“NINGUÉM MANDA O PAI DELA SER UM BAITA DE UM HIPÓCRITA”
THE CONSTRUCTION OF THE REPRIMAND “NINGUÉM MANDA X” THROUGH A SOCIOCOGNITIVE APPROACH IN INFORMAL SITES
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19542Keywords:
cognitive linguistics, grammatical construction, reprimandAbstract
This paper investigates the construction of reprimand “Ninguém Manda X”, where X is a Clause Phrase with an Infinitive Verb. Based on Construction Grammar (Goldberg, 1995; Pinheiro, 2016) and Appraisal (Vian Jr, 2009), it empirically analyzes 35 occurrences from Blogspot and Wordpress websites. The main purposes of this article are: describing the syntactic configuration; mapping the targets; and discussing the assessments. The most common syntactic configuration is “Ninguém manda + Linking VerbInf + Predicative” (22.85%), with reprimands predominantly directed at the male gender. The Negative Capacity Judgment prevailed, confirming disapproval. The construction operates as a non-compositional resource in Brazilian Portuguese.
Downloads
References
CRUZ, Osilene Maria de Sá e Silva da. Avaliação e Avaliatividade em discursos de alunos surdos à luz da LSF. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 205-234, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445064903986853646. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/38993. Acesso em: 28 dez. 2024.
DUBOIS, Jean et al. Dicionário de Linguística. Trad. Frederico Pessoa de Barros [et al]. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2014.
FERRARI, Lilian. Introdução à Linguística Cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.
FERREIRA, Juliana Regina Cardoso. Abordagem sociocognitiva da Construção de Repreensão “Ninguém mandou x” a partir de websites: processos de (re)construção do significado. Orientadora: Gabriela da Silva Pires (Relatório de Iniciação Científica PIBIC/SICOOB UFVCredi2021-2022) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2022.
GOLDBERG, Adele. Constructions: a construction grammar approach to argument structure. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.
GOLDBERG, Adele. Constructions at work: the nature of generalization in language. Oxford: The Oxford University Press, 2006.
MARTELOTTA, Mário Eduardo; PALOMANES, Roza. Linguística Cognitiva. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo (Org.). Manual de Linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
MARTIN, James; WHITE, Peter. The language of evaluation: appraisal in English. New York: Palgrave Macmillan, 2005.
OLIVEIRA, Derli Machado. O Sistema de Avaliatividade: Aspectos teóricos e práticos. Revista Fórum Identidades, [S. l.], v.15, n.15, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/3037. Acesso em: 07 jun. 2025.
PINHEIRO, Diogo. Um modelo gramatical para a linguística funcional-cognitiva: da Gramática de Construções para a Gramática de Construções Baseada no Uso. In: ALVARO, Patrícia Teles; FERRARI, Lilian (Orgs.). Linguística Cognitiva: dos bastidores da cognição à linguagem. Campos: Brasil Multicultural, 2016.
POGGIAN, Bárbara Pessanha; PIRES, Gabriela da Silva. “Quem mandou me convidar?”: uma abordagem sociocognitiva da construção de repreensão. Revista Letras Escreve, Macapá, v. 11, n. 1, 1º sem., 2021. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/letras. Acesso: 13 mai. 2025.
SALOMÃO, Maria Margarida Martins. Gramática das Construções: a questão da integração entre sintaxe e léxico. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de Fora, v. 6, n. 1, p. 63-74, jan/jun. 2002. Disponível em: Acesso em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25296. 07 jun. 2025.
SOUZA, André Luiz. Linguística Cognitiva: uma breve introdução. In: HERMOUNT, Arabie Bezri; ESPÍRITO SANTO, Rosana Silva do; CAVALCANTE, Sandra Maria Silva (Orgs.). Linguagem e Cognição: diferentes perspectivas, de cada um olhar. Belo Horizonte: Ed. PUC Minas, 2010. p. 63-84.
VIAN JR, Orlando. O sistema de avaliatividade e os recursos para gradação em Língua Portuguesa: questões terminológicas e de instanciação. DELTA: Documentação e Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 25, p. 99-129, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502009000100004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/28207. Acesso em: 28 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EntreLetras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.