele Ribeiro; GIMENEZ, Telma. Ensino de inglês como língua franca: uma reflexão. Revista BELT, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 26-33, 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/belt/article/view/7267/5233. Acesso em: 15 jun. 2024.

TONIN, Josiane Prescendo. Na escola regular se aprende inglês: uma experiência com rap na escola pública. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 6, n. 2, p. 85-90, 2019. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/617. Acesso em: 15 jun. 2024.

URZÊDA-FREITAS, Marco Túlio de. Educando para transgredir: reflexões sobre o ensino crítico de línguas estrangeiras/inglês. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 51, p. 77-97, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132012000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/jy6HFM97DcT7X8yLfxjSCjS/. Acesso em: 15 jun. 2024.

WEBER, Sandra. Using visual images in research. In: KNOWLES, J. Gary.; COLE, Adra L. (Org.). Handbook of the arts in qualitative research: perspectives, methodologies, examples, and issues. London: Sage, 2008, p. 41–53.

Published

2024-06-27

How to Cite

Brandão, A. C. de L., & Aparecida de Oliveira, V. (2024). ENGLISH TEACHING AT SUBURBAN STATE SCHOOLS IN THE NORTH OF MATO GROSSO: WHAT STORIES DO SECONDARY EDUCATION TEACHERS DRAW?. EntreLetras, 15(1), 269–291. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/18123

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADE LINGUÍSTICA NA AMAZÔNIA: DESAFIOS E CONEXÕES, LINGUAGEM, DISCURSO E ENSINO/FORMAÇÃO DE PROFESSORES NAS AMAZÔNIAS - v. 15, n. 1, 2024