TEACHING GEOGRAPHY AT CEMIX - XERNTE WARÃ INDIGENOUS HIGH SCHOOL CENTER

Authors

  • Elizeu Ribeiro Lira Federal University of Tocantins
  • Rui Carlos Brurêwa Xerente Federal University of Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v12i26.15363

Keywords:

Geography teaching, indigenous education, Xerente people

Abstract

This article aims to analyze and investigate how geography teaching and the challenges faced by indigenous teachers in the classroom at the Xerente Warã Indigenous High School (CEMIX). Located within the Xerente territory in the municipality of Tocantinia-To. It also seeks to understand the importance of geography as a discipline present in the school curriculum and the role of the teacher in the applicability of the geographic contents in an indigenous school, based on the main approaches on indigenous education in Tocantins. The research is the result of a bibliographical review and field research, in which interviews and photographic surveys of the object under analysis were carried out.

Author Biographies

Elizeu Ribeiro Lira, Federal University of Tocantins

PhD in Geography from the Paulista State University Júlio de Mesquita Filho - UNESP. P.P.SP. (2004). Post Doctorate in Territorial Development by IPPUR/UFRJ.( 2016 ) Master in Geography by Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. P.P.SP (1995). Specialist in Brazilian Education / Higher Education Methodology from the Federal University of Goiás UFG (1992) Graduated in Geography from the University Center of Brasília (1987) . Coordinator of the Master's Degree in Geography at the Federal University of Tocantins Porto Nacional Campus.(2011 to 2014) Coordinator of the Research Group NURBA/UFT/CNPq (Nucleus of Urban, Regional and Agrarian Studies). Director and member of the editorial board of Revista Produção Acadómica (ISSN-1809-2756 - ISBN online, 2448-2757). Member of the editorial team of the Revista do Laboratório de Geografia Agrária da USP (ISSN -1808-1150) He is currently Associate Professor III in the Geography Course at the Federal University of Tocantins Campus de Porto Nacional -TO, Permanent Professor of the Master’s in Geography at the UFT campus from Porto Nacional -TO. Popular musician and literary critic. He has experience in the area of ​​human Geography, with emphasis on Agrarian, Urban, Regional and Territory Geography, working mainly on the following themes: the agrarian question, geography teaching, social movements in the countryside and in the city, territory and indigenous territories, city, production of urban space, and traditional communities

Rui Carlos Brurêwa Xerente , Federal University of Tocantins

Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins. Atualmente Mestrando em Geografia Em Campus de Porto Nacional UFT.

References

BRASIL. LDB, Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional NO 9394 de 1996.

MACHADA, Marcia. Rodrigues Odilon. Educação e ciências humanas e histórias dos povos Indígenas, tese 2016.

MEGALE, A. H. Educação bilíngue de línguas de prestígio no Brasil: uma análise dos documentos oficiais. The Especialist, v. 39, n. 2, 2018. WEI, L. “Translanguaging and code-switching: What’s the difference.” Blog Post. OUPblog. Oxford UP 9 (2018)..

MELO, Valéria Moreira Coelho de. Diversidade, Meio Ambiente e Educação: Uma Reflexão A Partir Da Sociedade Xerente. Dissertação (Mestrado) 2010. 104f. Programa de Pós-graduação em Ciências do Ambiente da Universidade Federal do Tocantins, Palmas-TO, 2010

LIMA, Layanna Giordana Bernardo. Os akwẽ–xerente no Tocantins: território indígena e as questões socioambientais. Tese (Doutorado) Departamento de Geografia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2016.

DAMSÕKÊKWA, Ercivaldo. Processo de Educação Akwê. Os direitos Indígenas a uma educação diferenciada: Práticas tradicionais e suas relações com a pratica escolar Dissertação UFG, 2017.

SCHOERDER, Ivo. Política e parentesco Xerente, tese doutorado FFCHL- USP, 2006.

GIRALDIN, Odair. Escola na aldeia e professor indígena na universidade: reflexões sobre formação e pratica docente xerente. NEAI/PET IND. UFT, 2010

NIMUENDAJU, Curt. The Šerente. Los Angeles: The Southwest Museum, 1942

Rairan Xerente. O Ensino de Geografia na Escola Indígena Srêmtowe na aldeia Salto Kripre Tocantinia-TO. Revista Produção Acadêmica, UFT, 2020

GUIMARÃES, Suzana Martelete Grillo. Aquisição da escrita e a diversidade cultural. A pratica dos professores Xerente. Brasília. Funai. Dedoc, 2002. História. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2005.

Published

2023-02-14

How to Cite

LIRA, Elizeu Ribeiro; XERENTE , Rui Carlos Brurêwa. TEACHING GEOGRAPHY AT CEMIX - XERNTE WARÃ INDIGENOUS HIGH SCHOOL CENTER. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 12, n. 26, p. 106–126, 2023. DOI: 10.20873/rtg.v12i26.15363. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/15363. Acesso em: 29 sep. 2024.