Teaching geography in special education
challenges and inclusive practices
DOI:
https://doi.org/10.70860/rtg.v14i34.19772Keywords:
Special Education, Inclusion, Teaching GeographyAbstract
This article explores the teaching of Geography in special education, focusing on the inclusion of students with disabilities. The research addresses the challenges faced by teachers in adapting pedagogical practices from an inclusive perspective, considering the historical trajectory and especially the legal guidelines that underpin special education. Based on a bibliographic review, starting from a theoretical and legislative approach, the work analyzes how public policies and adapted curricula, including the BNCC, influence the teaching of Geography to students with disabilities, discussing how Geography can promote critical and civic formation of students, using dialogical approaches adapted to their specific needs. The research was conducted at the Escola Especial Integração de Palmas-APAE, and emphasizes that, although there are advances in public policies and legislation, structural and methodological challenges still persist that hinder full educational inclusion, reinforcing the need for a continuous and integrated approach between school, family and society.
References
ANDRADE, Manuel Correia de. Geografia: ciência da sociedade. Uma introdução à análise do pensamento geográfico. – Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2008. 246 p.
BARROSO, Sonia Mari Shima. A educação especial do novo homem soviético e a psicologia de L. S. Vigotski: implicações e contribuições para a psicologia e a educação atuais. Tese de doutorado. Araraquara, 2007. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/101588/barroco_sms_dr_arafcl_prot.pdf?sequence=1 Acesso em: 21/08/2023
BARROSO, Sônia Mari Shima. LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro. A Periodização histórico-cultural do desenvolvimento na educação especial. Autores Associados, 2016. p. 321-341.
BOUDOU, Christian Jean-Marie. Tópicos especiais em Geografia / São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe, CESAD, Aula 3, 2012.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: CNE/CP 1, 2002.
BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. – 4. ed. – Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2020.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em: 10 novembro. 2022.
BRASIL, Legislação brasileira sobre pessoas com deficiência. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 7ª edição, 2013.
BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento. Belo Horizonte: 2010. Disponível: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7167-3-3-geografia-realidade-escolar-lana-souza/file acesso em: 05 de abril de 2023.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 45 – 47. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2799015/mod_resource/content/2/texto15_libaneo_plano%20de%20aula.pdf acesso em: 05 de abril de 2023.
CROZARA, T. F.; SAMPAIO, A. Á. M. Construção de material didático tátil e o ensino de geografia na perspectiva da inclusão. Anais Eletrônicos do VIII Encontro Interno/XII Seminário de Iniciação Científica, Uberlândia. 2008.
DELORS, Jacques. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI – 8ª edição – São Paulo: Cortez: Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2003.
GIROTTO. Eduardo Donizeti. Ensino de Geografia e raciocínio geográfico: as contribuições de Pistrak para a superação da dicotomia curricular. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v.5, nº 9. P. 71-86, 2015.
LOPES, Esther. Flexibilização Curricular: um caminho para o atendimento de aluno deficiência, nas classes comuns da Educação Básica. Programa de Desenvolvimento Educacional/PDE. Universidade Estadual de Londrina, 2008.
MANJON, D. G. Adaptaciones curriculares: guia para su elaboracion. Málaga: Aljibe, 1995.
MÁRKUS, G. Teoria do conhecimento no jovem Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
MENDES, Jorge de Castro. Geografia e educação inclusiva: (re)pensar o fazer pedagógico na sala de aula. VII Congresso Brasileiro de Geógrafos. Anais do VII CBG. 2014, Vitória/ES.
NARDI, Terezinha de J.; ZANLORENZI, Maria Josélia. As contribuições das teorias críticas como aporte para o processo ensino aprendizagem na escola pública. Cadernos PDE. Vol. 1. Paraná, 2014.
PEREIRA, Diamantino. Geografia escolar: conteúdos e/ou objetivos? Pontifícia Universidade Católica – São Paulo, SP. Caderno Prudentino de Geografia nº 17, 1995.
PEREIRA, Jaquelline de Andrade; SARAIVA, Joseane Maria. Trajetória histórico social da população deficiente: da exclusão à inclusão social. SER Social, Brasília, v. 19, n. 40, p. 168-185, jan.-jun./2017 DOI: https://doi.org/10.26512/ser_social.v19i40.14677
RIBEIRO, Arilda Inês Miranda. Formação educacional: instrumento de acesso à cidadania? IN: Universidade, formação e cidadania. SANTOS, Gislene Aparecida dos Santos (org.) São Paulo: Cortez, 2001.
SAMPAIO, V. S; SAMPAIO, A. V. O; ALMEIDA, E. S. O Ensino de geografia na perspectiva da educação inclusiva. Geopauta. vol. 4, núm. 3, pp. 210-226, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5743/574364489015/html/ acesso: 19 de dez 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/rg.v4i3.6997
SAVIANI, D. Escola e democracia: a pedagogia de Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2008.
SEGUIN, E. Vaspitanie, guiguiena i nravstviennoie lichenie umstvienno nienormalnij ditiei. São Petersburgo, 1903.
SILVA, O. M. da. A epopéia ignorada: a pessoa deficiente na história do mundo de ontem e de hoje. São Paulo: Cedas, 1987.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.
TOCANTINS, Secretaria da Educação, Juventude e Esporte. Documento Curricular do Tocantins. Ensino Fundamental. 2019.
UNESCO. Declaração Mundial da educação para todos. Jomtiem/Tailândia, 1990. Disponível em: https://abres.org.br/wp-content/uploads/2019/11/declaracao_mundial_sobre_educacao_para_todos_de_marco_de_1990.pdf acesso: 11 de novembro 2022.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Completas – Tomo Cinco: Fundamentos de Defectologia. / Tradução do Programa de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE). — Cascavel, PR: EDUNIOESTE, 2022. 488 p. DOI: https://doi.org/10.48075/WJGO4077
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem / L. S. Vygotsky; trad. Jefferson Luiz Camargo; revisão técnica José Cipolla Neto. – 2ª ed. – São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VYGODSKAYA, Gita L. Vygotsky and problems of special education. Remedial and Special Education. V. 20, n. 6, p. 330-332, 1999. DOI: https://doi.org/10.1177/074193259902000605
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tocantinense Journal of Geography

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.