SOCIAL IMPLICATIONS OF FINANCIAL EDUCATION IN TOCANTINS, BRAZIL
EXPERIENCES OF THE UFT PET ECONOMY PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v13i29.16282Keywords:
Financial education, Tocantins, Tutorial Education Program, ExperiencesAbstract
Financial education has become a growing concern in a globalized world, deepening studies on the subject. Financial education encourages the development of knowledge, aptitude, skills and prepares individuals to manage their finances effectively. Therefore, this paper aims to report the social implications of financial education in the state of Tocantins through the Tutorial Education Program of the Economic Sciences Course at the Federal University of Tocantins (PET-Economia/UFT). The methodology adopted was the descriptive method according to the literature. The main results show an interaction between academia and society, participation in projects with an external organization, experience and learning with different social and economic actors. Training citizens capable of making conscious decisions and choices to manage their financial resources, whether they are young or older.
References
ABDAL, A. Sobre regiões e desenvolvimento: o processo de desenvolvimento regional brasileiro no período 1999-2010. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 261. 2015.
AMADO, A. M.; FREITAS, J. T. Instabilidade financeira em países em desenvolvimento: uma análise intersetorial. Economia e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 1 (68), p. 119-147, janeiro-abril 2020.
ARRAIS, T.A. Desigualdade de renda, emprego público e transferências de renda no Brasil contemporâneo. Mercator, Fortaleza, v. 18, e18008, 2019. Disponível em> https://doi.org/10.4215/rm2019.e18008. Acesso em 20 de set. 2021.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA (AEF-BRASIL). Semana Enef 2017. Disponível em: https://www.vidaedinheiro.gov.br/semana-enef-2017/. Acesso em: 25 ago. 2020.
BRASIL. Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira –Enef, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 dez. 2010. Seção 1, p. 7-8.
ENEF – Estratégia Nacional de Educação Financeira. Relatório Anual, 2016. Disponível em: :https://www.vidaedinheiro.gov.br/wp-content/uploads/2017/04/Relat%C3%B3rio-Anual-2016.pdf. Acessoem: 20 ago. 2020.
FORTE, C. Estratégia nacional de educação financeira (ENEF): em busca de um Brasil melhor. 1. ed. São Paulo: riemma, 2020.
MELO, J. A.; PAIVA, G.B.; GODOI, A.C.; RODRIGUES, W. Trajetória da educação financeira nas escolas do Tocantins: do programa piloto à consolidação do polo de formação de professores na Universidade Federal do Tocantins. In: FORTE, C. (Ed.). Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF): Em busca de um Brasil melhor. 1° ed. São Paulo: Riemma, 2020. p. 293.
SALVADOR, E. Fundo público e conflito distributivo em tempos de ajuste fiscal no Brasil. Brasil: Estado Social contra a Barbárie. São Pulo: Fundação Perseu Abramo, p. 367-388, 2020.
SANTOS, R.A. T. O Impacto da educação financeira sobre a vulnerabilidade econômica em idosos de baixa renda: uma avaliação do programa “eu e minha aposentadoria – organizando a vida financeira”. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional). Universidade Federal do Tocantins – UFT. Palmas, p.109. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.