Sweet Geography: A 7th Grade Exploration of Consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/rtg.v14i34.19427

Keywords:

Geography Education, Geographical Perspective, Consumption, Daily Life

Abstract

For children, the teaching of Geography begins with basic notions of space (understanding where they are) and gradually progresses to more complex issues involving identity, society, culture, and environmental impacts. It is essential that Geography gains a deeper meaning so that students understand its importance in their daily lives. Assigning meaning to geographic content makes learning more accessible and interesting when related to daily practices. In this context, teacher mediation is crucial to connect geographic knowledge to the environment experienced by students. This article examines the role of Geography in the education of 7th-grade students, demonstrating how a simple activity involving a common product such as a candy can broaden children's perception of the relationship between space and society. From this activity, which explores the process of industrialization, distribution, and consumption, students begin to understand how to observe everyday life from a geographic perspective, realizing the diversity of knowledge involved in something as familiar as consuming a candy.

Author Biographies

Pablo Henrique Pinheiro de Abreu, Federal University of Goiás

He has a degree in Geography from UFG and is currently studying for a master's degree in Geography at the same university.

Caroline Costa Prado, Universidade Federal de Goiás

Formada em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG), no Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), em 2021, possui mestrado acadêmico em Geografia, com foco em ensino-aprendizagem na área. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Geografia, Ensino e Ambiente (NúcleoGEA) e do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Geográfica (LEPEG) do IESA/UFG, onde desenvolve pesquisas relacionadas ao uso de jogos educacionais como linguagem para o ensino de Geografia. Atuou como monitora no LEPEG de 2017 a 2024, dedicando-se ao desenvolvimento de jogos materiais voltados para o ensino e explorando suas potencialidades pedagógicas. Além disso, participa da comunidade de desenvolvedores de jogos em Goiás e lidera o GJM-GO (Grupo de Criadores de Jogos Materiais de Goiás).

Adriana Olívia Alves, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação (licenciatura - 2000 e bacharelado-2001) em Geografia pela Universidade Estadual Paulista, Campus de Presidente Prudente. Mestrado (2004) em Geografia com ênfase em Planejamento Ambiental Urbano em bacias hidrográficas e Doutorado (2010) em Geografia com ênfase em Ensino de Geografia e Geomorfologia na mesma instituição. Realizou estágio-doutoral (2008-2009) na Université Le Mirail em Toulouse-França. Desde 2010 é professora adjunta nos cursos de graduação e pós-graduação em Geografia no Instituto de Estudos Socioambientais da Universidade Federal de Goiânia. É coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino em Ambiente (Núcleo GEA) registrado no CNPq, no Lepeg. Co-coordena o fascículo de Cerrado na Repec (Rede Pesquisa de Ensino e Cidade) no interior do Núcleo GEA. É membro do Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (NEPEG) registrado no CNPq. Foi coordenadora do Pibid/Subprojeto Geografia nas edições 2017/2018, 2018/2020 e coordena a edição atual 2020/2023 na UFG. Foi coordenadora do curso de licenciatura em Geografia no período de 2017/2019. Os principais temas de pesquisas são: Formação de Professores em Geografia, Metodologia de Ensino de Geografia, Didática do Ensino de Geografia, Ensino de Geografia nos Anos Iniciais, Ensino de Geografia e componentes físicos naturais, com ênfase em relevo e clima.

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Published

2025-10-25

How to Cite

ABREU, Pablo Henrique Pinheiro de; PRADO, Caroline Costa; ALVES, Adriana Olívia. Sweet Geography: A 7th Grade Exploration of Consumption. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 55–73, 2025. DOI: 10.70860/rtg.v14i34.19427. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/19427. Acesso em: 30 oct. 2025.