FUNDAMENTALS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN BRAZIL AND EXAMPLES EDUCATIONAL MUNICIPITES PRACTICES
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v12i28.16847Keywords:
principles, legislation, interdisciplinarity, conscienceAbstract
The environmental education in Brazil has been in the process of adhering to pedagogical practice since the 1990s, being made official by a national policy in 1999. The environment needs to be treated more than a transversal axis, being an integral part of the reality of students in the 21st century, based on the principles of sustainability, interdisciplinarity and complexity. The educational-environmental practices can be applied by the critical-reflexive current of Paulo Freire in the context of the reading of the world made by the student in the face of the environmental problems of his locality. One of the main examples of educational and environmental practices is the performance of fieldwork in watersheds. Educational and environmental practices have legal foundations and teachers can support their methodologies and practices. As an example of educational-environmental practice there are visits in ecological parks created in public spaces of old degraded areas, in order to raise awareness of elementary school students for practices regarding nature and public spaces.
References
BRASIL. Lei federal nº 6.938 de 31 de agosto de 1981. Brasília: Presidência da República. Lex. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.html Acesso em: 15 abr. 2020.
BRASIL. Constituição Federal de 5 de outubro de 1988. Brasília: Congresso Nacional. Lex. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.html
BRASIL. lei federal nº 9.433 de 8 de janeiro de 1997. institui a política nacional de recursos hídricos. brasília: presidência da república. Lex. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9433.html
BRASIL. Lei federal n. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a política nacional de educação ambiental e dá outras providências. Lex. Disponível em: http://www.mma.gov.br/port/conama Acesso em: 29 abr. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GUIMARÃES, E. M. A. Trabalhos de campo em bacias hidrográficas: os caminhos de uma experiência em educação ambiental. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade Estadual de Campinas, 1999, 184f.
LEFF, E. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de professor, Ponta Grossa, n.14 v.2, p. 309-335, 2011.
MORALES, A. G. M. A formação do profissional educador ambiental. Tese (Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento), Universidade Federal do Paraná, 2007, 257f.
OLIVEIRA, A. M. S. Educação Ambiental Transformadora: o Método VERAH. São Paulo: Ícone, 2013.
RISSO, L. C.; PASCOETO, J. T. A percepção ambiental como contribuição na educação ambiental em trilhas de áreas protegidas e criação de roteiro interpretativo. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 33, n. 03, p. 249-264, 2016.
SÃO PAULO. Lei nº 12.780 de 30 de novembro de 2007. Institui a Política Estadual de Educação Ambiental. Lex. Disponível em: http://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/2007/lei-1278030.11.2007.html Acesso em 27 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.