“NINGUÉM MANDA O PAI DELA SER UM BAITA DE UM HIPÓCRITA”

THE CONSTRUCTION OF THE REPRIMAND “NINGUÉM MANDA X” THROUGH A SOCIOCOGNITIVE APPROACH IN INFORMAL SITES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19542

Keywords:

cognitive linguistics, grammatical construction, reprimand

Abstract

This paper investigates the construction of reprimand “Ninguém Manda X”, where X is a Clause Phrase with an Infinitive Verb. Based on Construction Grammar (Goldberg, 1995; Pinheiro, 2016) and Appraisal (Vian Jr, 2009), it empirically analyzes 35 occurrences from Blogspot and Wordpress websites. The main purposes of this article are: describing the syntactic configuration; mapping the targets; and discussing the assessments. The most common syntactic configuration is “Ninguém manda + Linking VerbInf + Predicative” (22.85%), with reprimands predominantly directed at the male gender. The Negative Capacity Judgment prevailed, confirming disapproval. The construction operates as a non-compositional resource in Brazilian Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Reis Rachid, Federal University of Viçosa

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professora da Educação Básica.

Gabriela da Silva Pires, Federal University of Viçosa

Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa. Tem doutorado (2016) e mestrado (2011) em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora, na linha de pesquisa de Linguística Cognitiva. Na UFV, atua no ensino de língua materna, estudos linguísticos e sintaxe. Tem desenvolvido pesquisas em Gramática das Construções, com enfoque em construções concessivas e de repreensão em Português Brasileiro.

References

CRUZ, Osilene Maria de Sá e Silva da. Avaliação e Avaliatividade em discursos de alunos surdos à luz da LSF. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 205-234, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445064903986853646. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/38993. Acesso em: 28 dez. 2024.

DUBOIS, Jean et al. Dicionário de Linguística. Trad. Frederico Pessoa de Barros [et al]. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2014.

FERRARI, Lilian. Introdução à Linguística Cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.

FERREIRA, Juliana Regina Cardoso. Abordagem sociocognitiva da Construção de Repreensão “Ninguém mandou x” a partir de websites: processos de (re)construção do significado. Orientadora: Gabriela da Silva Pires (Relatório de Iniciação Científica PIBIC/SICOOB UFVCredi2021-2022) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2022.

GOLDBERG, Adele. Constructions: a construction grammar approach to argument structure. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.

GOLDBERG, Adele. Constructions at work: the nature of generalization in language. Oxford: The Oxford University Press, 2006.

MARTELOTTA, Mário Eduardo; PALOMANES, Roza. Linguística Cognitiva. In: MARTELOTTA, Mário Eduardo (Org.). Manual de Linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

MARTIN, James; WHITE, Peter. The language of evaluation: appraisal in English. New York: Palgrave Macmillan, 2005.

OLIVEIRA, Derli Machado. O Sistema de Avaliatividade: Aspectos teóricos e práticos. Revista Fórum Identidades, [S. l.], v.15, n.15, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/3037. Acesso em: 07 jun. 2025.

PINHEIRO, Diogo. Um modelo gramatical para a linguística funcional-cognitiva: da Gramática de Construções para a Gramática de Construções Baseada no Uso. In: ALVARO, Patrícia Teles; FERRARI, Lilian (Orgs.). Linguística Cognitiva: dos bastidores da cognição à linguagem. Campos: Brasil Multicultural, 2016.

POGGIAN, Bárbara Pessanha; PIRES, Gabriela da Silva. “Quem mandou me convidar?”: uma abordagem sociocognitiva da construção de repreensão. Revista Letras Escreve, Macapá, v. 11, n. 1, 1º sem., 2021. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/letras. Acesso: 13 mai. 2025.

SALOMÃO, Maria Margarida Martins. Gramática das Construções: a questão da integração entre sintaxe e léxico. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de Fora, v. 6, n. 1, p. 63-74, jan/jun. 2002. Disponível em: Acesso em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25296. 07 jun. 2025.

SOUZA, André Luiz. Linguística Cognitiva: uma breve introdução. In: HERMOUNT, Arabie Bezri; ESPÍRITO SANTO, Rosana Silva do; CAVALCANTE, Sandra Maria Silva (Orgs.). Linguagem e Cognição: diferentes perspectivas, de cada um olhar. Belo Horizonte: Ed. PUC Minas, 2010. p. 63-84.

VIAN JR, Orlando. O sistema de avaliatividade e os recursos para gradação em Língua Portuguesa: questões terminológicas e de instanciação. DELTA: Documentação e Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 25, p. 99-129, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502009000100004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/28207. Acesso em: 28 dez. 2024.

Published

2025-07-21

How to Cite

Rachid, M. R., & Pires, G. da S. (2025). “NINGUÉM MANDA O PAI DELA SER UM BAITA DE UM HIPÓCRITA”: THE CONSTRUCTION OF THE REPRIMAND “NINGUÉM MANDA X” THROUGH A SOCIOCOGNITIVE APPROACH IN INFORMAL SITES. EntreLetras, 16(1), 187–212. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19542

Issue

Section

DOSSIER: GRAMMAR AND COGNITION: IN HONOR OF LILIAN FERRARI, i. 16, n. 1, 2025