THE PORT SECTOR OF THE STATE OF SERGIPE
Logistics, load flows and modernization difficulties
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v10n22p91-114Keywords:
Port Sector, Logistics, Flows, Loads, BottlenecksAbstract
Private ports and terminals are important “gates” for the entry and exit of goods in Brazilian territory, characterized by the existence of networks and flows in space. Maritime transport contributes to the circulation of products in the Brazilian territory (cabotage) and articulates Brazil with other countries (long haul), being important for networks, flows, spatial interactions and economic development. The aim of this article is to analyze the port sector in the state of Sergipe, with emphasis on imports and exports, modernization, intermodality and existing bottlenecks. The port dynamics in Sergipe, and especially in the Inácio Barbosa Maritime Terminal (TMIB), are less intense when compared to other ports and terminals in the Northeast and Brazil. The port and maritime sector is essential for economic development, but insufficient public and private investments and the liberal concession model harm Sergipe's economy. The port sector in this state lacks innovation and expansion, and has bottlenecks that jeopardize the internal multiplier effect, effective demand and the generation of jobs and income. The methodological procedures used are: bibliographical research related to the theme, field work to verify the existing infrastructure and bottlenecks, interviews with those responsible for different bodies and data collection. The Inácio Barbosa/SE Maritime Terminal has obsolete equipment that limits the growth and diversification of the goods handled. As a result, the terminal loses cargo to other more modern complexes in the Northeast region, such as Salvador/BA, Suape/PE and Pecém/CE.
References
BRASIL. Agência Nacional de Transportes Aquaviários (ANTAQ). Dados estatísticos. Brasília, 2019 e 2020.
BRASIL. Ministério da Indústria, Comércio Exterior e Serviços. Dados estatísticos. Brasília, 2020.
BRASIL. Lei nº 12.815/2013, de 5 de junho de 2013. Disponível em: planalto.gov.br. Acesso em: 12 de novembro de 2021.
BRASIL. Lei nº 8.630/93, de 25 de fevereiro de 1993. Disponível em: planalto.gov.br. Acesso em: 12 de novembro de 2021.
BRASIL. Lei nº 9.277/96, de 10 de maio de 1996. Disponível em: planalto.gov.br. Acesso em: 12 de novembro de 2021.
BRASIL. Projeto de Lei nº 2.569/89. Disponível em: planalto.gov.br. Acesso em: 12 de novembro de 2021.
BRASIL. Lei nº 8.987/95, de 13 de fevereiro de 1995. Disponível em: planalto.gov.br. Acesso em: 12 de novembro de 2021.
FELIPE JUNIOR, Nelson F. A Hidrovia Tietê-Paraná e a intermodalidade no Estado de São Paulo. Dissertação de Mestrado em Geografia. FCT/UNESP. Presidente Prudente, 2008.
FELIPE JUNIOR, Nelson F. Circulação, transportes e logística no setor portuário e marítimo brasileiro. Vila Velha: Above, 2014.
FELIPE JUNIOR, Nelson F. Dinâmica econômica e recentes transformações no transporte marítimo de cabotagem e longo curso no Brasil: alguns apontamentos sobre a modernização portuária no Estado de São Paulo. Tese de Doutorado em Geografia. FCT/UNESP. Presidente Prudente, 2012.
FELIPE JUNIOR, Nelson F. O setor portuário de Sergipe: o caso do Terminal Marítimo Inácio Barbosa (TMIB), em Barra dos Coqueiros/SE. In: XI Encontro Nacional da ANPEGE. Universidade Estadual Paulista (UNESP). Presidente Prudente, 2015.
FELIPE JUNIOR, Nelson F. O setor portuário e marítimo brasileiro: modernizações, limitações e repercussões na economia nacional. In: SILVEIRA, M. R.; FELIPE JUNIOR, N. F. (Org). Circulação, transportes e logística no Brasil. Florianópolis: editora Insular, 2019 p. 67-94.
KEYNES, John. M. A teoria geral do emprego, do juro e da moeda. São Paulo: Atlas, 1982.
PEREIRA, Ronald dos S. O setor portuário de Sergipe: o caso do Terminal Marítimo Inácio Barbosa (TMIB), em Barra dos Coqueiros/SE. Monografia de Bacharelado em Geografia. Universidade Federal de Sergipe (UFS). São Cristóvão, 2016.
RANGEL, Ignácio. Obras reunidas (v. 1 e 2). Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.
SILVEIRA, Márcio R. As cinco revoluções e evoluções logísticas e seus impactos sobre o Brasil. In: LAMOSO, L. P.; MOURÃO, P. F. C.; SILVEIRA, M. R. (Orgs.). Questões nacionais e regionais do território. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2009, p. 13-42.
SILVEIRA, Márcio R. Circulação, transportes e logística e seus impactos na fluidez e na competitividade territorial no Brasil. In: SILVEIRA, M. R.; FELIPE JUNIOR, N. F. (Org). Circulação, transportes e logística no Brasil. Florianópolis: editora Insular, 2019 p. 17-65.
TERMINAL MARÍTIMO INÁCIO BARBOSA (TMIB). VLI Multimodal S.A. Informações e dados estatísticos. Barra dos Coqueiros, 2017, 2019, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.