LITERARY READING AS A CROSSING TO A POETARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p268Keywords:
ensino e aprendizagem; educar poético; leitura literária; literatura; linguagem.Abstract
The present work deals with the issue of reading, more specifically literary reading, and how this activity can lead the reader to search for himself through what we are calling Poetic Educating, an educating that prevails in the happening of language. For such, we will deal with questions such as: read, reading, reader; poetic learning and event of literary art, dialoguing with the studies made by Michèle Petit (2013); by Annie Rouxel (2012, 2013); and by Manuel Antônio de Castro (1982, 2015). The result of this act of reading as a crossing in search of what it is, the reader is launched to the process of Hermeneutic Circularity (GADAMER, 2015), in which, when questioning the works, it becomes questioned by it, which leads to its realization as a man human.
Downloads
References
CASTRO, Manuel A. de. O Acontecer Poético: a história literária. 2ª ed. Rio de Janeiro: Edições Antares. 1982.
CASTRO, Manuel A. de. Arte: o humano e o destino. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2011.
CASTRO, Manuel A. de; FAGUNDES, Igor; FERRAZ, Antônio Máximo (orgs). O educar poético. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2014.
CASTRO, Manuel A. de. Leitura: questões. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro. 2015.
CASTRO, Manuel A. de. “Poético, 3” In: CASTRO, Manuel Antônio de. Dicionário de Poética e Pensamento. Internet. Disponível em: http://www.dicpoetica.letras.ufrj.br/index.php/Po%C3%A9tico. Acessado em: 5/7/2018
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 15ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes. Bragança Paulista: SP: Editora Universitária São Francisco, 2015.
HEIDEGGER, Martin. “Aletheia” In: Ensaios e conferências. Trad. Emmanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel, Márcia de Sá Schuback. Rio de Janeiro/Petrópolis: Ed. Vozes; São Paulo/Bragança Paulista: Ed. Universitária São Francisco. 8ª ed. 2012.
JOUVE, Vincent. A leitura. Trad. Brigitte Hervor. São Paulo: Editora Unesp, 2002.
PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34. 2013.
ROUXEL, Annie. “Práticas de leitura: Quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor?” Cadernos de Pesquisa. Vol. 42. Nº 145. São Paulo Jan./Abr. p. 272-283, 2012.
ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; R EZENDE, Neide Luzia. (Org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
ROSA, João Guimarães. Primeiras Estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.