Sweet Geography: A 7th Grade Exploration of Consumption
DOI:
https://doi.org/10.70860/rtg.v14i34.19427Keywords:
Geography Education, Geographical Perspective, Consumption, Daily LifeAbstract
For children, the teaching of Geography begins with basic notions of space (understanding where they are) and gradually progresses to more complex issues involving identity, society, culture, and environmental impacts. It is essential that Geography gains a deeper meaning so that students understand its importance in their daily lives. Assigning meaning to geographic content makes learning more accessible and interesting when related to daily practices. In this context, teacher mediation is crucial to connect geographic knowledge to the environment experienced by students. This article examines the role of Geography in the education of 7th-grade students, demonstrating how a simple activity involving a common product such as a candy can broaden children's perception of the relationship between space and society. From this activity, which explores the process of industrialization, distribution, and consumption, students begin to understand how to observe everyday life from a geographic perspective, realizing the diversity of knowledge involved in something as familiar as consuming a candy.
References
AMORIM FILHO, Oswaldo Bueno. A Pluralidade da Geografia e a Necessidade das Abordagens Culturais. Anais... I Colóquio Nacional do Núcleo de Estudos em Espaço e Representações - NEER.Epistemologias da Geografia Cultural/Social. 2006. (Encontro).
ARAGÃO, Wellington Alves. A industria e suas transformações espaciais à luz da escala geográfica no ensino de Geografia. Escala e ensino de Geografia. In: CAVALCANTI, L. S.; SANTOS, L. A.(org). - Goiânia : C&A Alfa Comunicação 2020.
CASTRO, Iná Elias de. GOMES, Paulo Cesar da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensinar e aprender Geografia: elementos para uma didática. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2024.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A relação de professores e alunos com os conhecimentos geográficos: Fundamentos da teoria histórico-cultural para o processo de ensino e aprendizagem. Geografia escolar: diálogos com Vigotsky. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2021. p.13 – 34.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação,2019.232 p.
COSTA, Benhur Pinos da Costa; HEIDRICH, Alvaro Luíz. A condição dialética de produção do espaço social: microterritorializações (culturais) urbanas “a favor” e “contra” a sociedade. p.80-113.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. Editora Olho d´Água, 1997, São Paulo-SP.
GOMES, Paulo César da C. Um lugar para a Geografia: contra o simples, o banal e o doutrinário. In: MENDONÇA, Franscisco e outros. Espaço e Tempo: complexidade e desafio do pensamento e do fazer geográfico. Curitiba: Associação de Defesa do Meio Ambiente e Desenvolvimento de Antonina (ADEMADAN), 2009, p.13-30.
PROENÇA, Maria Alice. Prática docente: a abordagem de Reggio Emilia e o trabalho com projetos, portifólios e redes formativas. 1. ed. - São Paulo: Panda Educação, 2018. 160 pp
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad: Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. Epstemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018. - (Série Educação Geral, Educação Superior e Formação Continuada do Educador) DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n1p330
STRAFORINI, Rafael. O Ensino de Geografia como prática espacial de significação. Ensino de humanidades. Estud. av. 32 (93). May-Aug 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/kRrXfwBFZLLDtKqNRmgRHpH/#. Acesso em: 22 de set. de 2023. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180037
VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e Linguagem. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguage; tradução Paulo Bezerra. - São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tocantinense Journal of Geography

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.











