ETNOMATEMÁTICA COMO UM PROGRAMA SUBVERSIVO E RESPONSÁVEL PARA UMA AÇÃO PEDAGÓGICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES

DA TEORIA À PRÁTICA

Autores

  • Daniel Clark Orey UFOP
  • Milton Rosa UFOP

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12739

Palavras-chave:

Ação Pedagógica, Etnomatemática, Formação Continuada, Formação Inicial, Subversão Responsável

Resumo

A proposta da Etnomatemática para os programas de formação inicial e continuada de professores está em sintonia com as tendências atuais da Educação Matemática, pois auxilia esses profissionais na investigação de práticas matemáticas que ocorrem em contextos diversos. Essa abordagem visa a elaboração de atividades matemáticas curriculares contextualizadas na perspectiva etnomatemática. Então, é importante que a ação pedagógica da Etnomatemática esteja relacionada com a utilização de situações-problema vinculadas à bagagem cultural desses profissionais e de seus alunos por meio da inserção de procedimentos matemáticos desenvolvidos localmente. O principal objetivo desse artigo teórico é mostrar as possibilidades educacionais fundamentadas nos princípios de subversão responsável para o desenvolvimento de uma ação pedagógica crítica, reflexiva e construtivista para esses programas.

Biografia do Autor

Daniel Clark Orey, UFOP

Professor associado II na UFOP.

Referências

ANDERSON, S. E. Worldmath curriculum: fighting Eurocentrism in mathematics. In: Powell,

A. B.; Frankenstein, M. (Eds.). Ethnomathematics: challenging Eurocentrism in mathematics

education. Albany, NY: SUNNY, 1997. pp. 291-306.

ANDERSON, R. Being a mathematics learner: four faces of identity. The Mathematics

Educator, v. 17, n. 1, p. 7–14, 2007.

ASCHER, M. Mathematics elsewhere: an exploration of ideas across cultures. Princeton, NJ:

Princeton University Press. 2002.

CHENG, Y. C. New paradigm for re-engineering education. New York, NY: Springer, 2005.

D’AMBROSIO, U. Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of

mathematics. For the Learning of Mathematics, v. 5, n. 1, p. 44-48, 1985.

D’AMBROSIO. U. The program ethnomathematics and the challenges of globalization.

Circumscribere: International Journal for the History of Science, 1, 74-82, 2006.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Creative insubordination in Brazilian mathematics

education research. Raleigh, NC: Lulu Press, 2015a.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do

educador matemático. BOLEMA, v. 29, n. 51, p. 1-17, 2015b.

DUARTE, C. G. Implicações curriculares a partir de um olhar sobre o mundo da construção

civil. In: KNIJNIK, G., WANDERER; F. C.; OLIVEIRA, J. (Eds.). Etnomatemática: currículo

e formação de professores. Santa Cruz do Sul, RS, Brazil: EDUNISC, 2004. pp. 195-215.

FITZSIMONS, G. A. What counts as mathematics? Technologies of power in adult and

vocational education. ZDM, v. 35, n. 6, p. 323-324, 2003.

FRANÇOIS, K. The role of ethnomathematics within mathematics education. Proceedings of

CERME 6. Lyon, France: CERME, 2010. pp. 1517-1526.

FREIRE, P. Pedagogy of the oppressed. New York, NY: Continuum Books, 1993.

GUTIÉRREZ, R. Embracing Nepantla: rethinking ‘knowledge’ and its use in mathematics

teaching. REDIMAT - Journal of Research in Mathematics Education, v. 1, n. 1, p. 29-56,

GUTIÉRREZ, R. The sociopolitical turn in mathematics education. Journal for Research in

Mathematics Education, v. 44, n. 1, p. 37–68, 2013.

GUTIÉRREZ, R. Nesting in Nepantla: the importance of maintaining tensions in our work. In

Russell, N. M., Haynes, C. M., & Cobb, F. (Eds.). Interrogating whiteness and relinquishing

power: white faculty’s commitment to racial consciousness in STEM classrooms. New York,

NY: Peter Lang, 2015. pp. 2-23.

HALLINAN, M. Tracking: from theory to practice. Sociology of Education, v. 67, n. 2, p. 79–

, 1994.

HAYNES, E. A.; LICATA, J. W. Creative insubordination of school principals and the

legitimacy of the justifiable. Journal of Educational Administration, v. 33, n. 4, p. 21-35,

HELFRICH, H. Beyond the dilemma of cross-cultural psychology: resolving the tension

between etic and emic approaches. Culture and Psychology, v. 5, p. 131–153, 1999.

HUTCHINSON, S. A. Responsible subversion: a study of rule-bending among nurses.

Scholarly Inquiry for Nursing Practice, v. 4, n. 1, p. 1, 3, 1990.

