The People's Park of Presidente Prudente in São Paulo as a pedagogical instrument for teaching hydrogeomorphological content
DOI:
https://doi.org/10.70860/rtg.v14i33.19320Keywords:
methodological proposal, public space, hydrogeomorphology, teaching of Geography, People's ParkAbstract
Mediating content based on the student's reality is essential in the teaching and learning process. However, for a variety of reasons, it can be challenging for teachers to teach classes from this perspective. Therefore, it is necessary to rethink alternatives. In this sense, this work presents a methodological proposal regarding the teaching of the physical-natural components of Geography, more specifically the contents related to hydrogeomorphology. As a demonstrative means, People’s Park in Presidente Prudente/SP, was used. To construct this proposal, it is emphasized in advance that it was important to read works such as Marcos (2006), Serpa (2006), Rodrigues (2010), Castellar (2017) and Araújo (2021). Subsequently, a visit to this public space in question was made, in order to analyze the areas capable of mediating the aforementioned content. Given this, it was concluded that Parque do Povo is an excellent opportunity for teachers in Presidente Prudente to mediate the contents related to hydrogeomorphology. Furthermore, in a certain way, this text is also an invitation for teachers from other regions to observe the public spaces in their cities as a possibility of mediation in their classes.
References
ARAÚJO, Raimundo Lenilde de. Ensino de Geografia e Educação Ambiental: uma discussão teórica. REDE - Revista Eletrônica do PRODEMA, Fortaleza, v. 1, n. 15, p. 52-60, 2021. Disponível em: http://www.revistarede.ufc.br/rede/article/view/684 Acesso em: 11/08/2024.
BLAUDT, Larissa Mozer; ALVARENGA, Thomas Wünsch; GARIN, Yuri. Desastre ocorrido em Petrópolis no verão de 2022: aspectos gerais e dados da Defesa Civil. Geociências, São Paulo, v. 41, n. 4, p. 59-71, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/geociencias/article/view/17210/12759 Acesso em: 14/08/2024. DOI: https://doi.org/10.5016/geociencias.v42i01.17210
BORTOLO, Carlos Alexandre de. O espaço público do Parque do Povo - Presidente Prudente - SP: reflexões geográficas. GeoAtos, Presidente Prudente, n. 13, v.1, janeiro a junho de 2013, p. 50-65. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/geografiaematos/article/view/2306/CAB Acesso em: 11/08/2024.
CASTELLAR, Sônia Maria Vanzella. A cidade e a cultura urbana: um estudo metodológico para se ensinar Geografia. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v. 85, p. 95-112, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/774/658 Acesso em: 11/08/2024.
GOERL, Roberto Fabris; KOBIYAMA, Masato; SANTOS, Irani dos. Hidrogeomorfologia: princípios, conceitos, processos e aplicações. Revista Brasileira de Geomorfologia, v.13, n.2, p.103-111, 2012. Disponível em: https://www.rbgeomorfologia.org.br/rbg/article/view/166 Acesso em: 11/08/2024. DOI: https://doi.org/10.20502/rbg.v13i2.166
FONSECA, Gustavo; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade. Uma reflexão sobre o ensino aprendizagem de ecologia em aulas práticas e a construção de sociedades sustentáveis. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 1, n. 3, p. 70-71, 2008. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/240/212 Acesso em: 11/08/2024. DOI: https://doi.org/10.3895/S1982-873X2008000300006
MARCOS, Valéria de. Trabalho de campo em geografia: reflexões sobre uma experiência de pesquisa participante. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n. 84, p. 105-136, 2006. Disponível em: https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/boletimpaulista/article/view/731/614 . Acesso em: 11/082024.
MENDONÇA, Marcos Barreto de; FREITAS, Alessandra Conde. Uma experiência de concepção de jogos pedagógicos para redução de riscos de desastres. Vértices, Campos dos Goytacazes/RJ, v.23, n.1, p. 299-314, jan./abr. 2021. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15896/13169 Acesso em: 11/08/2024. DOI: https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n12021p299-314
NEVES, Karina Fernanda Travagim Viturino. Os trabalhos de campo no ensino de geografia: reflexões sobre as práticas docentes na educação básica. Ilhéus: Editus, 2010.
OTAKARA, Adriana Emi Büchler. Drenagem urbana e meio ambiente: um estudo no Parque do Povo – Presidente Prudente. 91 f. Dissertação (Mestrado em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional) - Universidade do Oeste Paulista – Unoeste, Presidente Prudente, SP, 2019.
RODRIGUES, Cleide. Avaliação do impacto da urbanização em sistemas hidrogeomorfológicos: desenvolvimento e aplicação de metodologia na grande São Paulo. Revista do Departamento de Geografia, São Paulo, v. 20, n. 1. p 111 - 125. 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rdg/article/view/47245 Acesso em 23/08/2024. DOI: https://doi.org/10.7154/RDG.2010.0020.0008
ROSA, Teresa da Silva; MENDONÇA, Marcos Barreto; MONTEIRO, Túlio Gava; SOUZA, Ricardo Matos de; LUCENA, Rejane. A educação ambiental como estratégia para a redução de riscos socioambientais. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 211-230, 2015. Disponível em: scielo.br/j/asoc/a/KQWGSxZPbn8qSfvb9r6NzsR/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 11/08/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-4422ASOC1099V1832015
SANTOS, Pedro Tyaquiçã da Silva; SANTOS, Sylvana Melo dos; MONTENEGRO, Suzana Maria Gico Lima; COUTINHO, Arthur Paiva; MOURA, Glawbber Spíndola Saraiva de; ANTONINO, Antônio Celso Dantas. Telhado verde: desempenho do sistema construtivo na redução do escoamento superficial. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 13, n. 1, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ac/a/QzMJHfkJ6wRgmCSpnQv65SF/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 11/08/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-86212013000100011
SERPA, Ângelo. O trabalho de campo em geografia: uma abordagem teórico-metodológica. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n. 84, p. 7-24, 2006. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/725/608 Acesso em: 11/08/2024.
STREGLIO, Carolina Ferreira da Costa; FERREIRA, Diego Tarley; OLIVEIRA, Ivanilton José de. O processo de expansão urbana e seus reflexos na redução da cobertura vegetal no município de Goiânia-GO. RA´E GA, Curitiba, v. 28, p. 181-197, 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/32306 Acesso em: 11/08/2024. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v28i0.32306
TEMPORAL AFETA PARQUE DO POVO E PROVOCA PONTOS DE ALAGAMENTOS EM PRESIDENTE PRUDENTE. G1, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/presidente-prudente-regiao/noticia/2020/12/04/temporal-afeta-parque-do-povo-e-provoca-pontos-de-alagamentos-em-presidente-prudente.ghtml Acesso em: 15/08/2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tocantinense Journal of Geography

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.