IMAGINARY AND DANCE AS STRATEGIES FOR THE EXILED BODY RESISTANCE IN ISLAND BENEATH THE SEA, BY ISABEL ALLENDE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19369

Keywords:

colonization, Island Beneath the Sea, Caribbean literature

Abstract

This article aims to discuss the relationship of exiled/ diasporic black people to African culture, as guided by historical book Island Beneath the Sea (2009) by Isabel Allende. Therefore, we sought to address the place of diasporic exiled people and its affective bounds built through religious rituals and dance. The analytical reading points out that religion is thought of as a space of cultural performance; dance is articulated as a movement to keep alive African ancestral traditions; as well as the cultural and ethnic diversity of enslaved people acts as point of strengthening that sustains their memories and collective struggles.

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Author Biographies

Laissy Taynã da Silva Barbosa, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLLIT) da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Professora de Língua Inglesa da educação básica em Parauapebas - PA.

Edna Sousa Cruz, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Professora da Graduação em Letras Inglês e do Mestrado Profissional do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLe) da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL).

Raffaella Andréa Fernandez, Instituo de Estudos Brasileiros (IEB)

Doutora em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

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Published

2024-12-30

How to Cite

Barbosa, L. T. da S., Cruz, E. S., & Fernandez, R. A. (2024). IMAGINARY AND DANCE AS STRATEGIES FOR THE EXILED BODY RESISTANCE IN ISLAND BENEATH THE SEA, BY ISABEL ALLENDE. EntreLetras, 15(3), 146–163. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19369

Issue

Section

DOSSIER: NUANCES OF AFRO-BRAZILIAN AND AFRO-CARIBBEAN FEMALE PROTAGONISM IN CONTEMPORARY LITERATURE - i. 15, n. 3, 2024