DIFERENCIAÇÃO DOS ESPAÇOS PÚBLICOS DE ENSINO NA CIDADE DE RONDONÓPOLIS
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v11n24p32-48Keywords:
Education, Teaching quality, Public Teaching Spaces, RondonópolisAbstract
ABSTRACT
Although access to education has been expanded over the last few decades, we can say that the quantitative increase did not necessarily represent an increase in the quality of education offered. In this sense, we chose as a theme to differentiate the public spaces of education in the city of Rondonópolis. With this objective, the research sought to verify the existence of a relationship between the quality of schools and their location in the urban space and for that, we established as specific objectives: to identify through official tools the most reputable and least reputable schools in the city of Rondonópolis- MT; to verify the geographical location of the researched educational establishments and to analyze the existence of a correlation between their spatial location and the quality of education and the infrastructure offered. The research was carried out in the city of Rondonópolis with the selected schools being all inserted in the urban fabric. In order to achieve the objectives, we carried out bibliographic and documental research. From the results pointed out in the research, there is a certain parity in terms of infrastructure between the selected schools, so that if infrastructure were the only variant, these schools should have the same school performance, suggesting that other factors h ave greater weight in the formation of the schools. grades measured by IDEB in the respective schools.
References
BRITO, Maria Helena de Paula; ARRUDA, Neivaely Aparecida de Oliveira de; CONTREIRAS, Humberto Silvano Herrera. Escola, pobreza e aprendizagem: reflexões sobre a educabilidade. CONGRESSO NACIOANAL DE EDUCAÇÃO, 12, [S. l.], 2015. Anais... [S. l.], 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21930_10055.pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.
CAVALCANTI, Lana de Souza; PERES, Manoel Victor. Segregação socioespacial no ensino de Geografia: um conceito em foco. ACTA Geográfica, Boa Vista, edição especial, p. 140-159, 2017. Disponível em: https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/4775#:~:text=A%20segrega%C3%A7%C3%A3o%20socioespacial%20%C3%A9%20um,servi%C3%A7os%20b%C3%A1sicos%20e%20ao%20lazer. Acesso em: 10 jan. 2020.
CORRÊA, Roberto Lobato. Segregação Residencial: Classes Sociais e Espaço Urbano. In: VASCONCELOS, Pedro de Almeida; CORRÊA, Roberto lobato; PINTAUDI; Silvana Maria (Org.). A cidade contemporânea: A segregação espacial. São Paulo: Contexto, 2013.
COSTA, Marcio da; BARTHOLO, Tiago Lisboa. Padrões de Segregação Escolar no Brasil: um Estudo Comparativo entre Capitais do País. Revista Educ. Soc., Campinas, SP, v. 35, n. 129, p. 1183-1203, out. /dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v35n129/0101-7330-es-35-129-01183.pdf>. Acesso em: 13 abr. 2021.
FERREIRA, Augusto Cesar Cardoso. A Importância da Infraestrutura na Escola Pública: visão geral da importância estrutural no ambiente pedagógico. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Administração) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, [2017]. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/6025/1/Augusto%20Cesar%20Cardoso%20Ferreira.pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.
IBGE- Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. População. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mt/rondonopolis/panorama. Acesso em: 28 jun. 2021.
JUSTI, Jadson; FREITAS, Fernanda Matias Pereira Rodrigues; OLIVEIRA, Hildete Xavier de; VASCONCELOS, Corina Fátima Costa. Fatores que influenciam o desempenho escolar de adolescentes de uma instituição pública do município de Rio Verde, GO. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12, [S. l.], 2015. Anais... [S. l.], 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23049_11679.pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.
KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones UNAD, Bogotá/Colômbia, n. 14, jul. /dez. 2015. Disponível em: https://hemeroteca.unad.edu.co › article › viewFile. Acesso em: 09 jan. 2021.
LOPES, R.C. A. A importância da participação dos pais na vida escolar dos filhos. São Paulo: Ática, 2011.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. IDEB: apresentação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conheca-o-ideb#:~:text=Ideb%20%C3%A9%20o%20%C3%8Dndice%20de,para%20a%20melhoria%20do%20ensino. Acesso em: 27 jul. 2021.
NEGRI, Silvio Moisés. O processo de segregação sócio-espacial no contexto de desenvolvimento econômico da cidade de Rondonópolis - MT. 2008. 180 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2008. Disponível em: Acesso em: 10 jan. 2020.
PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina da; BELL, Suzelei Faria; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento: the art of literature in search of knowledge. Revista digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v.10, n.1, p.53-66, jul./dez. 2012. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/40127. Acesso em: 03 mar. 2021.
QUADROS, Melissa, Jasche. Segregação escolar: uma reflexão além dos resultados da Prova Brasil. 2017. 140 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Rondonópolis, Rondonópolis, 2017.
ROMERO, M.A.B; GUIA, J; ANDRADE, L; PERSON-METRÔ, E; SILVEIRA, A.L.C. Indicadores de sustentabilidade dos espaços públicos urbanos: aspectos metodológicos e atributos das estruturas urbanas. Seminário A questão ambiental urbana: experiências e perspetivas. Brasília, 2004. Disponível em: http://www.unb.br/fau/ pesquisa/ sustentabilidade/ pesquisadores/ alberto/ curriculo%20liza/3.pdf. Acesso em: 01 dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.