Between multilearning and/in hypermedia: the Geography and Environmental Education edutainment of the Instagram pages @geography.planet and @vovofofuxa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/rtg.v13i31.19277

Keywords:

Edutainment. Geography, Environmental education, Internet memes, Storytelling

Abstract

We are living in the age of hypermedia. Knowing this, there is a need for educational practices to also appear in digital environments. This is when edutainment emerges, bringing together education and entertainment in order to attract “followers” interested in the proposal of those who create content on digital social networks. Considering profiles linked to edutainment, it is interesting to know the impact of the Geography and Environmental Education content published on the Instagram pages @geography.planet and @vovofofuxa, which, respectively, address the themes of their areas of knowledge through internet memes and children's storytelling. The methodology is qualitative and is based on a “virtual” visit to both pages with an exploratory search for the main posts and other forms of digital social interaction to disseminate geographical and environmental education content; the data is analyzed according to discourse analysis, in addition to dialogue with the bibliography on multilearning, multimodality and hypermedia and the association with Geography Teaching. Finally, the contribution of the @geography.planet and @vovofofuxa pages to the popularization and territorialization of geographical knowledge and environmental education on digital networks such as Instagram is highlighted, reflecting on the meaning of multilearning geography in hypermedia in the current (hyper)connected context.

Author Biographies

Vitor Colleto dos Santos, Londrina State University

Graduação em Geografia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, é estudante/pesquisador de Mestrado do Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGEO) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Participante do Grupo de Estudos em Ensino de Geografia e Educação Ambiental (GEENGEA-UEL) e é egresso do Laboratório de Ensino e Pesquisas em Geografia e Humanidades (LEPGHU-UFSM). Tem interesse nas áreas de pesquisa de Ensino de Geografia; Múltiplas Linguagens e Multiletramentos; Metodologias Didáticas na Geografia, com ênfase na Memética; e Educação Ambiental. É criador de conteúdo digital no Instagram @geography.planet.

Eloiza Cristiane Torres, Londrina State University

Possui Licenciatura e bacharelado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita, mestrado e doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e pós doutorado pela Universidade Estadual de Maringá com estágio na Universitá degli Studi di Genova-Italia, licenciatura em Pedagogia pela Universidade Católica do Crato. .Atualmente é professora associada da Universidade Estadual de Londrina, lecionando na graduação, mestrado/doutorado, é coordenadora da especialização em ensino de Geografia. Participou de programas como Parfor, PDE, Residência Pedagógica, Pet e PIBID. Atua principalmente com: Educação Ambiental, Educação Especial e Ensino de Geografia (Geografia da infância).

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Published

2024-12-15

How to Cite

SANTOS, Vitor Colleto dos; TORRES, Eloiza Cristiane. Between multilearning and/in hypermedia: the Geography and Environmental Education edutainment of the Instagram pages @geography.planet and @vovofofuxa. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 13, n. 31, p. 347–374, 2024. DOI: 10.70860/rtg.v13i31.19277. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/19277. Acesso em: 19 jan. 2025.

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