PICTORIAL METAPHOR AS AN EMERGING PHENOMENON

AN EXAMPLE OF ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19559

Keywords:

pictorial metaphor, emergence of meanings, satire

Abstract

This paper addresses pictorial metaphor as an emerging phenomenon, based on the analysis of satirical illustration. Satire is part of a corpus of multimodal and image-based texts that circulate in digital environment and present one or more potentially metaphorical verbal and/or visual elements. To this end, we adopted the monomodal pictorial metaphor approach, the theory of conceptual integration, the postulates of the contextualist view of conceptual metaphor, and the concepts of confession device and homo digitalis. This paper presents example of analysis with a view to the future design of a theoretical-methodological procedure for treating metaphor as an emerging phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Naira Velozo, Rio de Janeiro State University

Doutora em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e mestre em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora de Linguística do Departamento de Estudos da Linguagem e do Programa de Pós-graduação em Linguística e Língua Portuguesa da UERJ. Bolsista Procientista (UERJ) e Jovem Cientista do Nosso Estado da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ).

Bruno Gomes, Rio de Janeiro State University

Doutorando em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística e Língua Portuguesa da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

References

BORGES, Renato Levin; CECCIM, Ricardo Burg. O Facebook como confessionário: discursos sobre si e o investimento dos poderes. Revista Saúde em Redes, v. 1, p. 56-67, 2015. DOI: https://doi.org/10.18310/2446-4813.2015v1n2p57-67. Disponível em: https://revista.redeunida.org.br/index.php/rede-unida/article/view/592. Acesso em: 8 jun. 2025.

GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto; ISOLA-LANZONI, Gabriel; WEISS, Winola. Entendeu ou quer que Desenhe?: Metáforas Multimodais Aplicadas ao Ensino de Língua Portuguesa. In: AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan; COSTA, Renata Ferreira (Orgs.). Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas. São Paulo: Blucher, 2019. p. 31-56.

FAUCONNIER, Gilles. Mappings in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

FAUCONNIER, Gilles; TURNER, Mark. The way we think: conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basis Books, 2002.

FERRARI, Lilian; AVELAR, Maíra; GUEDES, Gustavo Paiva. Whatsapp: uma mesclagem multimodal contemporânea. VEREDAS - REVISTA DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS, v. 23, n. 2, p. 1-13, 2019. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2019.v23.29497. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/29497. Acesso em: 8 jun. 2025.

FORCEVILLE, Charles. Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: agendas for research. In: KRISTIANSEN, Gitte; ACHARD, Michel; DIRVEN, René; IBÀÑEZ, Francisco J. Ruiz de Mendoza (eds.). Cognitive Linguistics: current applications and future perspectives. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2006. p. 379-402.

FORCEVILLE, Charles. Metaphor in pictures and multimodal representations. In: GIBBS JR., Raymond W. (ed.). The Cambridge handbook of metaphor and thought. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. p. 462-482.

FORCEVILLE, Charles. Visual and multimodal metaphor in advertising: cultural perspectives. Styles of Communication, Amsterdam, v. 9, n. 2, p. 26-41, 2017. Disponível em: https://dare.uva.nl/search?identifier=f3b0326a-338a-454c-89f4-bcf3aa8a3140. Acesso em: 8 jun. 2025.

FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2001.

HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Tradução de Lucas Machado. 5ª reimpressão. Petrópolis: Vozes, 2024[2018].

KÖVECSES, Zóltan. Metaphor and discourse: a view from extended conceptual metaphor theory. In: Handford, Michael; Gee; James Paul (Eds.). The Routledge Handbook of Discourse Analysis. Second edition, Routledge, 2023. Disponível em: https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9781003035244-14. Acesso em: 06 abr. 2024.

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metáforas da vida cotidiana. Tradução por Vera Maluf. Mercado de Letras: São Paulo: EDUC, 2002[1980].

LANGACKER, Ronald. Foundations of cognitive grammar. Stanford: Stanford University Press, 1987.

Published

2025-07-21

How to Cite

Velozo, N., & Gomes, B. (2025). PICTORIAL METAPHOR AS AN EMERGING PHENOMENON: AN EXAMPLE OF ANALYSIS. EntreLetras, 16(1), 372–383. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19559

Issue

Section

DOSSIER: GRAMMAR AND COGNITION: IN HONOR OF LILIAN FERRARI, i. 16, n. 1, 2025