LITERARY READING AS A CROSSING TO A POETARY EDUCATION

Authors

  • Taís Salbé Carvalho Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Antônio Máximo Gomes Ferraz Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p268

Keywords:

ensino e aprendizagem; educar poético; leitura literária; literatura; linguagem.

Abstract

The present work deals with the issue of reading, more specifically literary reading, and how this activity can lead the reader to search for himself through what we are calling Poetic Educating, an educating that prevails in the happening of language. For such, we will deal with questions such as: read, reading, reader; poetic learning and event of literary art, dialoguing with the studies made by Michèle Petit (2013); by Annie Rouxel (2012, 2013); and by Manuel Antônio de Castro (1982, 2015). The result of this act of reading as a crossing in search of what it is, the reader is launched to the process of Hermeneutic Circularity (GADAMER, 2015), in which, when questioning the works, it becomes questioned by it, which leads to its realization as a man human.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Taís Salbé Carvalho, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutoranda em Estudos Literários pelo Programa de Pós-Graduação em Letras - PPGL/UFPA; Mestre em Teoria Literária, Instituto de Letras e Comunicação, Programa de Pós-graduação em Letras e pesquisadora do Núcleo Interdisciplinar Kairós – Estudos de Poética e Filosofia. Universidade Federal do Pará - UFPA – Belém, Pará, Brasil

References

CASTRO, Manuel A. de. O Acontecer Poético: a história literária. 2ª ed. Rio de Janeiro: Edições Antares. 1982.

CASTRO, Manuel A. de. Arte: o humano e o destino. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2011.

CASTRO, Manuel A. de; FAGUNDES, Igor; FERRAZ, Antônio Máximo (orgs). O educar poético. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2014.

CASTRO, Manuel A. de. Leitura: questões. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro. 2015.

CASTRO, Manuel A. de. “Poético, 3” In: CASTRO, Manuel Antônio de. Dicionário de Poética e Pensamento. Internet. Disponível em: http://www.dicpoetica.letras.ufrj.br/index.php/Po%C3%A9tico. Acessado em: 5/7/2018

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 15ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes. Bragança Paulista: SP: Editora Universitária São Francisco, 2015.

HEIDEGGER, Martin. “Aletheia” In: Ensaios e conferências. Trad. Emmanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel, Márcia de Sá Schuback. Rio de Janeiro/Petrópolis: Ed. Vozes; São Paulo/Bragança Paulista: Ed. Universitária São Francisco. 8ª ed. 2012.

JOUVE, Vincent. A leitura. Trad. Brigitte Hervor. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34. 2013.

ROUXEL, Annie. “Práticas de leitura: Quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor?” Cadernos de Pesquisa. Vol. 42. Nº 145. São Paulo Jan./Abr. p. 272-283, 2012.

ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; R EZENDE, Neide Luzia. (Org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

ROSA, João Guimarães. Primeiras Estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 2006.

Published

2019-11-16

How to Cite

Carvalho, T. S., & Ferraz, A. M. G. (2019). LITERARY READING AS A CROSSING TO A POETARY EDUCATION. EntreLetras, 10(2), 268–282. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p268