READING IN A PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING CONTEXT: AN INVITATION TO REFLECTION

Authors

  • Letícia Veste Correia UNESP/IBILCE
  • Patrícia Fabiana Bedran Universidade Estadual Paulista - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2018v9n2p480

Abstract

This research aims to investigate the beliefs regarding reading and reading activities, in Portuguese classes, introduced by an elementary school teacher as well as to promote discussion of the teacher’s procedures concerning the use of reading and its implications for the development of students. This is a qualitative research, of ethnographic approach (ERICKSON, 1986 e ANDRÉ, 2000), having the teacher’s studies on beliefs (BARCELOS, 2006; SILVA, 2007), reading and teaching (SOLÉ, 1998; KLEIMAN, 2001; SAVELI, 2003; SOARES, 2004) and reflexive development as theoretical reference (PIMENTA; GHEDIN, 2002; ZEICHNER, 2008).  The results of this research demonstrate the reading aloud took prominence in the classroom of the investigated teacher who conceived reading as oralization and as habit formation. The data obtained allowed for starting valuable discussion about the role of reading aloud in the classroom as well as revealed the necessary for the teacher to be aware of the beliefs which steer their pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Fabiana Bedran, Universidade Estadual Paulista - UNESP

outora em Estudos Linguísticos, área de concentração Linguística Aplicada - Ensino e Aprendizagem de Línguas, pela Universidade Estadual Paulista, câmpus de São José do Rio Preto - SP (2012). Foi bolsista Fapesp e realizou período de bolsa sanduíche na Università Ca'Foscari, em Veneza - Itália (2011). É Mestre em Estudos Linguísticos - área de concentração: ensino e aprendizagem de línguas (2008) e licenciada em Letras - Português/Italiano (2005), pela mencionada universidade. Atuou em contextos públicos e privados de Ensino Fundamental II e Superior. Atualmente, é docente do departamento de Educação da UNESP - IBILCE, São José do Rio Preto. É responsável pela orientação/supervisão dos Estágios Curriculares Obrigatórios em Língua Materna do Curso de Letras - Licenciatura e Presidente da Comissão de Estágios do Curso de Letras. É líder, desde 2014, juntamente com a Profa. Dra. Maria Helena Vieira-Abrahão, do Grupo de Pesquisa GESFOPLE - Grupo de Estudos Socioculturais na Formação de Professores de Língua Estrangeira, cadastrado junto ao CnPQ.

Published

2018-10-28

How to Cite

Correia, L. V., & Bedran, P. F. (2018). READING IN A PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING CONTEXT: AN INVITATION TO REFLECTION. EntreLetras, 9(2), 480–500. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2018v9n2p480