BEING A MATHEMATICS TEACHER:

AUTOBIOGRAPHIC NARRATIVES IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD

Authors

  • Walter Walentino Cruz UFT-Universidade federal do Tocantins
  • Alessandro Tomaz Barbosa Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v1i1.11933

Keywords:

COVID-19; Remote teaching; Coloniality; Virtual tools; Learning.

Abstract

This article aimed to reflect and discuss my pathway as a math teacher in the current pandemic period of COVID-19, focusing the difficulties and challenges faced in the use of virtual tools in remote classes. The experience report presented in this essay is close to an autobiographical narrative (memoirs), as I seek to rescue my experience as a math teacher in Basic Education in the midst of the COVID-19 pandemic. The reflections on the use of these virtual media were based on the students' mathematical learning in the Freirean perspective linked to the assumptions of Ethnomathematics. Among the virtual tools used, I highlight in this experience report Google Classroom, Google Meet, WhatsApp and the Palmas Home School Platform. From this report, I conclude that, in order to build an education that really places the student as a protagonist in the process of social transformation, it is still necessary to advance in the methods available for the application of these virtual resources.

Keywords: COVID-19; Remote teaching; Coloniality; Virtual tools; Learning.

References

D’AMBRÓSIO, U.;Etnomatemática:elo entre as tradições e a modernidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

D’AMBRÓSIO, U. Da realidade à ação:reflexões sobre educação e matemática. 3 ed. São Paulo:Summus;Campinas: Ed. da Universidade Estadual de Campinas, 1986.

FREIRE. P. Pedagogia do oprimido.54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.FREIRE, P. Pedagogia da autonomia:saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MALDONADO-TORRES, N. Analítica da colonialidade e da decolonialidade:algumas dimensões Básicas. In: BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico: Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 27-53.

MARTINS, D. A. Interculturalidade e etnomatemática:reflexões a partir do pensamento decolonial. In: PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: PERSPECTIVAS CURRICULARES, ÉTICA E COMPROMISSO SOCIAL, 2019, São Paulo, XXIII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática.São Paulo. UniversidadeCruzeiro do Sul, Campus Amália Franco, 2019. p. 1-12. Disponível em: http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/EBRAPEM2019/paper/viewFile/512/627Acesso em 10 mar. 2021.

FILHO, M. de C. S. O negacionismo da ciência compromete o futuro do Brasil. Jornal da USP, São Paulo, 08 de outubro de 2020. Disponível em:https://jornal.usp.br/artigos/o-negacionismo-da-ciencia-compromete-o-futuro-do-brasil/

SILVA, Regina. Como o mundo, os professores nunca mais serão os mesmos após a pandemia. Revista Educação,São Paulo, 8 jun., 2020. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2020/06/08/professores-pos-pandemia/Acesso em: 13 mar. 2021.

TAMAYO-OSÓRIO, Carolina. A colonialidade do saber: Um olhar desde a educação matemática. Revista latino americana de etnomatemática, 10(3), 39-58. 2017.

VENTURA,Lidnei;CRUZ,DulceMárcia. Metodologia de narrativas autobiográficas na formação de educadores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 19, n. 60, p. 426-446, jan./mar. 2019

Published

2021-07-17

How to Cite

CRUZ, Walter Walentino; BARBOSA, Alessandro Tomaz. BEING A MATHEMATICS TEACHER: : AUTOBIOGRAPHIC NARRATIVES IN THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 111–119, 2021. DOI: 10.20873/riecim.v1i1.11933. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/11933. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.