PRODUCTION OF THE MEMORY OF THE GUERRILLA DEL ARAGUAYA "DOCUMENTARY" ARAGUAIA: SACRED FIELD "
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2020v11n1p636Keywords:
Filme Araguaia Campo Sagrado, Guerrilha do Araguaia, narrativasAbstract
From Araguaia: Campo Sagrado (2011), this article sought to carry out a hermeneutic of the narratives of the social actors - peasants - with the focus of the production of memory on the Araguaia Guerrilla. For the elaboration of the research, it was necessary to approach the memory worked by Le Goff (2011) and Pollak (1989) to have a perspective on the collective memory produced. Using the hermeneutics proposed by Gadamer (1999) sought to understand these narratives talks about the subjects present in the film, trying to understand them even in the contemporary perspective. He problematized the oppression of peasants and guerrillas in the region of Xambioá and settlements on the Araguaia River in Tocantins and Pará during the confrontation of the Araguaia Guerrilla. The memories then produced are fear, suffering and aversion to the regime installed at the time, as well as from the speeches of the social subjects interviewed, which are still traumas that have been experienced.
Downloads
References
ARAGUAIA: Campo Sagrado. Direção: Evandro Medeiros. Produção: Labour Filmes. Direção: Evandro Medeiros. Roteiro: Paulo Fonteles Filho. (53min.). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=e44hXBBaHrw>. Acesso em: 3 fev. 2017.
BERNADET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2012.
GADAMER, Hans-Georg. O problema da consciência histórica. Rio de Janeiro: FGV, 1999.
______. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
LE GOFF, Jacques. História e memória. São Paulo: Editora da Unicamp, 2011.
MEDEIROS, Euclides Antunes de. Guerrilha do Araguaia: memórias à margem da história. Outros Tempos, v. 10, n. 16, p. 256-284, 2013.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas (SP): Papirus Editora, 2005.
PALMER, Marcos Ubaldo. Cor e significação no cinema: produção de sentido no filme A Invenção de Hugo Cabret, de Martin Scorsese, 2015. Disponível em: http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/Comunicacao_PalmerUP_1.pdf. Acesso em: março 2018.
POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 1989.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 1992.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas (SP): Editora da Unicamp, 2007.
SANTOS, Hilário Xavier dos. O essencial da ditadura militar brasileira. São Paulo: Luminária Academia, 2014.
SILVA, L. H. O. Memórias da guerrilha: acontecimento e história. In: MENDES, Conrado Moreira; LARA, Gláucia Muniz Proença (org.). Em torno do acontecimento: uma homenagem a Claude Zilberberg. Curitiba: Appris, 2016, p. 141-162.
SOUZA, Tania Conceição Clemente de. A análise do não verbal e os usos da imagem nos meios de comunicação. RUA – Revista do Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade da Unicamp - NUDECRI, vol. 7 (65-94), Campinas, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.