PROPOSTA METODOLÓGICA PARA O ENSINO DA NORMATIVIDADE GRAMATICAL: O USO DA VÍRGULA

Authors

  • Eliane Miranda Machado UFT - Universidade Federal do Tocantins
  • Luiz Roberto Peel Furtado de Oliveira Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Eliane Miranda Machado Universidade Federal do Tocantins
  • Luiz Roberto Peel Furtado de Oliveira Universidade Federal do Tocantins

Keywords:

Normatividade, Língua Materna, Gramática

Abstract

This research aims to conduct comparative analysis about the use of the comma in the bias of normative grammars in order to ascertain the views of the authors on the teaching of grammar normativity here in holding to the point teaching under the umbrella of traditional grammars. For this research , we used the method of descriptive literature, since it is being developed from existing theories. To sustain the research was raised a very consolidated theoretical framework whose discussion element , grammatical normativity , as Ali ( 1966) Almeida (1986 ), Lima (2005 ), Cunha (2009 ), authors who discuss the use of point from the perspective of normativity. among others that will subsidize the ideas discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Miranda Machado, UFT - Universidade Federal do Tocantins

Licenciada Plena em Letras – Língua Portuguesa, especialista em Educação no Campo pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA, Mestranda em Linguística pelo programa PPGL na Universidade Federal do Tocantins – UFT. Professora da rede estadual de ensino do Pará na Educação Básica

Luiz Roberto Peel Furtado de Oliveira, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Professor dos Programas de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura e do Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional (Profletras) da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Possui pós-doutorado em Letras (Terminologia Gramatical e Ensino de Língua Portuguesa), pela Universidade da Beira Interior (Portugal)

References

ALI M. Said. Gramática Elementar da Língua Portuguesa. 9ª ed. Rio de Janeiro: Melhoramentos, 1966.

___________. Gramática Secundária e Gramática Histórica da Língua Portuguesa. 3ª ed. Brasília, Editora Universidade de Brasília, 1964.

ALMEIDA, Napoleão Mendes de. Gramática Metódica da Língua Portuguesa. São Paulo: Saraiva, 1986.

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37ª ed. Ampliada e atualizada conforme o novo Acordo Ortográfico. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

___________. Gramática escolar da língua portuguesa. 1ª ed. 4ª reimpr. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.

CUNHA. Celso. Gramática do Português Contemporâneo. 6ª ed. Belo Horizonte: Editora Bernardo Álvares S.A, 1976.

NASCENTES, Antenor. O idioma nacional. 3. ed. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica, 1960.

ROCHA LIMA, Carlos Henrique da. Gramática Normativa da Língua Portuguesa. 44ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2005.

Published

2016-10-04

How to Cite

Machado, E. M., Oliveira, L. R. P. F. de, Machado, E. M., & Oliveira, L. R. P. F. de. (2016). PROPOSTA METODOLÓGICA PARA O ENSINO DA NORMATIVIDADE GRAMATICAL: O USO DA VÍRGULA. EntreLetras, 6(2), 179–198. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2746