DIFFERENT APPROACHES TO NATURE IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY
a critical reading from the brazilian legal educational bases
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v10n21p149-167Keywords:
Nature, Physical geography, Teaching of Geography, Brazilian legal educational basesAbstract
This article aims to analyze and discuss the concept of nature in the fundamental teaching of Geography. Therefore, the study was based on the legal bases of education, such as: National Curriculum Guidelines for Basic Education – DCNs, National Curriculum Parameters – PCNs and the Common National Curriculum Base – BNCC. To carry out this analysis, the cited documents themselves were proposed as reference. The relevance of this discussion is justified insofar as a document which serves as the basis and/or assistance of teachers must be well structured and critically questioned through them. As a result, it was also verified a thought which treats nature in the teaching of Geography as a phenomenon and/or distant and external object of the human being, making it impossible to build more in-depth discourses on the subject. As a suggestion, it is suggested the importance of having more detailed discussions that aim to circumvent this problem in teaching.
References
BARBOSA, T. O conceito de natureza e análises dos livros didáticos de geografia. Dissertaçao de mestrado. PósGraduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciência e Tecnologia – Campus de Presidente Prudente – SP, 2006.
BERTRAND, G. Paisagem e Geografia Física Global. Esboço Metodológico. Editora: UFPR. Curitiba, n. 8, p. 141-152, 2004.
BRASIL. Lei nº 9.394/ 1996, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC, 1998.
CHRISTOFOLETTI, A. Análise topográfica de bacias de drenagem. Geociências (São Paulo), v. 5, p. 1-29, 1986.
CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. Apresentando leituras sobre paisagem, tempo e cultura. In: CORRÊA, R. L. e ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Paisagem, tempo e cultura. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 1998.
COSTA, F. R.; ROCHA, M. M. Geografia: conceitos e paradigmas-apontamentos preliminares. Revista Geomae, v. 1, n. 2, p. 25-56, 2010.
GIANNELLA, L. A historicidade de um conceito: os diversos usos da paisagem ao longo do tempo na ciência geográfica. Geo UERJ, v. 2, n. 18, p. 62-86, 2008.
GIROTTO, E. D. Dos PCNs a BNCC: o ensino de Geografia sob o domínio neoliberal. Geo Uerj, n. 30, p. 419-439, 2017.
GUIMARÃES, I. V. Ensinar e aprender Geografia na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ensino em Re-Vista: Uberlândia, MG, v.25, n. Especial, 2018.
MENDONÇA, Francisco de Assis. Geografia física: ciência humana? São Paulo: Contexto, 1996.
MOREIRA, R. O círculo e a espiral – para a crítica da geografia que se ensina – 1. Niterói: AGB – Niterói, 2004
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Referencial curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba, PR: SEED/PR, 2018.
RODRIGUES, A. de J. Geografia: introdução à ciência geográfica. São Paulo: Avercamp, 2008.
SOUZA, de C. N.; et. al. Determinismo e possibilismo: uma análise epistemológica e crítica. Revista Maiêutica, Indaial, v. 4, n. 1, p. 43-54, 2016.
SOUZA, M. B. de; MARIANO, Z. de F. Geografia física e a questão ambiental no Brasil. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 12, n. 2, p. 77-98, 2008.
TANAKA, J. E. C. O espaço em Kant e suas contribuições na definição do conceito de região. In: GODOY, PRT., org. História do pensamento geográfico e epistemologia em Geografia [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
VESENTINI, J. W. Geografia, natureza e sociedade. 4. Ed. São Paulo: Contexto, 1997.
SOTCHAVA, V. B. Por uma teoria de classificação de geossistemas de vida terrestre. Biogeografia, n. 14, São Paulo, 1978.
SUERTEGARAY, D. M. A. BRASIL: feições ilustradas. Porto Alegre: Compasso Lugar-Cultura, 2016.
SUERTEGARAY, D. M. A. Espaço geográfico uno e múltiplo. Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y ciencias sociales, v. 5, n. 79-104, 2001.
SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia física na educação básica, ou o que ensinar sobre natureza em Geografia. In: MORAES, Eliana Marta Barbosa de; ALVES, Adriana Olivia; ASCENÇÃO, Valéria Roque. Contribuições da Geografia Física para o Ensino de Geografia. Goiânia: Caixa Alta produções, 2018.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 2. reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, p. 259, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.