THE THE IMPORTANCE OF GEOGRAPHY TEACHING FOR STUDENTS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA)

A THEORETICAL REFLECTION

Authors

  • Jefferson Silva de Souza Federal University of Roraima

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v10n20p220-237

Keywords:

Education, Geography Teaching, Learning

Abstract

This article aims to discuss the importance of teaching geography to students of Youth and Adult Education (EJA), proposing a reflection on the pedagogical practice of teachers of geography, the performance in the school environment, the reality of students facing the act of teaching in the classroom, the methodological resources that are used by teachers to arouse students' interest in the discipline of geography, among other issues. The methodology was developed by means of bibliographic research, with a qualitative approach, through studies in official documents, websites and magazines, as well as in theoretical references of authors who approach the subject in question. Thus, this study revealed several factors that occur in the school context, for example, the aspects that may lead students of Youth and Adult Education to be interested in studying the discipline and the difficulties encountered by both teachers and students in relation to the process teaching and learning. In this context, the importance of a geography teaching practice that provides students in this modality with, an education not only in search of schooling, but also for the exercise of citizenship.

Author Biography

Jefferson Silva de Souza, Federal University of Roraima

Graduated in Full Degree in Geography from the State University of Roraima - UERR (2015). Specialization in Methodology for Teaching History and Geography from the Centro Universitário Barão de Mauá (2016), and Master in Geography from the Postgraduate Program in Geography -PPG-GEO from the Federal University of Roraima - UFRR (2017). He is currently an Effective Professor of Basic, Technical and Technological Education at the College of Application (CAp) of the Federal University of Roraima.

References

ALVES, M. S.; CARDOSO, E. S. O ensino de geografia e os estudantes-trabalhadores da Eja: trabalho e espaço em sala de aula. Revista Pegada Eletrônica, Presidente Prudente, v. 11, n. 1, p. 141-154, junho, 2010. Disponível em: <http://www.fct.unesp.br/ceget/pegada111/07edu1101.pdf> Acesso em: 20 set. 2020.

BATISTA, M. D. M. B. Do cansaço da lavoura ao alívio na Escola: Um estudo sobre quotidiano e espaços de sociabilidade de estudantes da EJA do noturno, ensino médio, no município de Irará-Bahia. 2009. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2009. Disponível em: < http://www.cdi.uneb.br/site/wp-content/uploads/2016/01/marize_damiana_moura_batista_e_batista.pdf> Acesso em: 10 set. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei n. 9.394/96). Brasília: Diário Oficial da União, 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: história e geografia. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (Lei n. 10.172/2001). Brasília: Diário Oficial da União, 2001.

BRASIL. Proposta Curricular para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC/SEF, 2002.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente: disposições constitucionais pertinentes: lei n° 8.069, de 13 de julho de 1990. 6. ed. Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 2005.

BRASIL. Constituição Federal (1988). Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.

CALLAI, H. C. O. Ensino de geografia: recortes espaciais para análise. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; et.al. (Orgs.) Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 3 ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2001.

CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de geografia. 1 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998.

DI PIERRO, M. C. Os desafios para garantir a Educação de Jovens e Adultos. Revista Gestão Escolar, São Paulo, v. 6, n. 31, maio. 2014. Disponível em: < https://gestaoescolar.org.br/conteudo/114/os-desafios-para-garantir-a-educacao-de-jovens-e-adultos> Acesso em: 20 set. 2020.

GADOTTI, M.; ROMÃO. J. E. (Org.). Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2006.

KAERCHER, N. A. Desafios e utopias no ensino de geografia. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2001.

MACHADO, V. C.; MATTOS, M. Ensino de geografia na educação de jovens e adultos. Florianópolis: NEPEGeo, UFSC, 2014.

MORAIS, M. C. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 1997.

PATTO, M. H. S. O conceito de cotidianidade em Agnes Heller e a pesquisa em educação. Perspectivas, São Paulo, n. 16, p. 119-141, 1993. Disponível em: <http://www.ip.usp.br/portal/images/stories/MH/o_conceito_de_cotidianidade.pdf> Acesso em: 18 ago. 2020.

RANGEL, E. A. Jovens e adultos trabalhadores pouco escolarizados no Brasil: problema estrutural para o desenvolvimento nacional. 2011. 46f. Monografia (Curso de Altos Estudos de Política e Estratégia) - Departamento de Estudos da Escola Superior de Guerra, Escola Superior de Guerra, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: < https://docplayer.com.br/2808433-Jovens-e-adultos-trabalhadores-poucoescolarizados-no-brasil.html> Acesso em: 10 set. 2020.

SILVA, J. S. O ensino de geografia na EJA: adequabilidade dos conteúdos à vivência dos alunos. Brasília: Universidade de Brasília, 2010.

SOLÉ, I.; COLL, C. Os Professores e a Concepção construtivista. In: COLL, C. et al. O construtivismo na sala de aula. 6 ed. São Paulo: Ática, 2002.

VIEIRA, M. C. Fundamentos históricos, políticos e sociais da educação de jovens e adultos: aspectos históricos da educação de jovens e adultos no Brasil. vol. 1. Brasília: Universidade de Brasília, 2004.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

ZENI, J. M. Educação de Jovens e Adultos: Repercussão do processo educacional para o empoderamento do sujeito do campo. 2018. 120f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES), Lajeado, 2018. Disponível em:<https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2363/1/2018JonaldaMariaZeni.pdf>. Acesso em: 20 set 2020.

Published

2021-04-28

How to Cite

SOUZA, Jefferson Silva de. THE THE IMPORTANCE OF GEOGRAPHY TEACHING FOR STUDENTS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA): A THEORETICAL REFLECTION. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 220–237, 2021. DOI: 10.20873/rtg.v10n20p220-237. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/11342. Acesso em: 23 nov. 2024.