TEACHING GEOGRAPHY AT CEMIX - XERNTE WARÃ INDIGENOUS HIGH SCHOOL CENTER
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v12i26.15363Keywords:
Geography teaching, indigenous education, Xerente peopleAbstract
This article aims to analyze and investigate how geography teaching and the challenges faced by indigenous teachers in the classroom at the Xerente Warã Indigenous High School (CEMIX). Located within the Xerente territory in the municipality of Tocantinia-To. It also seeks to understand the importance of geography as a discipline present in the school curriculum and the role of the teacher in the applicability of the geographic contents in an indigenous school, based on the main approaches on indigenous education in Tocantins. The research is the result of a bibliographical review and field research, in which interviews and photographic surveys of the object under analysis were carried out.
References
BRASIL. LDB, Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional NO 9394 de 1996.
MACHADA, Marcia. Rodrigues Odilon. Educação e ciências humanas e histórias dos povos Indígenas, tese 2016.
MEGALE, A. H. Educação bilíngue de línguas de prestígio no Brasil: uma análise dos documentos oficiais. The Especialist, v. 39, n. 2, 2018. WEI, L. “Translanguaging and code-switching: What’s the difference.” Blog Post. OUPblog. Oxford UP 9 (2018)..
MELO, Valéria Moreira Coelho de. Diversidade, Meio Ambiente e Educação: Uma Reflexão A Partir Da Sociedade Xerente. Dissertação (Mestrado) 2010. 104f. Programa de Pós-graduação em Ciências do Ambiente da Universidade Federal do Tocantins, Palmas-TO, 2010
LIMA, Layanna Giordana Bernardo. Os akwẽ–xerente no Tocantins: território indígena e as questões socioambientais. Tese (Doutorado) Departamento de Geografia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2016.
DAMSÕKÊKWA, Ercivaldo. Processo de Educação Akwê. Os direitos Indígenas a uma educação diferenciada: Práticas tradicionais e suas relações com a pratica escolar Dissertação UFG, 2017.
SCHOERDER, Ivo. Política e parentesco Xerente, tese doutorado FFCHL- USP, 2006.
GIRALDIN, Odair. Escola na aldeia e professor indígena na universidade: reflexões sobre formação e pratica docente xerente. NEAI/PET IND. UFT, 2010
NIMUENDAJU, Curt. The Šerente. Los Angeles: The Southwest Museum, 1942
Rairan Xerente. O Ensino de Geografia na Escola Indígena Srêmtowe na aldeia Salto Kripre Tocantinia-TO. Revista Produção Acadêmica, UFT, 2020
GUIMARÃES, Suzana Martelete Grillo. Aquisição da escrita e a diversidade cultural. A pratica dos professores Xerente. Brasília. Funai. Dedoc, 2002. História. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.