IS THIS BOOK TRANS?

TRANSDUCTION IN ENGLISH TEXTBOOK: AN ANALYSIS ACCORDING TO SIMONDON’S CONCEPT

Authors

Keywords:

English Textbook, Teaching and Learning Process, Transduction

Abstract

This paper proposes an analysis of English language textbook for elementary education, titled "Teláris," in light of Simondon's theoretical perspectives. This research examined the role of an English textbook as a transductive actor in the teaching and learning process. Following the analysis, it was found that the document does not stimulate the promotion of transductive encounters. Although it emphasizes the importance of the learners' development as agents in the teaching and learning process, gaps were identified regarding the promotion of an agency that connects the different actors in the classroom addressed in this study: the English textbook, students, and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: Introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 1995.

DEMO, Pedro. Ciência rebelde. São Paulo: Atlas, 2012.

DUARTE, Layssa de Jesus Alves; OLIVEIRA, Luiz Roberto Peel Furtado de Oliveira. Ensino da gramática: entre a ciência e a técnica. Revista Philologus, Rio de Janeiro, ano 25, n° 75, p. 1-11, set./dez. 2019. Disponível em: https://www.revistaphilologus.org.br/index.php/rph/article/view/855. Acesso em: 30 mai. 2024.

FEENBERG, Andrew. Simondon e o construtivismo: uma contribuição recursiva à teoria da concretização. Scientiae Studiae, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 263-281, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-31662015000200002. Disponível em: Acesso em: https://www.scielo.br/j/ss/a/9TFFkn6KqzjrPhL4gx4fChx/abstract/?lang=pt. 30 mai. 2024.

FLICK, Uwe. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

LEFFA, Vilson José. Como produzir materiais para o ensino de línguas. In: LEFFA, Vilson José. (org.). Produção de materiais de ensino: teoria e prática. Pelotas: Educat, 2003. p. 15-41.

MOURA, Priscila Randazzo de; VIDAL, Felipe Augusto Pinto. Transdução de sinais: uma revisão sobre proteína G. 20. Scientia Medica, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 31-36, 2011. Disponível em: Acesso em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/scientiamedica/article/view/7577. 30 mai. 2024.

NOVO, Maria Fernanda. Subjetivação e identidade: implicações do transindividual em Simondon. Doispontos, Curitiba, v. 16, n. 3, p. 27-34, jul., 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/dp.v16i2.70248. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/doispontos/article/view/70248 Acesso em: 30 mai. 2024.

OLIVEIRA, Luiz Roberto Peel Furtado de; COSTA, Priscila Venâncio; SILVA, Rosélia Sousa. Educação-cartografia: possibilidades de agenciamentos, experimentação e devires na educação infantil. João Pessoa: Ideia, 2020.

OLIVEIRA, Luiz Roberto Peel Furtado de; PEEL, Mislene Andrade Ferreira. Língua, gramática, literatura e metaestabilidade criativa. João Pessoa: Ideia, 2022.

PADOVANI, José Henrique. Acerca da transdução: princípios técnicos, aspectos teóricos e desdobramentos. Comunicação apresentada no XXIV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, São Paulo, 2014.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. História do material didático de língua inglesa no Brasil. In: Dias, Reinildes; Cristóvão, Vera Lúcia Lopes. (Org.). O livro didático de línguas estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 17-56

PENNYCOOK, Alastair. Posthumanist applied linguistics. London: Routledge, 2018.

SAPORITO, Adriana et al. Teláris essencial: Inglês: 9º ano. São Paulo: Ática, 2022.

SIMONDON, Gilbert. On the mode of existence of technical objects. Minneapolis: Univocal Publishing, 2017.

Published

2024-06-27

How to Cite

Sousa Maia, R., Peel Furtado de Oliveira, L. R., & Abdalla Dias Barbosa, S. M. (2024). IS THIS BOOK TRANS? TRANSDUCTION IN ENGLISH TEXTBOOK: AN ANALYSIS ACCORDING TO SIMONDON’S CONCEPT. EntreLetras, 15(1), 129–151. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/18142

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADE LINGUÍSTICA NA AMAZÔNIA: DESAFIOS E CONEXÕES, LINGUAGEM, DISCURSO E ENSINO/FORMAÇÃO DE PROFESSORES NAS AMAZÔNIAS - v. 15, n. 1, 2024

Most read articles by the same author(s)