PUBLIC MARKETS AS CULTURAL PATRIMONY
A STUDY OF THE CITY OF GOIÂNIA (GO)
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v10n22p14-35Keywords:
Public place, Public Market, Cultural HeritageAbstract
The concept of the public market as a support for the preservation of cultural heritage has revealed that these spaces destined to generate economy, subsistence and socialization, also produce culture, generate in turn the historicity and the ways in which people make or create objects, artifacts, music, food, among others and that characterize the cultural identity of the people of a certain place. The objective of this work is to conduct a historical documentary analysis in order to address the history of the emergence of public markets in the city of Goiânia, considering that these spaces are living parts of the culture and history of the community, especially with a socioeconomic function for society and who need policies aimed at the preservation of these cultural heritage. We consider contributing to the discussion of public policies that implement market valuation actions and the continuity of the activities, offering working conditions to the holders of their livelihood.
References
ALMEIDA, Maria G.; ARAÚJO, Márcia de. Núcleo Pioneiro de Goiânia: um patrimônio intelegível? X EREGEO Simpósio Regional de Geografia. Abordagens Geográficas do Cerrado: paisagens e diversidades. Catalão (GO), 06 a 09 de setembro de 2007. Campus Catalão. Universidade Federal de Goiás. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/215/o/Araujo_marcia_n_cleo_pioneiro.pdf. Acesso em 21/08/2021, às 14:47.
BISPO, Raphael.Selecionar, disputar e conservar: práticas de comunicação social e constituição da memória nacional pelo Iphan. Revista CPC, São Paulo, n.11, p. 33-59, nov. 2010/abr.2011. Disponível em:http://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/15671. Acesso em: 21 mai.2018.
BRITO, Karine Ferreira. “Quinto do Ouro”. Disponível em:https://www.infoescola.com/brasil-colonia/quinto-do-ouro/. Acesso em: 11 set. 2018.
DISTRITO FEDERAL. IPHAN. Dossiê 9. Feira de Caruaru. Brasília, 2009. II6 p. : il. Color. 25 cm.
GOIÁS. Gerência de Patrimônio Artístico e Cultural da Secretaria Municipal de Cultura / Prefeitura de Goiânia. s/r. Goiânia, 1936.
GOIÁS. Prefeitura Municipal. Assessoria Especial de Cultura. Memória cultural: ensaios da história de um povo. Goiânia, 1985. 368p. : Il.
IPHAN. Portaria nº 200, de 18 de maio de 2016. BAE – Boletim Administrativo Eletrônico do IPHAN nº 1172 – Edição Semanal de 20/05/2016. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/legislacao/portaria_n_200_de_15_de_maio_de_2016.pdf. Acesso no dia 20/08/2021, às 21:58.
IPHAN. Convenção para a Salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial. MISC/2003/CLT/CH/14. 17 páginas. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/ConvencaoSalvaguarda.pdf. Acesso no dia 20/08/2021, às 23:12.
IPHAN. Instituto do Patrimônio Artístico e Nacional (Brasil). Educação Patrimonial: inventários participativos: manual de aplicação / Instituto do Patrimônio Artístico e Nacional; texto: Sônia Regina Rampim Florêncio et. al. – Brasília-DF, 2016. 134 p.: il. Color.; 21 cm.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 1984. Disponível em: file:///D:/Downloads/cultura_um%20conceito%20antropol%C3%B3gico.pdf. Acesso em: 11 set. 2018.
PALACIN, Luiz. Goiás 1722-1822. 2ª Ed. Goiânia, Oriente, 1976. 224p.
PEREIRA, Eliane M. C. M. O Estado Novo e a Marcha para Oeste. História Revista, 2(I),p. 113-129, jan./jun. 1997. Disponível em:https://www.revistas.ufg.br/historia/article/view/ 17483. Acesso em: 17 out. 2018.
PINTAUDI, Silvana Maria. Os Mercados Públicos: Metamorfoses de um Espaço na História Urbana. CIDADES, v. 3, n. 5, 2006, p. 81-100. Disponível em:http://revista.fct.unesp.br/index.php/revistacidades/article/view/505/537.Acesso em: 29 out. 2018.
VIDAL E SOUZA, Candice. A pátria geográfica: sertão e litoral no pensamento social brasileiro / Candice Vidal e Souza.Goiânia: Ed. da UFG, 1997. 171p.
REBELLO, Alexandra X. P. Revitalização do Mercado Central de Goiânia. Alexandra X. C. Rebello. Goiânia, 2006. 97 p.
SILVA, Jossandro A. da. Uma análise sócio-espacial do mercado público do Bairro da Torre – João Pessoa, PB. 2014. 59p. : il. Monografia (Bacharelado em Geografia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.