Between multilearning and/in hypermedia: the Geography and Environmental Education edutainment of the Instagram pages @geography.planet and @vovofofuxa
DOI:
https://doi.org/10.70860/rtg.v13i31.19277Keywords:
Edutainment. Geography, Environmental education, Internet memes, StorytellingAbstract
We are living in the age of hypermedia. Knowing this, there is a need for educational practices to also appear in digital environments. This is when edutainment emerges, bringing together education and entertainment in order to attract “followers” interested in the proposal of those who create content on digital social networks. Considering profiles linked to edutainment, it is interesting to know the impact of the Geography and Environmental Education content published on the Instagram pages @geography.planet and @vovofofuxa, which, respectively, address the themes of their areas of knowledge through internet memes and children's storytelling. The methodology is qualitative and is based on a “virtual” visit to both pages with an exploratory search for the main posts and other forms of digital social interaction to disseminate geographical and environmental education content; the data is analyzed according to discourse analysis, in addition to dialogue with the bibliography on multilearning, multimodality and hypermedia and the association with Geography Teaching. Finally, the contribution of the @geography.planet and @vovofofuxa pages to the popularization and territorialization of geographical knowledge and environmental education on digital networks such as Instagram is highlighted, reflecting on the meaning of multilearning geography in hypermedia in the current (hyper)connected context.
References
BENTO, G. de G.; ALVES, G. B. Ensino de Geomorfologia e Instagram como ferramenta didático-pedagógica. In: Encontro de Pós-graduação e Pesquisa em Geografia, 14 ed., 10 a 15 out. 2021, Rio de Janeiro. Anais do [...]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2021. p. 1-15. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/78564. Acesso em: 13 dez. 2024.
BEVILAQUA, R. Novos Estudos do Letramento e Multiletramentos: Divergências e Confluências. RevLet – Revista Virtual de Letras, v. 05, nº 01, jan./jul, 2013. Disponível em: http://www.revlet.com.br/artigos/175.pdf. Acesso em: 28 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da educação e do desporto. Referencial Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1998.
CAREGNATO, R. C. A.; MUTTI, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, 15(4), p.679-684, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/9VBbHT3qxByvFCtbZDZHgNP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072006000400017
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 6 ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2002. – (A era da informação: economia, sociedade e cultura; vol.1).
CHAGAS, V. Da memética aos memes de internet: uma revisão da literatura. BIB, São Paulo, n.95, 2021, p.1-22. Disponível em: https://doi.org/10.17666/bib9506/2021. Acesso em: 01 jul. 2024.
DIAS, G. F. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. São Paulo: Gaia, 4ª edição. 400p. 1992.
LEAL, L. de F. V. Multimodalidade, multiletramento e hipermídia: construtos para a inserção de crianças nas linguagens do mundo contemporâneo. In: Reunião Nacional ANPEd, 38 ed., 01 a 05 out. 2017, São Luís - MA. Anais do [...]. São Luís: UFMA, 2017. p. 1-11. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT16_1343.pdf. Acesso em: 09 dez. 2024.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
OLIVEIRA, K. E. de J.; PORTO, C. de M.; ALVES, A. L. Memes de redes sociais digitais enquanto objetos de aprendizagem na Cibercultura: da viralização à educação. Acta Scientiarum. Education, v. 41, n. 1, e42469, 2019. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/42469. Acesso em: 18 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.42469
MINAYO, M. C. de. Ciência, Técnica e Arte: O Desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, M. C. de (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. 21 ed. p. 9-30.
MENDES, L. H. R.; GONZAGA, E. P.; MOURA, S. V. O. Análise do canal do Nerdologia: um modelo de edutenimento no YouTube. REnCiMa, v. 10, n.6, p. 39-55, 2019. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2030. Acesso em: 27 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v10i6.2030
RAMOS, D. K.; SILVA, A. S. da; Comunicação, diversão e aprendizagem: um estudo exploratório sobre o uso das tecnologias pelos adolescentes. Revista Poiésis, Tubarão-SC, vol. 4, n. 8, p. 405-421, jul./dez. 2011. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/659.Acesso em: 27 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.19177/prppge.v4e82011405-421
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-32.
SANTAELLA, L. Humanos hiper-híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.
SANTOS, V. C. dos. Instagram @geography.planet. Disponível em: https://www.instagram.com/geography.planet/. Acesso em: 12 jul. 2024.
SANTOS, V. C. dos; BATISTA, N. L. Evento de multiletramentos no ensino de Geografia por meio de um circuito pedagógico. In: KNOLL, G. F.; LONDERO, F. T. (Orgs.). Upgrade: jogos, entretenimento e cultura – vol. 2. São Paulo: Pimenta Cultural, 2024. – (Coleção Upgrade: jogos, entretenimento e cultura; vol. 2). DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2024.99321.11
SANTOS, V. C. dos; LOPES, M. I.; BATISTA, N. L.; RIZZATTI, M.; VIERA, V. Da fronteira do cringe ao memorável: os (geo)memes enquanto possibilidade para o ensino de geografia em turmas do ensino médio. Revista Geonorte, v. 14, n. 46, p. 90-114, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/revista-geonorte/article/view/12422. Acesso em: 18 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.21170/geonorte.2023.V.14.N.46.90.114
TORRES, E. C. Instagram @vovofofuxa. Disponível em: https://www.instagram.com/vovofofuxa/. Acesso em: 12 jul. 2024.
TORRES, E. C. Vovó Fofuxa e seu baú de histórias. Pará de Minas: Virtual Books, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 001