CREACIÓN Y CONSOLIDACIÓN DE LA LÍNEA DE INVESTIGACIÓN EN DOCENCIA DE GEOGRAFÍA EN EL PROGRAMA DE POSGRADO EN GEOGRAFÍA DE LA UFT
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v12i28.16496Keywords:
Post-Graduation in Geography, Geographical Education, Geography Teaching, Collaborative NetworksAbstract
Due to the commemoration of the 10th anniversary of the Graduate Program in Geography (PPGG) at the Federal University of Tocantins, this article aims to present the path of creation and the developments that contributed to the consolidation of the research area in Geography Teaching in the PPGG. Based on a set of historical sources, academic production and research records, the aim is to explain the actions that resulted in the constitution of the line of research in Teaching Geography at the PPGG at UFT. The Graduate Program in Geography at the Federal University of Tocantins was implemented in 2011 with two lines of research: "Geoenvironmental Analysis and Management" and "Geoterritorial Studies" and remained in this configuration until 2016. The change in research lines in the PPGG occurred in 2016 due to the demand that grew year after year for guidance in the area of teaching Geography. In 2017, the PPGG included the line of research “Teaching Geography” in the selection process, seeking to highlight Geography in the teaching dimension with space for reflection, research and debate on Geography in the context of school education, teacher training, the relationship between Geography and formal and non-formal education, the teaching-learning relationship in Geography, culture-art-memory-imaginary in Geography teaching, technologies and pedagogical practices, Geography teaching and Environmental Education, and geographic categories in the teaching-learning relationship . During these 6 years of training masters in the area of teaching Geography, the PPGG accounts for 15 defended dissertations (until April 2023) and 7 in progress.
References
ASCENÇÃO, Valéria Oliveira Roque; VALADÃO, Roberto C. Professor de geografia: entre o estudo do fenômeno e a interpretação da espacialidade do fenômeno. Scripta Nova - Revista Electrónica de Geografía Y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona. Vol. XVIII, núm. 496 (03), 2014. Disponível em https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova
BACHELAR, Gaston. A Formação do Espírito Científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de janeiro, Contraponto, 1986.
CABRAL, Thiago Manhães; CECIM, Jéssica da Silva Rodrigues; STRAFORINI, Rafael. A realidade do aluno como tradição pedagógica em disputa na geografia escolar (1920-2020). Revista Brasileira de História da Educação. v. 21, 2021. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbhe/a/ppywyRPSsyFq6RkRnRKyd6w/?lang=pt&format=pdf
CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005. Disponível em www.cedes.unicamp.br
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Cartografia escolar e o pensamento espacial fortalecendo o conhecimento geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 207-232, jan./jun., 2017. Disponível em https://www.revistaedugeo.com.br
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. PEREIRA, Carolina Machado Rocha Busch; GUIMARÃES, Raul Borges. For a powerful geography in the brazilian national curriculum. In: CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; GARRIDO-PEREIRA, Marcelo. LACHE, Nubia Moreno. (org.) Geographical reasoning and learning: perspectives on curriculum and cartography from South America. Switzerland: Springer, 2021. p. 15-31.
CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia: vasculhando anotações... Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 235-252, jan./jun., 2020. Disponível em https://www.revistaedugeo.com.br
CAVALCANTI, Lana de Souza. Para onde estão indo as investigações sobre ensino de geografia no brasil? um olhar sobre elementos da pesquisa e do lugar que ela ocupa nesse campo. Boletim Goiano de Geografia. Goiânia, v. 36, n. 3, p. 399-419, set./dez. 2016. Disponível em https://revistas.ufg.br/bgg/index
DUARTE, Ronaldo Goulart. School Cartography and Spatial Thinking of Brazilian Students at the end of Junior High School. Boletim Paulista de Geografia, v. 99, p. 142-160, 2018. Disponível em https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/boletim-paulista/article/view/1475
GOMES, Paulo César da Costa. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.
MORAIS, Eliana Marta Barbosa de; RICHTER, Denis (Orgs.) Formação de professores de Geografia no Brasil. Goiânia: Editora Alfa, 2020.
PEREIRA, Carolina Machado Rocha Busch. Um mundo de aproximações geográficas com a obra de Chico Buarque: música, linguagem e pensamento geoespacial. Boletim Paulista de Geografia, v. 99, p. 142-160, 2018. Disponível em https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/boletim-paulista/article/view/1472
PINHEIRO, Antonio Carlos. O ensino de Geografia no Brasil. Goiânia: Editora Vieira, 2005.
STRAFORINI Rafael; CANTO, Tânia Seneme do, AMORIM, Raul Reis. Apresentação e dados estatísticos. Anais do 14º Enpeg. Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia. Políticas, linguagens e trajetórias. Campinas: Unicamp, 2019. Disponível em https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/about.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.