The People's Park of Presidente Prudente in São Paulo as a pedagogical instrument for teaching hydrogeomorphological content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/rtg.v14i33.19320

Keywords:

methodological proposal, public space, hydrogeomorphology, teaching of Geography, People's Park

Abstract

Mediating content based on the student's reality is essential in the teaching and learning process. However, for a variety of reasons, it can be challenging for teachers to teach classes from this perspective. Therefore, it is necessary to rethink alternatives. In this sense, this work presents a methodological proposal regarding the teaching of the physical-natural components of Geography, more specifically the contents related to hydrogeomorphology. As a demonstrative means, People’s Park in Presidente Prudente/SP, was used. To construct this proposal, it is emphasized in advance that it was important to read works such as Marcos (2006), Serpa (2006), Rodrigues (2010), Castellar (2017) and Araújo (2021). Subsequently, a visit to this public space in question was made, in order to analyze the areas capable of mediating the aforementioned content. Given this, it was concluded that Parque do Povo is an excellent opportunity for teachers in Presidente Prudente to mediate the contents related to hydrogeomorphology. Furthermore, in a certain way, this text is also an invitation for teachers from other regions to observe the public spaces in their cities as a possibility of mediation in their classes.

Author Biographies

Cícero Antonio Jatanael da Silva Tavares, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho

Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Presidente Prudente/SP (UNESP-PP); Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Especialista em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), em Geografia do Brasil pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e em Didática e Metodologia do Ensino de Geografia pelo Centro Universitário Fael (UNIFAEL); Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Integrante do Grupo de Pesquisa Produção do Espaço e Redefinições Regionais (GAsPERR), vinculado a UNESP-PP/CNPq, e do Grupo de Estudo e Trabalho em Geografia (GESTEGEO), vinculado a URCA/CNPq. Filiado a Associação dos Geógrafos Brasileiros (AGB), Seção Local de Presidente Prudente/SP.

Nayara Rodrigues Silva, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia na Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Tecnologia (UNESP/FCT), campus Presidente Prudente. É membro do GAIA (Grupo de Pesquisa Interações na Superfície Terrestre, Água e Atmosfera), membro do Coletivo CEETAS (Centro de Estudos em Educação, Trabalho, Ambiente e Saúde) de Pesquisadores. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Física, atuando principalmente nos seguintes temas: geomorfologia, geomorfologia antropogênica, cartografia geomorfológica, cartografia retrospectiva, ensino de geografia.

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Published

2025-08-08

How to Cite

TAVARES, Cícero Antonio Jatanael da Silva; SILVA, Nayara Rodrigues. The People’s Park of Presidente Prudente in São Paulo as a pedagogical instrument for teaching hydrogeomorphological content. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 14, n. 33, p. 196–213, 2025. DOI: 10.70860/rtg.v14i33.19320. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/19320. Acesso em: 18 aug. 2025.