CONCEPTUAL METAPHORS AND IDEOLOGIES IN COVID-19-THEMED CARTOONS

A COGNITIVE AND MULTIMODAL APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19462

Keywords:

Conceptual Metaphor, Cartoons, COVID-19, Multimodality, Ideology

Abstract

This qualitative study, grounded in Conceptual Metaphor Theory (Lakoff & Johnson, 1980), examines the source domains of metaphors in editorial cartoons about COVID-19. It integrates Critical Discourse Analysis (Fairclough, 2003) and Discourse Analysis (Pêcheux, 2015), exploring how the multimodality of these artifacts constructs ideological discourse. The analysis focuses on the primary metaphors DISEASE IS A PERSON and DISEASE IS WAR, along with their variations, which shape public perceptions. The study concludes that editorial cartoons not only reflect but also challenge and legitimize ideologies surrounding the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Aurora Guida, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca

Doutoranda em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal Fluminense. Graduação em Letras (Português / Latim) pela Universidade Federal Fluminense (UFF), duas especializações em Língua Portuguesa: uma pela UFF e outra pelo Liceu Literário Português no Rio de Janeiro. Atualmente, é professora efetiva do CEFET-RJ - Unidade Maracanã.

Rosane Reis, Rio de Janeiro State University

Pós-doutorado em Morfologia na UFRJ; Doutora e Mestra em Língua Portuguesa pela UERJ, com ênfase em Semiótica e Produção Textual; Cursou Especialização no Liceu Literário Português. Foi professora Substituta de Língua Portuguesa da UERJ. Membro do Grupo de Pesquisa Semiótica, Leitura e Produção de Textos (SELEPROT/Uerj); Membro da ALFAL (Associação de Linguística e Filologia da América Latina) e da AILP (Associação Internacional de Linguística do Português).

Gustavo Guedes, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca

Doutorado em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Linguística pela UFRJ. Especialização em Gerência de Tecnologia em Computação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduação em Letras (Português / Alemão) pela UFRJ e Graduação em Ciência da Computação pelo Centro Universitário Plínio Leite. Atualmente, é professor efetivo do CEFET-RJ - Unidade Maracanã.

References

DEIGNAN, Alice. The evaluative properties of metaphor. In: LOW, Graham; TODD, Zazie; DEIGNAN, Alice; CAMERON, Lynne. Researching and Applying Metaphor in the Real World. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2010. p. 357-373.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Universidade de Brasília, 2003.

FAIRCLOUGH, Norman. Introdução: a natureza do discurso político. In: FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora da UnB, 1992. p. 7-26.

FORCEVILLE, Charles. Visual and Multimodal Communication: Applying the Relevance Principle. New York: Oxford University Press, 2020.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images: The Grammar of Visual Design. 2. ed. London/New York: Routledge, 2006.

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press, 1980.

ORLANDI, Eni. Discurso em Análise: sujeito, sentido, ideologia. Campinas: Pontes, 2012.

PÊCHEUX, Michel. Análise de Discurso: Michel Pechêux – Textos selecionados: Eni Puccinelli Orlandi. 4. ed. Campinas: Pontes, 2015.

Published

2025-07-21

How to Cite

Guida, A. A., Reis, R., & Guedes, G. (2025). CONCEPTUAL METAPHORS AND IDEOLOGIES IN COVID-19-THEMED CARTOONS: A COGNITIVE AND MULTIMODAL APPROACH. EntreLetras, 16(1), 354–371. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19462

Issue

Section

DOSSIER: GRAMMAR AND COGNITION: IN HONOR OF LILIAN FERRARI, i. 16, n. 1, 2025