IRONY IN A SOCIOCOGNITIVE PERSPECTIVE
AN ANALYSIS OF THE CHRONICLE EM SINAL DE PROTESTO PELA FALTA DE LIBERDADE DE UM MUNDO LIVRE, BY MILLÔR FERNANDES
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19593Keywords:
Cognitive Linguistics, Irony, ChronicleAbstract
The objective of this paper is to analyze the irony in the chronicle "Em sinal de protesto pela falta de liberdade de um mundo livre", by Millôr Fernandes, based on Cognitive Linguistics. Methodologically, the research is bibliographical with a qualitative approach. The results show that the manifestation of irony in the chronicle serves a critical function in defending a point of view. Resources such as humor, exaggeration, and the creation of unusual scenarios are used to construct this critique. This resources are typically dissociated from expectations and patterns established as recurring in the socio-physical world.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec; Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.
BERGEN, Benjamin Keith; CHANG, Nancy Clary. Embodied Construction Grammar in Simulation-Based Language Understanding. 2003. Disponível em: https://www.icsi.berkeley.edu/~nchang/pubs/ecg.pdf. Acesso em: 30 abr. 2015.
BURGERS, Christian. Verbal irony: Use and effects in written discourse, [Doctoral Dissertation], Radboud University. 2010.
COLSTON, Herbert Leonard. On necessary conditions for verbal irony comprehension. In: GIBBS, Raymond William Jr.; COLSTON, Herbert L. Irony in language and thought: a cognitive science reader. 1. ed. New York; London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
FERNANDES, Millôr. Lições de um ignorante. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FERRARI, Lilian. Construções condicionais e a negociação de perspectivas epistêmicas na interação entre professores. Revista do GELNE, [S. l.], Ano 1, n.1, p. 79-82, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9285. Acesso em: 7 jun. 2025.
FERRARI, Lilian. Introdução à linguística cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.
GIBBS, Raymond William Jr. The poetics of mind: figurative thought, language and understanding. Cambridge, University Press, 1994.
GIBBS, Raymond William JR.; COLSTON, Herbert L. Irony in language and thought: a cognitive science reader. New York; London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
GIBBS, Raymond William. JR. Irony in Talk Among Friends. In: GIBBS, Raymond William JR.; COLSTON, Hertbert Leornard. Irony in language and thought: a cognitive science reader. New York; London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
GIORA, Rachel F. O. Irony: context and salience. In: GIBBS, Raymond William Jr.; COLSTON, Herbert Leonard. Irony in language and thought: a cognitive science reader. 1. ed. Nova Iorque; London: Routledge, 2007.
GRICE, Herbert Paul. Logic and conversation. In: COLE, Peter; MORGAN, James (eds). Syntax and semantics 3: speech acts. New York: Academic Press, 1975. p. 53.
HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Tradução de Julio Jeha. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2000.
JOHNSON, Mark. The body in the mind: the bodily bases of meaning, imagination, and reason. The University of Chicago Press, London, 1987.
KERCKHOVE, Derrick de. E-motividade: o impacto social da Internet como um sistema límbico. Matrizes [en linea], v. 9, n. 1, p. 53-65, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v9i1p53-65. Disponível em: https://revistas.usp.br/matrizes/article/view/100673. Acesso em: 7 jun. 2025.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas 2003.
SEIXAS, Netília Silva dos Anjos. Jornalismo e ironia: produção de sentido em jornais impressos no Brasil–Recife. 2006. 271f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Letras, Recife, 2006.
SOREA, Daniela. Pragmatics: some cognitive perspectives. Contemporary Literature Press. The University of Bucharest, in conjunction with The British Council and The Romanian Cultural Institute, 2012.
SPERBER, Dan R.; WILSON, Deirdre. Communication and Cognition. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EntreLetras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.