IRONY IN A SOCIOCOGNITIVE PERSPECTIVE

AN ANALYSIS OF THE CHRONICLE EM SINAL DE PROTESTO PELA FALTA DE LIBERDADE DE UM MUNDO LIVRE, BY MILLÔR FERNANDES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19593

Keywords:

Cognitive Linguistics, Irony, Chronicle

Abstract

The objective of this paper is to analyze the irony in the chronicle "Em sinal de protesto pela falta de liberdade de um mundo livre", by Millôr Fernandes, based on Cognitive Linguistics. Methodologically, the research is bibliographical with a qualitative approach. The results show that the manifestation of irony in the chronicle serves a critical function in defending a point of view. Resources such as humor, exaggeration, and the creation of unusual scenarios are used to construct this critique. This resources are typically dissociated from expectations and patterns established as recurring in the socio-physical world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane das Dores Martins da Cruz, Federal University of Goiás

Mestra em Estudos Linguísticos, pela UFG (Universidade Federal de Goiás). Especialista em Orientação Educacional pela FABEC (Faculdade Brasileira de Educação e Cultura). Graduada em Licenciatura Plena em Letras Português Inglês, pela UEG (Universidade Estadual de Goiás Unu Cora Coralina) e em Pedagogia pela Faculdade Maúa. Desenvolve pesquisas voltadas para o Ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa. Tem experiência de aproximadamente 25 anos na Educação básica e 9 anos no Ensino Superior desenvolvendo as funções de docente nas modalidades a distância e presencial. Possui ainda, experiência em Coordenação Pedagógica em ambientes educacionais do estado de Goiás e Município de Aparecida de Goiânia. Atualmente atua no ensino fundamental I, na Escola Municipal Cidade Satélite, Aparecida de Goiânia, coordena o curso de Pedagogia, ministra aulas das disciplinas de Comunicação e Expressão, Metodologia do Trabalho Científico e Estágio Supervisionado (Pedagogia) para as graduações da FAS (Faculdade Sensu).

Leosmar Aparecido da Silva, Federal University of Goiás

Doutor em Letras e Linguística. Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística (UFG). Desenvolve pesquisa e orienta trabalhos sobre descrição do Português Brasileiro, numa perspectiva cognitivo-funcional. Integrante do Grupo de Estudos Funcionalistas da (UFG) e membro colaborador do Grupo de Estudos em funcionalismo da (UFC). Membro do Grupo de Pesquisa em Análise Linguística e Cognição (PALCO/UFC).

Warlete Cristina de Oliveira, Federal University of Goiás

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGLL) da Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia/GO, Brasil. Docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Pesquisas na área de Estudos Linguísticos.

References

BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec; Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.

BERGEN, Benjamin Keith; CHANG, Nancy Clary. Embodied Construction Grammar in Simulation-Based Language Understanding. 2003. Disponível em: https://www.icsi.berkeley.edu/~nchang/pubs/ecg.pdf. Acesso em: 30 abr. 2015.

BURGERS, Christian. Verbal irony: Use and effects in written discourse, [Doctoral Dissertation], Radboud University. 2010.

COLSTON, Herbert Leonard. On necessary conditions for verbal irony comprehension. In: GIBBS, Raymond William Jr.; COLSTON, Herbert L. Irony in language and thought: a cognitive science reader. 1. ed. New York; London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.

FERNANDES, Millôr. Lições de um ignorante. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FERRARI, Lilian. Construções condicionais e a negociação de perspectivas epistêmicas na interação entre professores. Revista do GELNE, [S. l.], Ano 1, n.1, p. 79-82, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9285. Acesso em: 7 jun. 2025.

FERRARI, Lilian. Introdução à linguística cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.

GIBBS, Raymond William Jr. The poetics of mind: figurative thought, language and understanding. Cambridge, University Press, 1994.

GIBBS, Raymond William JR.; COLSTON, Herbert L. Irony in language and thought: a cognitive science reader. New York; London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.

GIBBS, Raymond William. JR. Irony in Talk Among Friends. In: GIBBS, Raymond William JR.; COLSTON, Hertbert Leornard. Irony in language and thought: a cognitive science reader. New York; London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.

GIORA, Rachel F. O. Irony: context and salience. In: GIBBS, Raymond William Jr.; COLSTON, Herbert Leonard. Irony in language and thought: a cognitive science reader. 1. ed. Nova Iorque; London: Routledge, 2007.

GRICE, Herbert Paul. Logic and conversation. In: COLE, Peter; MORGAN, James (eds). Syntax and semantics 3: speech acts. New York: Academic Press, 1975. p. 53.

HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Tradução de Julio Jeha. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2000.

JOHNSON, Mark. The body in the mind: the bodily bases of meaning, imagination, and reason. The University of Chicago Press, London, 1987.

KERCKHOVE, Derrick de. E-motividade: o impacto social da Internet como um sistema límbico. Matrizes [en linea], v. 9, n. 1, p. 53-65, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v9i1p53-65. Disponível em: https://revistas.usp.br/matrizes/article/view/100673. Acesso em: 7 jun. 2025.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas 2003.

SEIXAS, Netília Silva dos Anjos. Jornalismo e ironia: produção de sentido em jornais impressos no Brasil–Recife. 2006. 271f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Letras, Recife, 2006.

SOREA, Daniela. Pragmatics: some cognitive perspectives. Contemporary Literature Press. The University of Bucharest, in conjunction with The British Council and The Romanian Cultural Institute, 2012.

SPERBER, Dan R.; WILSON, Deirdre. Communication and Cognition. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1986.

Published

2025-07-21

How to Cite

Cruz, E. das D. M. da, Silva, L. A. da, & Oliveira, W. C. de. (2025). IRONY IN A SOCIOCOGNITIVE PERSPECTIVE: AN ANALYSIS OF THE CHRONICLE EM SINAL DE PROTESTO PELA FALTA DE LIBERDADE DE UM MUNDO LIVRE, BY MILLÔR FERNANDES. EntreLetras, 16(1), 401–426. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19593

Issue

Section

DOSSIER: GRAMMAR AND COGNITION: IN HONOR OF LILIAN FERRARI, i. 16, n. 1, 2025