KHONDKER, H. H. Glocalization as globalization: evolution of a sociological concept.

Bangladesh e-Journal of Sociology, v. 1, n. 2, p. 1-9, 2004.

KLOOS, P. The dialectics of globalization and localization. In: KALB, D., LAND, M.,

STARING, R., STEENBERGEN, B.; WILTERDINK, N. (Eds.). The ends of globalization:

bringing society back in. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2000. pp. 281-298.

KRIDEL, C. Encyclopedia of curriculum studies. Thousand Oaks, CA: Sage Publications,

LLOYD, J. C. For clues to HAI prevention, seek out positive deviance. Healthcare

Purchasing News, v. 35, n. 1, p. 46-47, 2011.

LOPES, C. E.; D’AMBROSIO, B. S. Professional development shaping teacher agency and

creative insubordination. Ciência & Educação, v. 22, n. 4, p. 1085-1095, 2016.

OREY, D. C. The ethnomathematics of the Sioux tipi and cone. In Selin, H. (Ed.).

Mathematics across culture: the history of non-western mathematics. Dordrecht, The

Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2000. pp. 239-252.

OREY, D. C.; ROSA, M. How we came to use a combination of emic, etic, and dialogical

approaches in the field research ethnomodeling. In Manuel Murillo Tsijli. (Org.). Memória IX

Festival Internacional de Matemática. Quepos, Costa Rica: CIENTEC, 2014. pp. 167-179.

PRESMEG, N. C. Ethnomathematics in teacher education. Journal of Mathematics Teacher

Education, v. 1, 317–339, 1998.

ROSA, M. A mixed-methods study to understand the perceptions of high school leaders about

English Language Learners (ELL) students: the case of mathematics. Tese de Doutorado.

College of Education. Sacramento, CA: California State University, Sacramento (CSUS),

ROSA, M.; OREY, D. C. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica,

ética e dialética. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 4, p. 865-879, 2012.

ROSA, M.; OREY, D. C. Ethnomodeling as a research theoretical framework on

ethnomathematics and mathematical modeling. Journal of Urban Mathematics Education, v.

, n. 2, p. 62-80, 2013.

ROSA, M.; OREY, D. C. Evidence of creative insubordination in the research of pedagogical

action of ethnomathematics program. In: D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. (Eds.). Creative insubordination in Brazilian mathematics education research. Raleigh, NC: Lulu

Press, 2015a. pp. 131-146.

ROSA, M.; OREY, D. C. A trivium curriculum for mathematics based on literacy, matheracy,

and technoracy: an ethnomathematics perspective. ZDM, v. 47, n. 4, p. 587-598, 2015b.

ROSA, M.; OREY, D. C. Ethnomodelling: exploring glocalization in the contexts of local

(emic) and global (etic) knowledges. International Journal for Research in Mathematics

Education, v. 6, n. 1, p. 196-218, 2016.

ROSA, M.; OREY, D. C. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. São

Paulo, SP: Editora Livraria da Física, 2017a.

ROSA, M.; OREY, D. C. Influências etnomatemáticas em salas de aula: caminhando para a

ação pedagógica. Curitiba, PR: Editora Appris, 2017b.

ROSA, M.; OREY, D. C. Etnomatemática como un programa para la acción pedagógica

subversiva y responsable en los cursos de formación de profesores de matemáticas. En:

FERNÁNDEZ, R. A. (Coord.). Didáctica de las matemáticas (pp. 139-161). Azogues,

Ecuador: Universidad Nacional de Educación del Ecuador – UNAE, 2021a.

ROSA, M.; OREY. D. C. Positive deviance in the pedagogical action of ethnomodelling. In:

LEUNG, F. K. S., STILMANN, G. A., KAISER, G.; WONG, K. L. (Eds.). Mathematical

modelling education in East and West (pp. 67-77). Cham, Switzerland Springer, 2021b.

ROSA, M., OREY, D. C.; KISTEMANN JR. Competencies as resources for responsible

subversive mathematics teachers’ programs. RIPEM, v. 7, n. 2, p. 108-130, 2017.

SHIRLEY, L. Ethnomathematics as a fundamental of instructional methodology. ZDM, v. 33,

n. 3, p. 85-87, 2001.

SUE, D. W.; SUE, D. Counseling the culturally diverse: theory and practice. New York, NY:

John Wiley & Sons, 2003.

Downloads

Publicado

2021-11-23

Como Citar

OREY, Daniel Clark; ROSA, Milton. ETNOMATEMÁTICA COMO UM PROGRAMA SUBVERSIVO E RESPONSÁVEL PARA UMA AÇÃO PEDAGÓGICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: DA TEORIA À PRÁTICA. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 109–124, 2021. DOI: 10.20873/riecim.v1i2.12739. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/12739. Acesso em: 19 set. 2024.

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 6 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.